Gå til innhold

Oppdretter valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt å kjøpe valp fra en oppdretter som ikke er registrert? Det er det første kullet hennes og hun sa det også er det eneste kullet hun skal ha. Kullet blir registrert i Nkk og jeg får stamtavle. Det som er så dumt er at jeg ikke kan søke på oppdretteren og vet heller ikke hvor seriøs hun er, men hun virker veldig seriøs. Hun har tatt alle diverse helsetester på begge foreldredyrene. Er det da dumt? Er det bedre å få valp fra en registrert oppdretter? Eller går det bra?

Anonymkode: 08fb8...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det hennes første og siste kull valper noensinne? Da er vel oppdretter litt feil ord å bruke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal selv ha en tispe fra kullet så kan jo hende. Men hun er ikke registrert noen steder. Hun har hatt rasen i mange år og det er positivt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun skal selv ha en tispe fra kullet så kan jo hende. Men hun er ikke registrert noen steder. Hun har hatt rasen i mange år og det er positivt.

Men da har hun jo ingen erfaring med valp fra fødsel og frem til levering? Det er en ganske omfattende jobb. Jeg hadde ikke kjøpt valp fra en med null erfaring!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vell en første gang for alle oppdrettere? Hvis ingen skulle kjøpt valp fra den første gangen så er det kanskje litt dumt? Jeg vet ikke. Kan vell hende hun har en annen oppdretter ol. som hun har kontakt med? Eller en dyrlege? Eller noe?

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vell en første gang for alle oppdrettere? Hvis ingen skulle kjøpt valp fra den første gangen så er det kanskje litt dumt? Jeg vet ikke. Kan vell hende hun har en annen oppdretter ol. som hun har kontakt med? Eller en dyrlege? Eller noe?

De færreste starter med oppdrett ut av det blå uten å ha satt seg inn i rasen, genetikk, hva en nyfødt valp trenger osv osv. Man skal også vurdere nøye hvilke to individer man parrer feks. 

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nerine_ skrev:

De færreste starter med oppdrett ut av det blå uten å ha satt seg inn i rasen, genetikk, hva en nyfødt valp trenger osv osv. Man skal også vurdere nøye hvilke to individer man parrer feks. 

Jeg kan umulig vite dette her uansett. Hva slags forberedelser oppdretteren har tatt. Det eneste er at hun ikke har ett oppdretternavn og det er det første kullet hennes. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan umulig vite dette her uansett. Hva slags forberedelser oppdretteren har tatt. Det eneste er at hun ikke har ett oppdretternavn og det er det første kullet hennes. 

Ergo, hun har null erfaring. Jeg hadde ikke kjøpt valp fra henne. En seriøs oppdretter kan vise til erfaring og diverse kurs. Men du må jo gjøre som du selv vil. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det dumt å kjøpe valp fra en oppdretter som ikke er registrert? Det er det første kullet hennes og hun sa det også er det eneste kullet hun skal ha. Kullet blir registrert i Nkk og jeg får stamtavle. Det som er så dumt er at jeg ikke kan søke på oppdretteren og vet heller ikke hvor seriøs hun er, men hun virker veldig seriøs. Hun har tatt alle diverse helsetester på begge foreldredyrene. Er det da dumt? Er det bedre å få valp fra en registrert oppdretter? Eller går det bra?

Hadde ikke betydd noe med kennelnavn (det du mener er en registrert oppdretter), da hun må følge de samme reglene som de med kennelnavn må følge når hun registrerer i NKK.
 Det som derimot hadde vært viktig hadde vært at hun preget og sosialiserte valpene godt, og at hun viser at det er en gjennomtenkt kombinasjon med begrunnelse på hvorfor hun har gjort den.  Alle har startet et sted, og så lenge hun har gjort grunnarbeidet betyr ikke det at hun er noe dårligere av å velge å ikke ha et kennelnavn. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å spørre henne så finner du det ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for? En hund er et kjæledyr. Du vil elske det uansett hva:)

Anonymkode: 19717...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får hunden så mister du absolutt ingen verdier. Den puster like mye som andre hunder. De har et verdifult liv.

Anonymkode: 19717...3ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har miljøtrent valpene ja og sosialisert dem. Men de er ennå veldig unge så de blir nok mere etterhvert. Enig i at alle har startet ett sted ja.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har miljøtrent valpene ja og sosialisert dem. Men de er ennå veldig unge så de blir nok mere etterhvert. Enig i at alle har startet ett sted ja.

Da har hun gjort mere enn mange andre gjør. Jeg hadde ikke vert redd for å kjøpe fra en som er genuin i det ene kullet, da er jeg mere skeptisk til de som har flere tisper og avler to kull i året. 

Anonymkode: 0c0e3...7f3

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste her er at valpen du ser på er trygg og frisk.

- Er foreldrehundene trygge og friske? Har hun sjekket for arvelige sykdommer hos rasen? Du kan også spørre hvorfor hun valgte den hannen hun gjorde, for å høre hvor gjennomtenkt parringen var.

Hvis du har mulighet så ville jeg spurt om å gå en liten tur med tispa alene. Hvordan reagerer hun på miljø og lyder? Passerende hunder, syklister og joggere? Utagerer og bjeffer hun? Virker hun stresset? Er hun avslappet og rolig? Det kan være et pekepinn på hvordan valpene kan bli.

Jeg ville også gjort det samme med valpen. De aller fleste valper er trygge og glade hjemme, der er alt og alle kjent. Det viktige er hvordan valpen er alene, uten støtte fra mor og søsken, når den møter den store verden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle starter et sted, og noen avler bare ett kull eller to uten registrert oppdretternavn fordi de avler til seg selv. Dersom vedkommende har lang erfaring med rasen, har helsesjekket foreldredyrene og har andre oppdrettere i ryggen under fødsel og oppfostring av kullet som mentorer så hadde jeg helt fint kjøpt valp derifra. Jeg selv kunne tenke meg å ha et kull på tispen min om noen år, uten at jeg noen gang har hatt det tidligere. Og da vil jeg stille i samme situasjon, uten navn og erfaring. Men vil avle først og fremst til seg selv.

Anonymkode: c0282...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...