Gå til innhold

Tips mot lavt blodtrykk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spise tilstrekkelig, holde seg inne/i ro når det er veldig kaldt eller veldig varmt, være rausere med sukker og salt enn andre.

Du sier du er redd for å bruke for mye salt. F.eks når man trener svetter man ut en del salt. Man skal ikke ha for mye salt riktignok, men noe salt er helt nødvendig. 

Det med at du blir dårlig etter trening, er fordi blodtrykket øker ved trening, for så å falle under normalen en stund etter trening. Ville prøvd å spise noe som banan/drikke noe med sukker like etter trening.

Anonymkode: 02ed0...194

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, isw skrev:

Her er det mange farlige råd.

Jeg kan ikke understreke sterkt nok at lakris IKKE er en god behandling mot lavt blodtrykk. Ja, lakris kan øke blodtrykket i store mengder, til dels ganske mye, men det har i slike doser livsfarlige bivirkninger (tapper kroppen for kalium, og kan gi livstruende hjerterytmeforstyrrelser). Det er som å ta enorme mengder kortison, for å si det litt forenklet.

Råd som fungerer:

- Drikke mye (vann)

- Moderate mengder salt

- Støttestrømper

- Være forsiktig med trening i varmen. Styrketrening er bedre enn kondisjon. 

Hjelper ingenting av dette finnes det medisiner på registreringsfritak. 

Nå får du gi deg. Hvis lakris var så farlig at et par kopper vanlig pukka-te og noen pastiller om dagen var dødelig hadde det vært nevnt et eller annet annet annet sted enn av deg her på KG på hele vide internett. Det hadde vært forbudt i salg eller i det minste hatt en advarsel på pakka, og ikke minst hadde helsepersonell latt være å anbefale nettopp lakris mot lavt blodtrykk. 

Anonymkode: 28a68...853

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke særlig sunt å spise så forbanna mye godteri heller da. 

Dessuten smaker jo lakris helt motbydelig.      

Anonymkode: 0baa1...79d

Det er ingen her som har snakket om å spise forbanna mye godteri. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2019 at 5:09 PM, AnonymBruker said:

Nei, jeg vet ikke det. Nå anbefalte jeg jo heller ikke et blodtrykkspreparat, men en normal fødevare som tilfeldigvis også gir en blodtrykkshevende effekt. En fødevare de fleste nordmenn spiser i en eller annen grad jevnlig uten at blodtrykksfall noensinne er blitt nevnt engang som noen helsefare, så vidt meg bekjent. Hvor er kilden din på at lakris gir slike dramatiske blodtrykksfall? Tviler på at en kopp te og 13 pastiller om dagen har en så enorm effekt den veien når det det advares mot er det stikk motsatte. 

Nå sa jeg da heller ikke at jeg spiste en stor dose lakris og lot effekten gå helt ut av kroppen før jeg spiste en like stor dose igjen osv. Jeg spiste (eller drakk) små doser lakris jevnlig og jevnt gjennom hele dagen, slik jeg ble anbefalt av både fastlege, indremedisiner, legevakt og akuttmottak. Og det hjalp. Ikke på noe tidspunkt ble blodtrykket mitt målt svært lavt på lakrisregimet. Det holdt seg jevnt og innenfor normalen, i motsetning til før jeg begynte med det. For meg utgjorde det forskjellen mellom å ikke kunne bo alene og å klare meg selv og å kunne leve et helt normalt liv. 

De blodtrykksendrene stoffene i lakris bryr seg ikke hva du kaller dem. Hvis man spiser nok av dem øker blodtrykket og når de går ut av kroppen igjen så synker blodtrykket til lavere enn det det var før man spiste lakrisen før det normaliserer seg igjen. Har man da så lavt blodtrykk til vanlig at lakrisinntak fører til betydelig forbedring vil det også føre til betydelig forverring når det går ut av kroppen. 

Anonymkode: 018cc...dba

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2019 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt lavt blodtrykk, men siden jeg er ung, frisk og sprek så er det ikke noe legen er bekymret for. Men det er ganske plagsomt. Jeg løper 30-40 km i uken, og etter en økt er jeg ofte så svimmel at jeg nærmest besvimer i dusjen, og blacker ut hver gang jeg reiser meg. På sommeren når det er varmt så blir det ennå lavere, og jeg føler av og til at jeg går rundt i en døs. Laveste jeg har målt på et hjemmeapparat hos en slektning er 79/48.

Er det noen naturpreparater eller matvarer man kan spise for å få opp trykket litt? Vet at salt hjelper, men for mye salt binder vann i kroppen, som sikkert ikke er så bra. Er 29 år, kvinne. Normalvektig og spiser sunt og mye. 

Anonymkode: dd588...059

Jeg anbefaler det samme som for dem som har en tendens/redsel for å besvime. «Applied tension», altså at du aktivt går inn for å aktivere de store muskelgruppene i kroppen. Selv om problemstillingen er ulik, kan løsningen være den samme. 

https://anxietycanada.com/articles/applied-tension-technique-for-people-who-faint-at-the-sight-of-blood-or-needles/

Anonymkode: a9291...364

AnonymBruker
Skrevet

Salt og drikke plenty av vann. 

Jeg fikk beskjed av legen min om å alltid ha med meg en 0,5-litersflaske med kaldt vann, og drikke den på styrten om jeg ble svimmel. Det vil få blodtrykket til å stige raskt. Jeg har måttet bruke det trikset noen ganger, og det har faktisk hjulpet umiddelbart. 

Jeg har alltid ligget rundt 80/50, og det er strengt tatt ikke farlig, bare litt ubehagelig til tider. Det skal en del til før de gir medisiner for å øke blodtrykket, da høyt blodtrykk er langt farligere enn lavt blodtrykk. 

Anonymkode: 88175...6a5

• Liker 1
Skrevet
På 29.4.2019 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Har lavt blodtrykk selv og et stramt belte rundt buksa får meg gjennom dagen. 

Det kan da ikke være sunt eller bra. Tror det er best du finner en annen løsning.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, exictence said:

Det kan da ikke være sunt eller bra. Tror det er best du finner en annen løsning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8877843

Det funker bra det når vanndrikkingsmetoden ikke er effektiv. Har prøvd å drikke mer vann, men det blir skylt ut igjen. Jeg har også prøvd å spise mer salt, men det blir også skylt ut igjen, selv om det hadde en effekt hvis jeg inntok latterlige mengder salt sånn 20g dagen og hvis jeg gikk en dag der jeg glemte å ta saltet mitt så var blodtrykket tilbake til det vanlige igjen. Så når kroppen insisterer på at salt og vann skal ut til blodtrykket ligger under 100 så virker det som en lur ide og å finne en løsning kroppen godtar. 

Så et stramt belte litt høyt oppe så det strammer rundt livet er idielt for meg. Dette er riktig nok et ganske bredt belte på bukser med breie beltehull så det ikke gnager. Men det frarådes for gravide av åpenbare grunner. 

AnonymBruker
Skrevet

Væske er det som anbefales mest.

Anonymkode: 62fd8...5f2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8877843

Det funker bra det når vanndrikkingsmetoden ikke er effektiv. Har prøvd å drikke mer vann, men det blir skylt ut igjen. Jeg har også prøvd å spise mer salt, men det blir også skylt ut igjen, selv om det hadde en effekt hvis jeg inntok latterlige mengder salt sånn 20g dagen og hvis jeg gikk en dag der jeg glemte å ta saltet mitt så var blodtrykket tilbake til det vanlige igjen. Så når kroppen insisterer på at salt og vann skal ut til blodtrykket ligger under 100 så virker det som en lur ide og å finne en løsning kroppen godtar. 

Så et stramt belte litt høyt oppe så det strammer rundt livet er idielt for meg. Dette er riktig nok et ganske bredt belte på bukser med breie beltehull så det ikke gnager. Men det frarådes for gravide av åpenbare grunner. 

Gå til legen for å høre hva han/hun anbefaler deg.

• 5 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2019 den 22.43):

Lakris, lakris, lakris. Jeg hadde enda lavere blodtrykk enn deg før og gikk alltid rundt med lakris i veska. Starta og avslutta dagen med lakriste og spiste Ifa, Panda eller lakrispulver jevnlig gjennom dagen. Uten lakris greide jeg ikke å holde meg oppreist engang mye av tida. 

Hva er grunnen til dette? Er det saltet eller noe annet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg inntar elektrolytter daglig, av merket Salte. Potassium og natrium. Er nylig begynt med det så kan ikke si om det hjelper, ihvertfall ikke ennå😊

Anonymkode: 367c9...397

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med dette. Normalt ligger den på 60/90. Får jeg sterke smerter eller dårlig søvn så får jeg et sikkelig fall. Men da besvimer jeg ikke men får et ekstremt ubehalgelig illebefinnende. Tror min siste time har kommet. Tåler heller ikke sterke smertestillende... Men ikke funnet noe kur dessverre.

IMG_6179.png

Anonymkode: b5423...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...