Gå til innhold

Bidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren flytter fra hverandre etter sommeren.
Vi skal ha barnet vårt 50/50. Har jeg da krav på noe bidrag fra han? Han har fast jobb med god inntekt, jeg har kun et ringevikariat pr nå. 

Ønsker kun svar på det jeg spør om, og ikke svar fra folk med nedlatende kommentarer som tror de vet hele saken. 

Anonymkode: d31b0...119

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og samboeren flytter fra hverandre etter sommeren.
Vi skal ha barnet vårt 50/50. Har jeg da krav på noe bidrag fra han? Han har fast jobb med god inntekt, jeg har kun et ringevikariat pr nå. 

Ønsker kun svar på det jeg spør om, og ikke svar fra folk med nedlatende kommentarer som tror de vet hele saken. 

Nei det har du ikke

Anonymkode: cb8f5...d7d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du ikke

ok, takk :)  Leste bare noe om at barnet skal ha det tilnærmet likt hos begge foreldrene mtp levestandard osv

AnonymBruker
Skrevet

Jo det har du!! Så lenge du far kun har 50/50 samvær og ikke 50/50 bosted, har den med lavest inntekt rett på bidrag. Vi har delt samvær og ikke delt bosted og far betaler meg 2000,- i bidrag for barna.

Anonymkode: 4e77d...2a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

sakset fra nav.no   Når barnet har delt bosted legges det til grunn at begge foreldrene har like store utgifter til barnet. Den med lavest inntekt kan få barnebidrag av den andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du ikke

Gi beng med å feilinformere da! 

Ts; du kan ha rett til å få bidrag hvis det er store forskjeller i inntekt. Sjekk det opp med nav, ev sjekk ut bidragskalkulatoren som ligger på nett. 

Anonymkode: 45c93...7bf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

joda TS... du er nr 3468 som lager en tråd om dette... Gud som jeg begynner å bli lei...

Anonymkode: 3596e...2a3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har du!! Så lenge du far kun har 50/50 samvær og ikke 50/50 bosted, har den med lavest inntekt rett på bidrag. Vi har delt samvær og ikke delt bosted og far betaler meg 2000,- i bidrag for barna.

Jeg er så lei av at folk bruker ordet «delt bosted» som om det er totalt anderledes enn 50/50...

Ja, TS. Du kan muligens ha krav på bidrag.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du ikke

Ikke svar på ting du ikke har greie på! 

Anonymkode: 00ad7...f82

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er heller ikke riktig. Dette gjelder også for de med delt bosted. 

Anonymkode: 00ad7...f82

Skrevet

Du har krav på bidrag ved 50/50 når det er ulik størrelse på inntekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk bidragskalkulatoren på nav.no 😊

Anonymkode: 3aebc...a40

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke jobber 80 % tror jeg at far kan kreve at inntekten din skjønnsfastsettes ... 

Anonymkode: f7466...8d5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke jobber 80 % tror jeg at far kan kreve at inntekten din skjønnsfastsettes ... 

Anonymkode: f7466...8d5

Det stemmer NAV skal fastsette inntekten til begge foreldre vist de ikke er i minst 80% jobb.

Har ikke mor/far jobb blir inntekten stipulert ut fra hvilken kvalifikasjon/jobb de kan få. Så tar de gjennomsnittet av den jobben og setter inntekten til 80% av lønna i det hrket. Dette gjelder ikke når de ikke kan jobbe f.eks ufør/sykemeldt. Ikke alle vet dette og NAV opplyser ikke om det.

Så de foreldrene som har 50/50 og begge er friske, blir det ikke noe bidrag og snakke om. 

Husk at ved delt bosted så skal alt deles på 2. Barnehage, klær og fritidsaktiviteter osv. Tipper at de som først har valgt 50/50  like gjerne ha delt bosted, sett fra et økonomisk ståsted. Rettferdig og bra, for alt ska jo deles 50/50.

Det forutsetter jo at foreldrene snakker sånn tålig ok med hverandre. Og kan bli enige om og dele utgiftene, uten og krangle konstant. Kan jo opplyse om at det også er mulig og ha f.eks 60/40 deling og delt bosted. 

Alternativ 2:

Kjør far til helvete, la han få se barnet sitt så lite som mulig. Søk om og få overgangsstønad, og begynn på skole. Søk om stipend og alle andre ytelser. Gratis Barnehage osv. Masse bidrag fra far. Fri rettshjelp så ingen bekymring angående rettsak, det tar uansett lang tid. 

Resultat: barnet får dårlig kontakt med far, en far som også kommer til og hate mor. Men mor får masse penger 🤑🤑🤑 

AnonymBruker
Skrevet

De tar ikke hensyn til sykemelding når de beregner inntekt i fht bidrag. Kun ufør og aap er grunn nok for å ikke bli satt til 80% inntekt. 

Anonymkode: d8bf0...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...