Gå til innhold

Treningseffekt av lang tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her om dagen gikk jeg en tur på ca 2 mil med svært lett sekk. Underlaget var litt sti, men desidert mest asfalt. Tempoet var rolig. Mot slutten fikk jeg naturligvis vondt i bena, men jeg slet ikke med høy puls. 

Så lurer jeg... Er det egentlig noen treningseffekt av en slik tur? Jeg forbrukte nok en del kalorier, men har en slik tur andre positive konsekvenser? 

Anonymkode: a081d...610

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste terrenget er i skogen, variert, Unngå asfalt. Helst litt bakke.

Å gå tur er godt for kropp og sjel, fokuser på det. Ikke heng deg opp i kaloribruket.

Har du tenkt deg ned i vekt så er det kostholdet som må justeres.

Anonymkode: 6f92c...647

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beste terrenget er i skogen, variert, Unngå asfalt. Helst litt bakke.

Å gå tur er godt for kropp og sjel, fokuser på det. Ikke heng deg opp i kaloribruket.

Har du tenkt deg ned i vekt så er det kostholdet som må justeres.

Jeg nevnte kaloriitap siden det er en konsekvens av en slik belastning. Jeg gikk overhodet ikke turen for å gå ned i vekt. 

At en slik tur er "godt for kropp og sjel" blir litt for diffust. Joda, det var virkelig  en tur som gjorde dagen god, men jeg lurer fortsatt på hva slags effekt den har rent treningsmessig. Vil feks kondisjonen bedre seg når belastningen var så lav? 

AnonymBruker
Skrevet

Slike turer forbrenner selvsagt en del kalorier, men det har samme effekt på som yoga: meditasjon, restitusjon, deilig å bruke kroppen. Det gjør absolutt ingenting for kondisjon og oksygenoptak. 

Anonymkode: 74d18...2fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nevnte kaloriitap siden det er en konsekvens av en slik belastning. Jeg gikk overhodet ikke turen for å gå ned i vekt. 

At en slik tur er "godt for kropp og sjel" blir litt for diffust. Joda, det var virkelig  en tur som gjorde dagen god, men jeg lurer fortsatt på hva slags effekt den har rent treningsmessig. Vil feks kondisjonen bedre seg når belastningen var så lav? 

Er nok mentalt du får mest utbytte med mindre du anstrenger deg skikkelig, med rask gange i bakker som øker pulsen. 

Utholdenheten vil jo bli bedre jo oftere du går tur, type 3 ganger i uken.

Så spørsmålet er jo, hva er du ute etter? Du snakker om kaloritap, så må jo være en tanke bak denne turen.

Skrevet

Husker en lege og ernæringsfysiolog som engang sa at man måtte jogge 10 timer for å forbrenne 1000 kalorier.

Så kosthold, med kalori inn/ut har nok mer å si for vekta iværtfall :)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mentalt du får mest utbytte med mindre du anstrenger deg skikkelig, med rask gange i bakker som øker pulsen. 

Utholdenheten vil jo bli bedre jo oftere du går tur, type 3 ganger i uken.

Så spørsmålet er jo, hva er du ute etter? Du snakker om kaloritap, så må jo være en tanke bak denne turen.

Sant nok. Musklene vil tåle mer av den type belastning om jeg går slike turer regelmessig. Så det er jo en positiv konsekvens.

Hva jeg er ute etter? Jeg lurer på hvilke helsemessige konsekvenser/gevinster en slik tur gir. Jeg nevnte kaloriforbruk som en av dem. Tanken bak turen er ikke så viktig, men om du vil vite det så skulle jeg hente bilen etter å ha vært på byen dagen før. ;)

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Mumeod skrev:

Husker en lege og ernæringsfysiolog som engang sa at man måtte jogge 10 timer for å forbrenne 1000 kalorier.

Det er å ta i litt i overkant mye, men du har helt rett i at trening for å forbrenne kalorier er temmelig mye mindre effektivt enn å rett og slett spise riktigere.

Sjekk link

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Sjekk-hvor-mye-du-ma-trene-for-a-forbrenne-dette-214465b.html

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør godt for blodsukkeret ditt.

Jeg hørte eller leste at moderat mosjon etter et måltid var veldig positivt for blodsukkeret. 20 minutt var bra, 40 minutt bedre. De linket dette opp mot kjønn, og at eldre kvinner hadde sjeldnere diabetes enn eldre menn. Dette linket de igjen opp mot at før i tiden rydde ofte kvinnene kjøkkenet rett etter måltidet, mens mannen la seg på sofaen :) 

Jeg så også en dokumentar hvor de viste at en tur på kvelden, påvirket hvor mye fett som ble tatt opp i blodet dagen etter. De testet et par briter, og testmaten var en typisk britisk frokost. Når de hadde gått en time tur kvelden før, tok blodet opp langt mindre fett.

Dette er to positive helse effekter av å gå tur, selv om du ikke sliter deg ut :) 

Anonymkode: 1cacd...120

Skrevet

Sone 1-trening er noe av det beste, og det du bør gjøre mest av om målet er bedre utholdenhet. Nå vet jeg ikke hvilken pulssone din tur lå i, men når jeg går raskt/jogger rooooolig er jeg i sone 1, så kan jo tenkes at du var i den sona - og i såfall er det en god økt - OM målet er å bedre utholdenheten! :)

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Mumeod skrev:

😅Jeg forbrenner 1000 kcal på å løpe i halvannen time, og er ganske slank. Så denne ernærinfsfysiologen hadde jeg ikke stolt på.

Anonymkode: 74d18...2fe

• Liker 5
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her om dagen gikk jeg en tur på ca 2 mil med svært lett sekk. Underlaget var litt sti, men desidert mest asfalt. Tempoet var rolig. Mot slutten fikk jeg naturligvis vondt i bena, men jeg slet ikke med høy puls. 

Så lurer jeg... Er det egentlig noen treningseffekt av en slik tur? Jeg forbrukte nok en del kalorier, men har en slik tur andre positive konsekvenser? 

Hvis man kun har tid til å trene to, tre ganger i uken bør man ha skikkelig høy puls. F.eks intervall. Det er mest effektivt for å få opp O2 opptak ved minst mulig innsats.

Skal man trene vesentlig mer enn 2-3 økter må man ha stor mengde med lav intensitet, sånn som turen din. Det aller meste av treningen til toppidrettsutøvere skjer ved lav intensitet, fordi de trener så store mengder.

Altså har turen din en god effekt. Ikke på O2-opptak, men det er flere andre faktorer som spiller inn.

1 time siden, Mumeod skrev:

Det må være en kommafeil. Man forbrenner inntil 1000 kalorier på én times løping, avhengig av vekt og tempo. Ikke all verden isolert sett, men gjør man det til en vane å jogge til og fra jobb blir det veldig mye i lengden.

Endret av Isambard
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er å ta i litt i overkant mye, men du har helt rett i at trening for å forbrenne kalorier er temmelig mye mindre effektivt enn å rett og slett spise riktigere.

Sjekk link

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Sjekk-hvor-mye-du-ma-trene-for-a-forbrenne-dette-214465b.html

Jeg synes det er oppløftende at man kan forbrenne en stor godteskål (36 biter!) bare man går en skitur på 1 time og 15 min. Jeg ville aldri klart å dytte i meg 36 biter alene uansett. Jeg kjøper litt smågodt hver lørdag, men klarer ikke mer enn 5-10 biter før jeg blir småkvalm.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle sier at det skal så mye til for å forbrenne kalorier.

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva slags treningseffekt du er ute etter. Forbedret utholdenhet? Mest mulig kcal forbrent? 

Jeg forbedret min kondis enormt på å gå turer, men jeg går i fjellet. Altså mye oppoverbakker, slik at det naturlig blir litt intervalltrening. Etter hvert som formen ble bedre begynte jeg å legge inn mer løping også. Jeg tror ikke du vil få veldig merkbar "treningseffekt" hvis du kun går i rolig tempo, og aldri utfordrer deg selv litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg synes det er oppløftende at man kan forbrenne en stor godteskål (36 biter!) bare man går en skitur på 1 time og 15 min. Jeg ville aldri klart å dytte i meg 36 biter alene uansett. Jeg kjøper litt smågodt hver lørdag, men klarer ikke mer enn 5-10 biter før jeg blir småkvalm.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle sier at det skal så mye til for å forbrenne kalorier.

Joda, men det kommer veldig an på utgangspunktet. For en som aldri trener så vil over en time på ski være temmelig heftig. Jeg regner med at man i den drøye timen må gå ordentlig og ikke bare subbe bortover. Jeg har likevel tenkt det samme som deg. Det snakkes mye om at trening ikke har så stor effekt, men det ser jo ut til at man relativt greit kan forbrenne et dagsbehov (ca 1500 kcl) med en litt god økt dersom man er i form.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Lenem88 skrev:

Sone 1-trening er noe av det beste, og det du bør gjøre mest av om målet er bedre utholdenhet. Nå vet jeg ikke hvilken pulssone din tur lå i, men når jeg går raskt/jogger rooooolig er jeg i sone 1, så kan jo tenkes at du var i den sona - og i såfall er det en god økt - OM målet er å bedre utholdenheten! :)

Jeg hadde ikke noe spesielt mål med turen annet enn å hente bilen min: ;) Hastigheten var moderat gange. Så lurte jeg altså på hvilke helsegevinster jeg hadde av en slik tur.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, drue skrev:

Nå vet jeg ikke helt hva slags treningseffekt du er ute etter. Forbedret utholdenhet? Mest mulig kcal forbrent? 

Jeg forbedret min kondis enormt på å gå turer, men jeg går i fjellet. Altså mye oppoverbakker, slik at det naturlig blir litt intervalltrening. Etter hvert som formen ble bedre begynte jeg å legge inn mer løping også. Jeg tror ikke du vil få veldig merkbar "treningseffekt" hvis du kun går i rolig tempo, og aldri utfordrer deg selv litt.

Som jeg skrev; jeg var ikke ute etter noe. Jeg lurte på hva jeg fikk av helsegevinst ved å gå i to mil.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.loplabbet.no/langtur

https://triallan.com/2014/03/16/hvorfor-trene-rolig-langtur/

http://www.ingridkristiansen.com/2017/05/07/lop-saktere-og-bli-raskere/

Langturer er en del av treningsopplegget for idrettsutøvere i veldig mange idretter. Det legger et grunnlag, "grunnformen", som du kan ta utgangspunkt i for å nå en formtopp senere, ved å kjøre mer intensive økter. Å gå langturer, snarere enn å løpe, er litt mindre effektivt, men det har effekt.

Anonymkode: 6a8f8...610

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev; jeg var ikke ute etter noe. Jeg lurte på hva jeg fikk av helsegevinst ved å gå i to mil.

Veldig liten helsegevinst av én sånn tur, men man vil få helsegevisnt av å gjenta det ofte nok. Underlaget er svært ugunstig for bena, eller styrker du selvfølgelig kjernemuskulaturen med å gå langt og du vil få en sterk kropp av å gjøre det ofte nok. På den anen side kan et sånt underlag hyppig gi problemer med bena. Kondisjonsmessig blir du ingen maratonløper av å gå tur, men om du er en sofasliter, vil formen selvsagt bedres betraktelig av turer på 2 mil noen ganger i uka. 

Anonymkode: 03cea...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...