Gå til innhold

hva burde man tenke på før en kjæreste flytter inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg eier en leilighet og kjæresten min skal flytte inn. Hva bør jeg tenke på før han flytter og hvor mye stor del av kostnadene burde han dekke? 

Jeg betaler 10 000 i måneden i renter og avdrag (ca. 5000 i renter). Strøm, internett, varmtvann og felleskostnader kommer på ca 3000 hver måned. 

Anonymkode: 4e245...0fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må ha klart for deg er hvordan du skal bli kvitt han om det skjærer seg. Ha en plan klar for hva du skal gjøre om vil ha han ut på dagen.

Halvparten av driftskostnadene og en sum for at han får bo der som fastsettes skjønnsmessig. Jeg vil foreslå 3000 kr. Til sammen 4500 kr per måned.

Anonymkode: b9f94...486

AnonymBruker
Skrevet

Dere må ha klart for dere den økonomiske fordelingen, og husarbeid. 

Halvparten av fellesutgiftene (husleie, strøm, TV, Internett osv) og litt for billig husrom som nevnt over. 

Skriv en husleie! 

Anonymkode: a28b7...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er i jobb og tjener normalt, så foreslår jeg dette: 

Halvparten av rentene dvs 2500 + halvparten av felleskostnadene dvs 1500 + en tusenlapp i "husleie" pga slitasje etc = 5000. 

Eller dere kan regne ut hva han har betalt for å bo før. Har han betalt 8000, så kan han betale 4000 til deg. Da tjener han 4000 på det i rimeligere boutgift, og du tjener 4000 på det som du får i rimeligere boutgift. 

Anonymkode: 14572...46e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kjæreste som flytte inn til meg. Han betalte litt mer enn meg. Det er fordi menn spiser mer enn det vi gjør og generelt har høyre forbruk enn oss jenter. Blant annet er han gamer, noe som koster mye i form strøm osv. Min forrige kjæreste var helt dust og ikke betalte de siste månedene før han tenke å slå opp, og det er derfor jeg er litt føre-vare her. Det er ofte eller alltid jenta som kommer dårligst ut økonomisk når ett brudd skjer. Derfor bør han betale mer enn deg, og jeg vil anbefale følgende:

15 000 i lån har du. Han betaler 7500 kr

3000 i fellesutgifter. Han betaler 2000 kr. 

Tilsammen bør han betale deg 9.500 hver måned. Hvertfall minst 9000 kr må han betale.

Anonymkode: 4daa2...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjæreste som flytte inn til meg. Han betalte litt mer enn meg. Det er fordi menn spiser mer enn det vi gjør og generelt har høyre forbruk enn oss jenter. Blant annet er han gamer, noe som koster mye i form strøm osv. Min forrige kjæreste var helt dust og ikke betalte de siste månedene før han tenke å slå opp, og det er derfor jeg er litt føre-vare her. Det er ofte eller alltid jenta som kommer dårligst ut økonomisk når ett brudd skjer. Derfor bør han betale mer enn deg, og jeg vil anbefale følgende:

Tilsammen bør han betale deg 9.500 hver måned. Hvertfall minst 9000 kr må han betale.

Dette er jo helt på trynet. Mest sannsynlig er 9500 kr langt mer enn halvparten av det dermt ville kostet dere å leie tilsvatende bolig. 5000-6000 kr er ok.

Anonymkode: 5daa2...d3f

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dette er HELT fjernt. Hvorfor skal kjæresten betale på lånet til ts? Det blir mye mer komplisert om han skal kjøpe seg inn i boligen.

Jeg lar kjæresten min flytte inn, mot at hun betaler halvparten av boutgiftene. Som blir ca 2500. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...