Gå til innhold

Hårtap/ Eksem/ kortison

Jente35

Anbefalte innlegg

Noen her som har hatt eksem i hodebunnen med hårtap? Dette startet for 1 år siden. Det føltes som at hodebunnen brant og det klødde og håret bare "løsnet" fra hodebunnen. Jeg har alltid hatt veldig tykt og fint hår. Nå er det veldig tynt. Jeg har vært hos lege , jeg mangler ingen vitaminer, og jeg hadde ingen tegn til seboreisk eksem, psorias etc. Hodebunnen var kun rød. Før kunne jeg bruke alt av sjampoer, men nå bruker jeg kun cosmica. Jeg farger heller aldri håret. Jeg fikk kortison liniment til å smøre inn i hodebunnen av legen. Jeg har nå brukt dette i 2 uker og svien/kløen har roet seg betraktelig. Jeg har nesten ikke mistet noe hår etter at jeg startet på kortison. Det er nå 4 dager siden jeg avsluttet kortison behandlingen og heldigvis så virker både hodebunnen og hårtapet til og ha roet seg. Det jeg lurer på er om det er noen her som har opplevd noe lignende som det jeg beskriver ...? I såfall, stanset eksemen og hårtapet helt etter kortison behandling, eller kom det tilbake..? Jeg er livredd nå for at dette skal "blusse" opp igjen. Beklager langt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Det er nok dessverre mer eller mindre gitt at en med kortisonbehandling må gjøre dette igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen.

Problemet er nemlig at kortison er et utmerket middel for å dempe symptom. Men eksemet ditt har jo en årsak (eller flere). Så lenge du ikke klarer å identifisere og utelukke årsaken(e) så vil eksemet for evig komme i retur.

Derfor: finn årsaken. Og fjern den. 

Dersom du kun har problemer med huden i hodebunnen ville jeg ha startet med hårprodukter. Dersom du også har problemer med hus andre plasser ville jeg startet med såpe, vaskeprodukter og hudpleieprodukter og dersom du etter å ha utelukket alle i 4-5 uker fremdeles er plaget så ville jeg erkjent at dette eksemet (som så mange andre) kan være matallergi. 

Anonymkode: a099f...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom plagene skyldes serboreisk eksem vil bruk av diprosalic liniment gi god effekt.

(virkestoff: 0.5mg/ml betamethason, 20mg/ml acid.salic).

Dette medikamentet utskrives på resept fra lege i samråd med hudlege/spesialist.

Diprosalic er et medikament som må brukes morgen og kveld, regelmessig i perioder ved utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det er nok dessverre mer eller mindre gitt at en med kortisonbehandling må gjøre dette igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen.

Problemet er nemlig at kortison er et utmerket middel for å dempe symptom. Men eksemet ditt har jo en årsak (eller flere). Så lenge du ikke klarer å identifisere og utelukke årsaken(e) så vil eksemet for evig komme i retur.

Derfor: finn årsaken. Og fjern den. 

Dersom du kun har problemer med huden i hodebunnen ville jeg ha startet med hårprodukter. Dersom du også har problemer med hus andre plasser ville jeg startet med såpe, vaskeprodukter og hudpleieprodukter og dersom du etter å ha utelukket alle i 4-5 uker fremdeles er plaget så ville jeg erkjent at dette eksemet (som så mange andre) kan være matallergi. 

Anonymkode: a099f...d53

Tusen takk for svar :) Jeg har vært inne på tanken ang matvare allergi.  Jeg tok blodprøver hos legen ang allergier, men de tok kun prøver av nøtter, støvmidd, katt, pollen, og et par matvarer. Alle var negative. Jeg har aldri hatt noe problemer med hodebunnen før, så dette er litt rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mumeod skrev:

Dersom plagene skyldes serboreisk eksem vil bruk av diprosalic liniment gi god effekt.

(virkestoff: 0.5mg/ml betamethason, 20mg/ml acid.salic).

Dette medikamentet utskrives på resept fra lege i samråd med hudlege/spesialist.

Diprosalic er et medikament som må brukes morgen og kveld, regelmessig i perioder ved utbrudd.

Takk for svar :) Legen sa  at det ikke  var seboreisk eksem. Aldri hatt flass, sår eller lignende. Kun rød hodebunn som svir og klør. Fikk diprosalic,  gått på det 2x om dagen i 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som deg. i tillegg til rød kløende hodebunn mistet jeg over halvparten av håret mitt i løpet av få uker. Så kom jeg tilfeldigvis over Nisim shampo. Den er et vidundermiddel etter min mening. Etter ca 2-3 ukers bruk sluttet jeg helt og miste hår og hodebunnen var helt som normal igjen.

Jeg kan virkelig ikke få fullrost denne shampoen :)

Anonymkode: 9a7c2...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det som deg. i tillegg til rød kløende hodebunn mistet jeg over halvparten av håret mitt i løpet av få uker. Så kom jeg tilfeldigvis over Nisim shampo. Den er et vidundermiddel etter min mening. Etter ca 2-3 ukers bruk sluttet jeg helt og miste hår og hodebunnen var helt som normal igjen.

Anonymkode: 

Så godt å høre at du er bra igjen:) :) Å miste håret er virkelig et mareritt... Jeg har prøvd Nisim, den funket desverre ikke den gangen jeg prøvde. Men jeg skal prøve igjen :) Fikk du tilbake håret ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk shampoo/andre produkter du bruker for MI (Methylisothiazolinone).
Du kan også ha atopisk eksem, prøv canoderm med karbamid. 

Anonymkode: b6b01...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk shampoo/andre produkter du bruker for MI (Methylisothiazolinone).
Du kan også ha atopisk eksem, prøv canoderm med karbamid. 

Anonymkode: b6b01...c70

Tusen takk for tipset 🤗🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9a7c2...e8d

Har håret ditt kommet tilbake :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei! Jeg sliter AKKURAT med det samme som du nevner her! Har svie, kløe og hårtap og slitet med dette utrolig lenge nå! Har tatt ulike prøver og dratt til hudspesialist, men til ingen nytte.. Har fått diprosalic av legen min idag og håper virkelig at det hjelper. Føler håret mitt bare renner av hodet og har nesten ikke hår igjen..men kan jeg spørre deg, hvordan går det idag? Fant du noe som hjalp og har det blitt bedre? Jeg trenger all hjelp jeg kan få, blir helt gal av dette snart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 11/29/2022 at 9:49 PM, Jente_95 said:

Hei! Jeg sliter AKKURAT med det samme som du nevner her! Har svie, kløe og hårtap og slitet med dette utrolig lenge nå! Har tatt ulike prøver og dratt til hudspesialist, men til ingen nytte.. Har fått diprosalic av legen min idag og håper virkelig at det hjelper. Føler håret mitt bare renner av hodet og har nesten ikke hår igjen..men kan jeg spørre deg, hvordan går det idag? Fant du noe som hjalp og har det blitt bedre? Jeg trenger all hjelp jeg kan få, blir helt gal av dette snart.. 

Hei, har eksakt samme problem, mer intensivt om vinteren, når jeg svetter og når jeg er rundt sterkere mat. Skal er i gang med diprosalic for andre gang nå, nå som sist reduseres mengden hår jeg mister imens jeg går på behandlingen, hvilke resulater hadde du, har du fått det til å stoppe? Hvordan er situasjonen din idag?

Anonymkode: e1903...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...