Gå til innhold

Tips mot lavt blodtrykk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt lavt blodtrykk, men siden jeg er ung, frisk og sprek så er det ikke noe legen er bekymret for. Men det er ganske plagsomt. Jeg løper 30-40 km i uken, og etter en økt er jeg ofte så svimmel at jeg nærmest besvimer i dusjen, og blacker ut hver gang jeg reiser meg. På sommeren når det er varmt så blir det ennå lavere, og jeg føler av og til at jeg går rundt i en døs. Laveste jeg har målt på et hjemmeapparat hos en slektning er 79/48.

Er det noen naturpreparater eller matvarer man kan spise for å få opp trykket litt? Vet at salt hjelper, men for mye salt binder vann i kroppen, som sikkert ikke er så bra. Er 29 år, kvinne. Normalvektig og spiser sunt og mye. 

Anonymkode: dd588...059

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Røyking kan øke blodtrykket, men det egentlig ikke noe godt råd.

Noen har snakket om lakris. Som du sier, salt er jo ikke heller bra.

Jeg fikk beskjed om å skrive i kjernejournalen min, og ha i lommaboka, at jeg har naturlig lavt blodtrykk i tilfellet jeg kom utfor en ulykke. Det for at ambulansepersonell ikke skal overbehandle med i en nødsituasjon.

Kulde hjelper også. Det merker du jo også selv godt i varmen. Varme utvider blodårene, og da faller blodtrykket yttligere :(

Bekalger, ingen gode råd her.

Anonymkode: 21457...d41

Skrevet

Krydder i maten slik som chili, cayenne.. har litt det samme problemet selv. Pleier å drikke mye vann på det verste.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å skrive i kjernejournalen min, og ha i lommaboka, at jeg har naturlig lavt blodtrykk i tilfellet jeg kom utfor en ulykke. Det for at ambulansepersonell ikke skal overbehandle med i en nødsituasjon.

Anonymkode: 21457...d41

Fikk samme råd. Og legen nevnte også at narkose kan være risokofylt for oss, så greit at det blir gjort oppmerksom på.

AnonymBruker
Skrevet

Har lavt blodtrykk selv og et stramt belte rundt buksa får meg gjennom dagen. 

Anonymkode: 018cc...dba

Skrevet

Drikke drikke drikke drikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lakris, lakris, lakris. Jeg hadde enda lavere blodtrykk enn deg før og gikk alltid rundt med lakris i veska. Starta og avslutta dagen med lakriste og spiste Ifa, Panda eller lakrispulver jevnlig gjennom dagen. Uten lakris greide jeg ikke å holde meg oppreist engang mye av tida. 

Anonymkode: 28a68...853

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lakris, lakris, lakris. Jeg hadde enda lavere blodtrykk enn deg før og gikk alltid rundt med lakris i veska. Starta og avslutta dagen med lakriste og spiste Ifa, Panda eller lakrispulver jevnlig gjennom dagen. Uten lakris greide jeg ikke å holde meg oppreist engang mye av tida. 

Er det sant? Det er jo helt genialt. Spiser ikke mye godteri til vanlig, men nå har jeg jo en god grunn 🙂 Elsker lakris.

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det sant? Det er jo helt genialt. Spiser ikke mye godteri til vanlig, men nå har jeg jo en god grunn 🙂 Elsker lakris.

Det som gir deg høyere blodtrykk i lakris har veldig kort halveringstid i kroppen og når det går så raskt ut av kroppen vil du få enda lavere blodtrykk og siden du allerede har ganske lavt så kan det bli ubehagelig eventuelt helseskadlig. Spør heller legen din om å skrive ut et medisinsk pressmiddel. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som gir deg høyere blodtrykk i lakris har veldig kort halveringstid i kroppen og når det går så raskt ut av kroppen vil du få enda lavere blodtrykk og siden du allerede har ganske lavt så kan det bli ubehagelig eventuelt helseskadlig. Spør heller legen din om å skrive ut et medisinsk pressmiddel. 

Har du noen kilde på at lakris senker blodtrykket?

AnonymBruker
Skrevet

Drikke vann! Væske får opp blodtrykk.

Anonymkode: 3ba39...6ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen kilde på at lakris senker blodtrykket?

Vet du ikke at når blodtrykkspreparater går raskt ut av kroppen kommer en motreaksjon som fører til lavere blodtrykk?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ikke at når blodtrykkspreparater går raskt ut av kroppen kommer en motreaksjon som fører til lavere blodtrykk?

Nei, jeg vet ikke det. Nå anbefalte jeg jo heller ikke et blodtrykkspreparat, men en normal fødevare som tilfeldigvis også gir en blodtrykkshevende effekt. En fødevare de fleste nordmenn spiser i en eller annen grad jevnlig uten at blodtrykksfall noensinne er blitt nevnt engang som noen helsefare, så vidt meg bekjent. Hvor er kilden din på at lakris gir slike dramatiske blodtrykksfall? Tviler på at en kopp te og 13 pastiller om dagen har en så enorm effekt den veien når det det advares mot er det stikk motsatte. 

Nå sa jeg da heller ikke at jeg spiste en stor dose lakris og lot effekten gå helt ut av kroppen før jeg spiste en like stor dose igjen osv. Jeg spiste (eller drakk) små doser lakris jevnlig og jevnt gjennom hele dagen, slik jeg ble anbefalt av både fastlege, indremedisiner, legevakt og akuttmottak. Og det hjalp. Ikke på noe tidspunkt ble blodtrykket mitt målt svært lavt på lakrisregimet. Det holdt seg jevnt og innenfor normalen, i motsetning til før jeg begynte med det. For meg utgjorde det forskjellen mellom å ikke kunne bo alene og å klare meg selv og å kunne leve et helt normalt liv. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lakris er ikke en medisin med utregnede presise egenskaper men en plantedel medvirkning avhengig av voksested, tilbredning, ferskhet etc. 

At et stoff kjemisk fremstilt og det naturlige stoffet det etterligner har helt ulike egenskaper er et godt kjent fenomen. Også at bestanddeler uttrukket fra det hele kan få eller miste egenskaper i løpet av prosessen. 

Uavhengig av egenskaper, motreaksjoner og medisinske anekdoter kommer også denne fiffige faktaopplysningen: lakrisgodteriet vi kjøper i butikk er kun ytterst sjelden laget av lakris. Personen over som mener å føle seg bedre av å ha godteri i bakhånd opplever dermed en (meget nyttig) placeboeffekt som har vært kommentert i diverse prosa ofte nok før. Placebo fører neppe til motreaksjon (med mindre vedkommende innbiller seg at den gjør det).

Det er selvsagt meget sunnere med lakris enn medisin, så jeg håper vedkommende fortsetter med metoden sin (og at ts forsøker).

Anonymkode: b3251...28c

AnonymBruker
Skrevet

Men lakris er ikke en medisin med utregnede presise egenskaper men en plantedel medvirkning avhengig av voksested, tilbredning, ferskhet etc. 

At et stoff kjemisk fremstilt og det naturlige stoffet det etterligner har helt ulike egenskaper er et godt kjent fenomen. Også at bestanddeler uttrukket fra det hele kan få eller miste egenskaper i løpet av prosessen. 

Uavhengig av egenskaper, motreaksjoner og medisinske anekdoter kommer også denne fiffige faktaopplysningen: lakrisgodteriet vi kjøper i butikk er kun ytterst sjelden laget av lakris. Personen over som mener å føle seg bedre av å ha godteri i bakhånd opplever dermed en (meget nyttig) placeboeffekt som har vært kommentert i diverse prosa ofte nok før. Placebo fører neppe til motreaksjon (med mindre vedkommende innbiller seg at den gjør det).

Det er selvsagt meget sunnere med lakris enn medisin, så jeg håper vedkommende fortsetter med metoden sin (og at ts forsøker).

Anonymkode: b3251...28c

Denne og denne, som er de jeg spiste/brukte mest, er laget av 100% lakrisrot. I enkelte sosiale settinger, derimot, spiste jeg denne eller denne, som begge inneholder ekte lakrisrotekstrakt. Selv om det finnes lakrisgodteri uten lakrisrotekstrakt i på markedet, var det ikke det jeg spiste. Jeg sjekker alltid hva maten min inneholder og ikke, så ingen placeboeffekt i mitt tilfelle. 

Jeg har ikke brukt metoden på lenge, siden jeg har hatt nesten normalt blodtrykk i flere år nå, men jeg har derimot en samboer som har fått samme problem og som bruker samme metode med stort hell 🙂 Jeg håper ts gir det en sjanse også 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Salt. Vann.

Anonymkode: ab5e1...ed5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt lavt blodtrykk, men siden jeg er ung, frisk og sprek så er det ikke noe legen er bekymret for. Men det er ganske plagsomt. Jeg løper 30-40 km i uken, og etter en økt er jeg ofte så svimmel at jeg nærmest besvimer i dusjen, og blacker ut hver gang jeg reiser meg. På sommeren når det er varmt så blir det ennå lavere, og jeg føler av og til at jeg går rundt i en døs. Laveste jeg har målt på et hjemmeapparat hos en slektning er 79/48.

Er det noen naturpreparater eller matvarer man kan spise for å få opp trykket litt? Vet at salt hjelper, men for mye salt binder vann i kroppen, som sikkert ikke er så bra. Er 29 år, kvinne. Normalvektig og spiser sunt og mye. 

Øke væskeinntak.

Anonymkode: 6271d...f09

AnonymBruker
Skrevet

Lavt blodtrykk kan være en indikasjon på for lite natrium i bløtvev, så salt med skikkelig kvalitet kan faktisk være en god idé. Starte dagen med et glass vann med 1/2 ts salt, maldon- eller himalayasalt. Ikke raffinert bordsalt! Ellers er jeg helt enig når det er snakk om lakris, men det må være ekte lakrisrot (ikke den som heter DGL, den inneholder ikke det som øker blodtrykket), og ikke bare godteri. Du får kjøpt kapsler på helsekosten eller billig på iHerb. Godteri inneholder sjelden ekte lakrisrot, og det som gjør det inneholder så lite at det blir mer sukker enn effektiv lakris. Du får også kjøpt te som smaker digg!

Anonymkode: cbf1e...b5e

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, April 29, 2019 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Er ikke særlig sunt å spise så forbanna mye godteri heller da. 

Dessuten smaker jo lakris helt motbydelig.      

Anonymkode: 0baa1...79d

Skrevet

Her er det mange farlige råd.

Jeg kan ikke understreke sterkt nok at lakris IKKE er en god behandling mot lavt blodtrykk. Ja, lakris kan øke blodtrykket i store mengder, til dels ganske mye, men det har i slike doser livsfarlige bivirkninger (tapper kroppen for kalium, og kan gi livstruende hjerterytmeforstyrrelser). Det er som å ta enorme mengder kortison, for å si det litt forenklet.

Råd som fungerer:

- Drikke mye (vann)

- Moderate mengder salt

- Støttestrømper

- Være forsiktig med trening i varmen. Styrketrening er bedre enn kondisjon. 

Hjelper ingenting av dette finnes det medisiner på registreringsfritak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...