Lks26 Skrevet 29. april 2019 #1 Skrevet 29. april 2019 Jeg har klart å fått meg selv inn i en helt håpløs situasjon. Jeg hadde fast jobb, ikke 100%, men fast deltid. Og først og fremst vil jeg si at jeg jobbet mye sent og helger i denne jobben, noe som passet svært dårlig med mitt privatliv, med barn og må skafff mye barnevakt. Jeg var aktiv søkende og fikk meg en ny jobb som virket interessant og tok denne. Sa opp min gamle jobb og før jeg skulle skrive kontrakt kom jeg over noe jeg ikke likte i det hele tatt og endte opp med å ikke skrive under. Så plutselig var jeg arbeidsledig da. I min gamle jobb var jeg 50% sykemeldt ut oppsigelsestiden da jeg hadde utfordringer med helsa for å utføre mine arbeidsoppgaver der. Hva skjer nå? Kan jeg fortsette å få sykepenger? Hvor lenge kan jeg få sykepenger uten jobb? Blir sykt stresset av dette, og angrer så på de valgene jeg har tatt. Forferdelig situasjon som jeg blir utrolig deprimert av. Håper noen har noen gode råd og gode ord.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Skrevet 29. april 2019 Du får ikke sykepenger når du ikke har jobb. Søk om dagpenger! Anonymkode: 70846...b59 1
Lks26 Skrevet 29. april 2019 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2019 Så hvis jeg har sluttet pga sykdom så vil jeg ikke fortsette å få sykepenger. Er du sikker?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #4 Skrevet 29. april 2019 59 minutter siden, Lks26 said: Så hvis jeg har sluttet pga sykdom så vil jeg ikke fortsette å få sykepenger. Er du sikker? Hvis du søker om sykepenger når du ikke lenger er i et arbeidsforhold så har du dessverre ikke rett på sykepenger. Hadde du vært i en jobb, blitt sykmeldt, sagt opp, også fortsatt å være i sykmelding uten noe opphold, så kan du fremdeles motta sykepenger. Så i ditt tilfelle ville jeg snakket med lege om å få en legeerklæring på at du måtte si opp jobb pga helseutfordringer. Da kan du slippe karantene på dagpengene. Anonymkode: 4dca6...1dd
Lks26 Skrevet 29. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du søker om sykepenger når du ikke lenger er i et arbeidsforhold så har du dessverre ikke rett på sykepenger. Hadde du vært i en jobb, blitt sykmeldt, sagt opp, også fortsatt å være i sykmelding uten noe opphold, så kan du fremdeles motta sykepenger. Så i ditt tilfelle ville jeg snakket med lege om å få en legeerklæring på at du måtte si opp jobb pga helseutfordringer. Da kan du slippe karantene på dagpengene. Anonymkode: 4dca6...1dd Jeg er 50% sykemeldt nå. Jobber ut oppsigelsestiden 50% sykemeldt. Så da jeg vil kunne få forlenget sykemeldingen etter kontrakten går ut? fikk panikk og angret litt på oppsigelsen, men jeg fikk ikke låv å trekke den tilbake. Så sa er jeg avhengig av sykepenger eller dagpenger
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #6 Skrevet 29. april 2019 25 minutter siden, Lks26 said: Jeg er 50% sykemeldt nå. Jobber ut oppsigelsestiden 50% sykemeldt. Så da jeg vil kunne få forlenget sykemeldingen etter kontrakten går ut? fikk panikk og angret litt på oppsigelsen, men jeg fikk ikke låv å trekke den tilbake. Så sa er jeg avhengig av sykepenger eller dagpenger Ah, da misforstod jeg. Jeg trodde du hadde sagt opp, og nå er arbeidsledig og sykmeldt. Hvis du fremdeles er i arbeidsforhold, og du ikke har noe opphold i sykemeldingen din når oppsigelsestiden går ut så vil du fremdeles kunne motta sykepenger (hvis legen velger å forlenge sykemeldingen din). Da har du krav på sykemelding i inntil 1 år. Men du må få en mer utfyllende sykemelding, så viktig å ta en god prat med legen om hvorfor du fremdeles skal være sykemeldt. Anonymkode: 4dca6...1dd
Lks26 Skrevet 29. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, da misforstod jeg. Jeg trodde du hadde sagt opp, og nå er arbeidsledig og sykmeldt. Hvis du fremdeles er i arbeidsforhold, og du ikke har noe opphold i sykemeldingen din når oppsigelsestiden går ut så vil du fremdeles kunne motta sykepenger (hvis legen velger å forlenge sykemeldingen din). Da har du krav på sykemelding i inntil 1 år. Men du må få en mer utfyllende sykemelding, så viktig å ta en god prat med legen om hvorfor du fremdeles skal være sykemeldt. Anonymkode: 4dca6...1dd Ja, jeg har det. Men oppsigelsen min går ut imorgen. Skal til legen også da, men ville bare høre om noen viste om jeg kunne få lengre sykemelding. Tusen takk for at du orker å svare !!
Gjest Juks Skrevet 29. april 2019 #8 Skrevet 29. april 2019 4 timer siden, Lks26 skrev: Så hvis jeg har sluttet pga sykdom så vil jeg ikke fortsette å få sykepenger. Er du sikker? Jeg ville spurt NAV om dette. Ta å ring dem i morgen før du går til legen
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #9 Skrevet 29. april 2019 Jeg ville ikke spurt Nav. De kan finne på å kødde det til. Hvis du er ansatt nå, og har sykemelding nå, så få den forlenget før du går ut av ansettelsesforholdet. Da beholder du sykepengene. Anonymkode: 10519...9b0
Lks26 Skrevet 29. april 2019 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2019 Tusen takk for all hjelp! Tror jeg snakker med legen min jeg, har dårlig erfaring med NAV 😳
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå