AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #1 Del Skrevet 29. april 2019 Lurer på om noen har lignende erfaring? Prøver å google og alt men lite info. Kanskje noen har erfaring selv? Kjørt bil i ca 20 år, yrkessjåfør. Plutselig klarte jeg ikke kjøre lenger på motorvei, høy fart, spesielt broer er forferdelig skummelt. Som om jeg må balansere på broen. Jeg blir et nervevrak. - tatt mr: fine bilder - testet for krystallsyken, er ikke det. - går til kiropraktor nå - er det stress? Har to småbarn, oppussing i hus. Sykmeldt for første gang i mitt liv. Kjenner du deg noe igjen? Anonymkode: a30c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Del Skrevet 29. april 2019 Man kan nok ha forstyrrelser i balanseorganet uten at det nødvendigvis er krystallsyke. Er det blitt utført kalorisk test? Anonymkode: f4449...c7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. april 2019 #3 Del Skrevet 29. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan nok ha forstyrrelser i balanseorganet uten at det nødvendigvis er krystallsyke. Er det blitt utført kalorisk test? Anonymkode: f4449...c7c Synstest, -så utfyllende som mulig, uten å oppgi yrke... Er det bare når du kjører, -eller merker du det ellers. Pratet med lege... Obs. -nye regler... a. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #4 Del Skrevet 29. april 2019 Når de har testet for krystallsyken så har de sikkert testet for andre sykdommer i øregangen, eller? Merker du noe når du ligger også? Ville også tatt en titt på øynene og eventuelt musklene i nakken. Anonymkode: 9516f...a75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #5 Del Skrevet 29. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan nok ha forstyrrelser i balanseorganet uten at det nødvendigvis er krystallsyke. Er det blitt utført kalorisk test? Anonymkode: f4449...c7c Antakelig ikke siden jeg ikke vet hva det er. 1 time siden, Sliten&kjørt51 skrev: Synstest, -så utfyllende som mulig, uten å oppgi yrke... Er det bare når du kjører, -eller merker du det ellers. Pratet med lege... Obs. -nye regler... a. Er bare når jeg kjører. Kan kjøre småveier: merker det bare litt. På motorvei og bro: skikkelig ille. Legen ga bare medisiner mot væske i øregang, null effekt. ikke tatt synstest men har skjønt at det nå kan være lurt. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de har testet for krystallsyken så har de sikkert testet for andre sykdommer i øregangen, eller? Merker du noe når du ligger også? Ville også tatt en titt på øynene og eventuelt musklene i nakken. Anonymkode: 9516f...a75 De har ikke testet for sykdommer i øregangen. Ikke vært hos øre,nese hals lege for eks. Går hos kiropraktor nå, der merker jeg tydelig forskjell på muskler i nakken og kobling opp mot hodet. Men ingen bedring i syn. Merker ingenting når jeg ligger, kun ved kjøring og hvis jeg ser veldig opp i øvre hjørne uten å bevege hodet. Anonymkode: a30c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 29. april 2019 #6 Del Skrevet 29. april 2019 Du bør sjekkes hos øyelege, for å utelukke at det er noe galt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #7 Del Skrevet 29. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antakelig ikke siden jeg ikke vet hva det er. Er bare når jeg kjører. Kan kjøre småveier: merker det bare litt. På motorvei og bro: skikkelig ille. Legen ga bare medisiner mot væske i øregang, null effekt. ikke tatt synstest men har skjønt at det nå kan være lurt. De har ikke testet for sykdommer i øregangen. Ikke vært hos øre,nese hals lege for eks. Går hos kiropraktor nå, der merker jeg tydelig forskjell på muskler i nakken og kobling opp mot hodet. Men ingen bedring i syn. Merker ingenting når jeg ligger, kun ved kjøring og hvis jeg ser veldig opp i øvre hjørne uten å bevege hodet. Anonymkode: a30c4...936 Jeg har akkurat det samme problemet. På småveier går det helt fint, men får svimmelhet og trøbbel på motorvei, tuneller og broer. Men i motsetning til deg, kjører jeg en bitteliten Citroen C1. Anonymkode: 541a0...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #8 Del Skrevet 29. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antakelig ikke siden jeg ikke vet hva det er. Er bare når jeg kjører. Kan kjøre småveier: merker det bare litt. På motorvei og bro: skikkelig ille. Legen ga bare medisiner mot væske i øregang, null effekt. ikke tatt synstest men har skjønt at det nå kan være lurt. De har ikke testet for sykdommer i øregangen. Ikke vært hos øre,nese hals lege for eks. Går hos kiropraktor nå, der merker jeg tydelig forskjell på muskler i nakken og kobling opp mot hodet. Men ingen bedring i syn. Merker ingenting når jeg ligger, kun ved kjøring og hvis jeg ser veldig opp i øvre hjørne uten å bevege hodet. Anonymkode: a30c4...936 Da er det på tide at du henvises til ØNH. Jeg synes ihvertfall det høres ut som det kan være øret som er problemet. Og det bør absolutt bli utført kalorisk. Anonymkode: f4449...c7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #9 Del Skrevet 29. april 2019 Stress tenker jeg, men sjekk deg likevel for ting som nevnes her og ikke gi deg før det bedres! Anonymkode: 5c44f...d21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 29. april 2019 #10 Del Skrevet 29. april 2019 I tillegg til alt det andre nevnt over - bytt kiropraktor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #11 Del Skrevet 29. april 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat det samme problemet. På småveier går det helt fint, men får svimmelhet og trøbbel på motorvei, tuneller og broer. Men i motsetning til deg, kjører jeg en bitteliten Citroen C1. Anonymkode: 541a0...af7 Størrelsen på bilen har ingen betydning. Har prøvd å kjøre privatbilen også, en liten elbil og det skjer der og. Anonymkode: a30c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #12 Del Skrevet 29. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat det samme problemet. På småveier går det helt fint, men får svimmelhet og trøbbel på motorvei, tuneller og broer. Men i motsetning til deg, kjører jeg en bitteliten Citroen C1. Anonymkode: 541a0...af7 Har du forresten hatt det lenge? Tatt en del tester og slikt? Anonymkode: a30c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #13 Del Skrevet 29. april 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det på tide at du henvises til ØNH. Jeg synes ihvertfall det høres ut som det kan være øret som er problemet. Og det bør absolutt bli utført kalorisk. Anonymkode: f4449...c7c Takk ja få meg en slik henvisning. Anonymkode: a30c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DamselDistress Skrevet 29. april 2019 #14 Del Skrevet 29. april 2019 Kan det være en form for panikkangst? Har det utviklet seg over tid? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #15 Del Skrevet 30. april 2019 7 timer siden, DamselDistress skrev: Kan det være en form for panikkangst? Har det utviklet seg over tid? Tror ikke det, uten å avfeie det helt, men har aldri hatt noen problemer før. Hverken med bilkjøring, panikk eller angst. Anonymkode: a30c4...936 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #16 Del Skrevet 30. april 2019 Dette er akkurat som jeg har det. Kjørt bil i 20 år, ingen problem, så plutselig; svimmel og uvel, og kjører ikke lenger verken motorvei, broer eller tunneler. Jeg har tolket dette som en kombinasjon av angst for å kjøre bil, og klaustrofobi. Det går fint å kjøre på småveier, da er jeg ikke «fanget», og kan kjøre til siden/stoppe ved behov. På f.eks bro, er det ingen vei å «rømme», blir på en måte litt klaustrofobisk for der er jeg «fanget». Jeg har også fått angst for angsten. Altså redd for å bli uvel og unngår det som skaper denne følelsen. Tror disse problemene startet da jeg tok en visdomstann. På vei hjem holdt jeg på å svime av flere ganger, og måtte stoppe hele tiden. Derav har hjernen min tolket ting litt feil. Det hadde vært mest naturlig om jeg ble redd tannlegen, men hjernen har rett og slett skapt frykt for å kjøre bil etter denne situasjonen. Har øvd lenge på broer og tunneler, men jeg har ikke blitt noe bedre... Både gått og syklet over broer også, men angsten i bil slipper ikke... Anonymkode: f0b1d...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #17 Del Skrevet 30. april 2019 Jeg har angst/panikkangst og kjenner meg godt igjen. Kjører sjeldent fordi jeg ikke føler jeg har kontroll når jeg kjører motorvei og tunneller spesielt. Kom etter at jeg fikk et panikkanfall inni en lang tunell med få muligheter til å kjøre ut til siden. Var svimmel, samtidig som beina skalv som besatt og var "låst". Var skikkelig skummelt. Siden ble jeg redd for at det samme skulle skje igje. Men det kan like gjerne være noe fysisk som gir deg symptomer. Anonymkode: 8238c...068 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #18 Del Skrevet 30. april 2019 Det kan være mange årsaker. Synstest, helst hos øyelege bør gjøres. Jeg bruker linser, men når jeg ikke har linser/briller på, og må konsentrere meg veldig om noe, så blir jeg svimmel. Nevn gjerne til de som tester synet at du opplever svimmelhet ved anstrengelse. Som noen også sier, det kan være en form for angst. Det kan være at de første gangene du opplevde det, så var det koblet til stress, stiv nakke, eller noe helt annet vanlig, men at i ettertid så tenker du (bevist eller ubevist) på de ubehagelige opplevelsene, og har utviklet angst... At du på en måte forventer bli svimmel og oppleve ubehag, og derfor opplever det. Merker du noe forskjell på om du kjører med passasjer? Hva om du selv er passasjer? Merker du det bedre eller mindre ved ulike værforhold? Anonymkode: 40fe7...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 30. april 2019 #19 Del Skrevet 30. april 2019 Jeg hadde denne i flere år, husker ikke akkurat hvor mange, 6-7. Den brant ut av seg selv. Kanskje du burde testes? Ménières sykdom – Store medisinske leksikon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #20 Del Skrevet 30. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om noen har lignende erfaring? Prøver å google og alt men lite info. Kanskje noen har erfaring selv? Kjørt bil i ca 20 år, yrkessjåfør. Plutselig klarte jeg ikke kjøre lenger på motorvei, høy fart, spesielt broer er forferdelig skummelt. Som om jeg må balansere på broen. Jeg blir et nervevrak. - tatt mr: fine bilder - testet for krystallsyken, er ikke det. - går til kiropraktor nå - er det stress? Har to småbarn, oppussing i hus. Sykmeldt for første gang i mitt liv. Kjenner du deg noe igjen? Anonymkode: a30c4...936 Det kan godt være stress. Men forsøk dette: beveg hodet så langt bak du kan og deretter så langt frem du kan. Gjenta i normalt rolig tempo 2-4 ganger. Fysiske resultater av øvelsen? Anonymkode: 0d416...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå