Gå til innhold

Mose i plen - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff! Er så mye mose i plenen. Synes det bare blir verre. Har ikke gjødslet enda i år, men tenkte å gjøre det nå i nærmeste framtid. Men før jeg setter i gang: Hva mener du er beste metode for å bli kvitt mosen? 

Har ikke vært hageeier mer enn noen få år så jeg er uerfaren. 

Anonymkode: 6156a...c74

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kverrulanten skrev:

Kalk

Ok. Det har jeg hørt om før, mens hører jeg eller leser andre tips. Kan prøve kalk igjen. Vet du hvor ofte vi bør kalke? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Det har jeg hørt om før, mens hører jeg eller leser andre tips. Kan prøve kalk igjen. Vet du hvor ofte vi bør kalke? 

Litt usikker, det er mannen min som pleier å gjøre det. Du finner sikkert noe på Google om det?

AnonymBruker
Skrevet

Kalk fjerner ikke mosen, men gir gresset vil få bedre mulighet til å vokse. For å fjerne mosen kan en få leid mosefjernemaskin. Du kan også bruke middel mot mose, dette slenges på nå på våren. Det blir svarte flekker, som må rakes vekk og da må du så nytt gress.

Kalk påføres 2-4 ganger i sesongen.

Anonymkode: 07abc...b07

• Liker 1
Skrevet

Evt kan du rake bort mosen med en jernrive men det anbefales kun hvis du har liten hage. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjødsel og mere gjødsel. Mose liker det næringsfattig. Forbered deg på å klippe gresset to ganger i uka, men mosen dør og det er bare å rake den vekk. 

Anonymkode: b9699...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke klipp plenen for kort, da kommer det mose

Kalk 3-4 ganger i løpet av sommeren

Bruk jernrive

Anonymkode: 78cc6...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er til noen trøst så er mose kjempedeilig som plen. Vi har mose som plen og det er så deilig å gå på, blir aldri gjørmete og ekkelt om våren, vedlikeholdsfritt osv. Det gror gress også og den må så klart vedlikeholdes.

Jeg har lest at mose ikke tar over for gress, så hvis du er redd for at mosen tar over for gress - å lever de sammen ikke som konkurrenter. (Såvidt meg bekjent.)

Elsker mose!

Anonymkode: 18ed6...c63

AnonymBruker
Skrevet

Bruk bare kalk hvis jorda er sur.

Anonymkode: 907ca...933

• Liker 3
Skrevet

Du kan blakke deg på mosefjerner i hvertfall. Vi har også mye mose. Den er også grønn og myk å gå på 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kalk fjerner ikke mosen, men gir gresset vil få bedre mulighet til å vokse. For å fjerne mosen kan en få leid mosefjernemaskin. Du kan også bruke middel mot mose, dette slenges på nå på våren. Det blir svarte flekker, som må rakes vekk og da må du så nytt gress.

Kalk påføres 2-4 ganger i sesongen.

Anonymkode: 07abc...b07

Jeg tror man skal være forsiktig med å kalke så mye. Det  kan bli rene kalkørkenen. Utgangspunktet er forskjellig i hver plen, så det er derfor ulikt hvor mye og hvor ofte man bør kalke.

Men ellers er jeg enig i at en moserive eller mosefjerningsmaskin er best å bruke, og så deretter sår man nytt gress med frø av en god blanding gressfrø. Der det er mye mose, er det ofte også litt skyggefullt, kanskje på nordsiden av huset. Da velger man en skyggetålig gressfrøblanding. Er det sol, men hard bruk av plenen (mye lek, sport og selskapeligheter) velger man en blanding som tåler mye bruk. Og så videre. Det finnes en gressblanding for nesten alle formål og forhold.

Anonymkode: 22f50...363

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på rådene om å kalke så ofte 😰. Folk bør lese seg opp før de kommer med råd. Men gjødsle nok og jevnt gjennom våren og sommeren, klipp gresset en til to ganger i uken, ikke for kort. La gresset bli liggende igjen etter klipping, det er gressets egen gjødsel, og mosen liker ikke det. 

Anonymkode: 58326...254

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på rådene om å kalke så ofte 😰. Folk bør lese seg opp før de kommer med råd. Men gjødsle nok og jevnt gjennom våren og sommeren, klipp gresset en til to ganger i uken, ikke for kort. La gresset bli liggende igjen etter klipping, det er gressets egen gjødsel, og mosen liker ikke det. 

Anonymkode: 58326...254

Takk for tips. 👍😄 To ganger i uken? 🙄Det var ofte. Tror det blir en gang i uken her. 😂 Ellers tror jeg vi vil gå lei. Vi har ikke robotklipper dessverre. 😏 Tror jeg skal ta en test for å finne ut om det er behov for særlig kalk. Måle pH i jorden. 

AnonymBruker
Skrevet

Mindre vann. La den tørke ordentlig av og til og ikke klipp den kort.

Anonymkode: 8e0c9...423

Annonse
Skrevet

Er det så farlig at det er mose i plenen? Grønt og mykt. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Meadow skrev:

Er det så farlig at det er mose i plenen? Grønt og mykt. 

Mykt ja, men ikke så pent synes jeg.

Skrevet

Mye gjødsel fører ofte til at gresset spirer fortere, men også den negative konsekvensen med at du må slå ofte. Mye bruk av plenen som f.eks fotballspilling, løping osv tar også knekken på mose så om du har barn er det bare å invitere venner på besøk ofte. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjødsel og sol. Kalk er oppskrytt.

Det er generell enighet om dette nå, i hagekretser.

Anonymkode: f0819...7e9

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjødsel og sol. Kalk er oppskrytt.

Det er generell enighet om dette nå, i hagekretser.

Anonymkode: f0819...7e9

Har googlet og lest. Snakket med folk som har erfaring. Kalk er ikke oppskrytt hvis jorden er sur. Gresset trives ikke i for sur jord, men mosen liker seg. Men hvis pH er høy, så skal en ikke kalke. Da trives også mosen. Så da må vi finne ut om jorden vår har for lav pH. Og kalke hvis nødvendig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...