Gå til innhold

Hvor ofte skal 8-10-åringer vaske seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar er skilt (barn på 8 og 10 år som er annenhver uke hos hver).

Jeg mener at unger skal dusje, bade eller vaske seg HVER dag.

Han mener at det er nok å dusje 1-2 ganger i uken og resten av uken ikke vaske kroppen.

Er dette vanlig??

Hva gjør dere?

Anonymkode: 68bd2...091

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vask daglig, enten i form av klut eller dusj, avhengig av aktivitetsnivå, svette, hvor skitten en er. Det er da normal hygiene for alle å vaske seg en gang om dagen uavhengig av alder.

Anonymkode: c504a...f02

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig: 8-åringen dusjer eller bader ca en gang i uka her, 10-åringen ca to. Den minste gir jeg en klut av og til og ber ham om å vaske seg litt nedentil, og den eldste maser jeg litt på om dusjing, men det skjer sjelden. De vasker hender og ansikt hver kveld, føtter hvis nødvendig.

10-åringen ønsker jeg å etablere litt hyppigere dusje-rutiner på nå, før puberten og det blir nødvendig. Det er et mas.
Jeg mener at å dusje hver eneste dag er unødvendig, særlig nå når ingen av dem svetter noe særlig,  men egentlig ønsker jeg at de skal vaske seg med klut hver dag, og dusje litt oftere enn det gjøres i dag.

Anonymkode: 72356...fe9

• Liker 22
Skrevet

Spyl dem med hageslangen en gang i uken eller noe. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Barn må lære at man vasker seg hver dag, men ikke nødvendigvis hel kroppsvask eller dusjing daglig. Klutvask i ansiktet, under armene, nedentil og på føttene bør man jo gjøre daglig. Ansiktet gjerne både på morgenen og før man legger seg. 

Tiåringen bør nok ha litt strengere dusjerutiner og dusje de gangene h*n er blitt gjennomsvett, har drevet med idrett +++. Det er bare et tidsspørsmål før puberteten slår inn og da blir det en helt annen lukt! 

Anonymkode: 288b0...255

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei hopper barnet i dusjen hver morgen, og synes det er en god rutine. For snart begynner kroppen å lukte og da er det nødvendig! Deilig å slippe å diskutere hygiene oppi all diskusjon 🤗

Anonymkode: 1bfb6...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Dusjer annenhver dag! Kroppen til barn skal ikke vaskes hver dag!

Anonymkode: ea1d1...4e0

• Liker 16
Skrevet

Vaske underliv og ansikt hver dag, skifte truse hver morra, dusje 3 ganger i uka. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Din versjon er normal i det moderne Norge og har vært normal de siste 25 år. 

Før det og i alle andre land er din ex-mann den normale.

Svaret er dermed åpenbart: det spiller ingen som helst rolle dersom barna ikke har eksem, utslett eller problemhud. Da skal de dusje så sjelden som mulig.

Anonymkode: adb79...c54

• Liker 8
Gjest Solkremen
Skrevet

2åringen er med oss i dusjen annenhver dag. Jeg og barnefar dusjer også annenhver dag med mindre det er nødvendig med en ekstra dusj på dagen i mellom. Kroppsvask skjer hver dag. Tissen og rumpa vaskes og skylles godt i varmt vann. Klutvask under armhuler, innside av lår, bak knær osv. Ansiktet og hendene vaskes gjennom hele dagen. 2åringer griser🤷🏻‍♀️ 

Som barn/ungdom selv brukte jeg å dusje hver dag i en lang periode. Av og til er det jo nødvendig (etter trening etc), men jeg «overvasket» håret, og fikk problemer med at det ble fett etter en dag. Å ta en rask tur innom dusjen hver dag syns jeg er helt greit dersom barnet selv ønsker. Trenger ikke bruke mye såpe eller vaske håret. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dusjer annenhver dag! Kroppen til barn skal ikke vaskes hver dag!

Anonymkode: ea1d1...4e0

De kan dusje hver dag uten såpe. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bader barnet mitt på 1.5 år, 2 dager i uken.

Jeg dusjer selv annen hver dag

Anonymkode: 42cd0...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

0-10 år bader eller dusjer 2 ganger i uka (om sommeren oftere for barnehagebarn, siden de ofte rett og slett blir møkkete). Mot slutten av barneskolen tenker jeg det er naturlig at de øker hyppigheten noe, til annenhver dag, pluss dusjing etter trening osv. 

Anonymkode: 12b79...8d9

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Vaske underliv og ansikt hver dag, skifte truse hver morra, dusje 3 ganger i uka. 

enig i denne:)

AnonymBruker
Skrevet

Min tiåring og fjortenåring dusjer to ganger i uken, etter trening. Kan hende oftere hvis de har svettet mye, vært veldig aktive e.l. Fjortenåringen er i puberteten og merker selv at han har fått sterkere svettelukt, og dusjer da når han kjenner at det er behov for det, så kanskje tre ganger i uken nå om dagen.

Jeg selv dusjer annenhver dag, vasker ikke med klut de dagene jeg ikke dusjer. (På sommeren blir det oftere, pga svette og solkrem).

Anonymkode: b01f9...9d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To til tre ganger i uka holder lenge for barn. Skadelig for hud, hår og dusje vær dag.  Men en klut vask er greit å gjøre vær dag eller ved behov. 

Anonymkode: 27a5f...68c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter og når de var baby til 12 år  var det vasking/bad/dusj HVER DAG. Det skal bare mangle! 

Anonymkode: 41488...393

• Liker 1
Skrevet

Vi har bidé, så ungene skyller seg nedentil hver kveld samt skifter truse. Vasker ansikt hver kveld, hender jevnt gjennom dagen etter behov. Dusjer en gang i uka hjemme til vanlig, oftere på sommeren når de er mer ute/bader/har på solkrem. Dusjer i tillegg en gang i uka på skolen i forbindelse med svømming, og fra femte klasse dusjer de også i forbindelse med gym. Så blir dusjing 2-3 ganger i uka. Ungene er 5, 8 og 10 år. De er foreløpig ikke med på trening av noe slag på fritiden, men dersom det blir aktuelt så blir det selvsagt dusjing i forbindelse med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bades og dusjes barnet hver dag. Nødvendig synes jeg etter en lang dag, mange timer ute, og barnehage. Bruker ei lita ert såpe bare i badevannet. 

Anonymkode: aa0e2...51a

AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke at noen bruker klut i stedet for å dusje kroppen.... det tar da ikke lange tiden å vaske av svette og understellet i dusjen!? 

Anonymkode: 1bfb6...ae7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...