Gå til innhold

Noen OCD cleaners her som kan fortelle om en vanlig hverdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye gjør du rent og hvor nøye er du? Hvilke vaskemidler blir brukt? Er det system og tellekanter i absolutt alt? 

Anonymkode: fabcc...bcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du virkelig at de med en psykiatrisk diagnose som omhandler alvorlige tvangslidelser som hemmer dem betydelig i hverdagen skal legge ut om det her, eller spør du egentlig om råd og erfaringer fra folk som har det over gjennomsnittlig rent og ryddig hjemme? 

Anonymkode: d063e...16f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan foreslå et show som heter osbsessive compulsive cleaners. Det er noen episoder på YouTube av det hvor folk med OCD vasker og rydder husene til folk som er på motsatt side av skalaen (ofte ekstremsamlere, som ikke har vasket noe som helst på x antall år). Noen av de med OCD har som mål å se at for eksempel barna overlever selv om de ikke bruker 4 timer på husarbeid hver dag. Som en type eksponeringsterapi av noen slag. Vær obs på at flere med OCD blander rengjøringsmidler og at dette i seg selv kan være svært helseskadelig. Her får du både råd og erfaringer.

Anonymkode: b0a74...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje TS tenker på de som er i overkant tvangsnevrotiske men som ikke er i nærheten av en alvorlig diagnose. OCD blir ofte brukt i dagligtale har jeg merket, folk som gjør narr av sine egne hang-ups. Synd for det ufarliggjør diagnosen. Tror ikke mange vet hvor alvorlig den lidelsen kan være.

TS: OCD trenger ikke være at man er helt opphengt i vasking. Det kan være at man må gå over dørstokken 40 ganger fordi man ikke gikk på riktig måte eller må trå over et visst antall ganger. Eller om man gjør noe feil i rutinene så må man starte på nytt. Ofte i partall er det ikke? Eller at man må vaske hendene i 2t. Jeg var på toalettet på en flyplass en gang. Det sto en ung jente og vasket hendene. Litt sånn febrilsk. Jeg brukte lang tid på do men da jeg kom ut sto hun fremdeles og vasket hendene. Jeg kikket bort og la merke til at hun vasket hendene om og om igjen på en bestemt måte. Først fingrene, så utenpå hendene osv. Fikk skikkelig vondt av henne for jeg skjønte hun hadde OCD. Naboen min har det antagelig også. Hver morgen går han inn og ut av porten sin sikkert 20 ganger på rad fordi han tydeligvis ikke lukker porten på "riktig" måte. Har sett han drive og repetere andre ting også. Må være et salig helvete. 

Anonymkode: 0c112...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på tvangsvasking?

Anonymkode: ff29e...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Faren min har ocd, han må trampe på gulvet etter x antall håndvask for da er han sikker på at hendene er rene, hoster x antall ganger, alltid klissblaute klær, tørker munnen x antall ganger etc. Hendene er krittvite av all håndvask. Han unngikk klemmer for da ble han smitta av bakterier. Forferdelig sykdom. Noen vasker seg selv mens andre vasker annet. Søster vasker gulvet hver dag. Tror d går i arv. Selv må jeg bruke antibac så fort jeg har vært i kontakt med noe eller noen. 

Anonymkode: f5524...85b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg forutsetter at du ikke mener OCD, kun hus der det er strøkent hele tiden. 

1) vi er kun to voksne 2) som alltid tar unna rot og søl med en gang vi ser det 3) som alltid legger ting på plass med en gang 4) som ikke liker å skru på TV/skjermer før alt annet (jobb, husarbeid) er på stell 

Så enkelt er det egentlig. Om det er målet. 

Anonymkode: 3af22...78f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faren min har ocd, han må trampe på gulvet etter x antall håndvask for da er han sikker på at hendene er rene, hoster x antall ganger, alltid klissblaute klær, tørker munnen x antall ganger etc. Hendene er krittvite av all håndvask. Han unngikk klemmer for da ble han smitta av bakterier. Forferdelig sykdom. Noen vasker seg selv mens andre vasker annet. Søster vasker gulvet hver dag. Tror d går i arv. Selv må jeg bruke antibac så fort jeg har vært i kontakt med noe eller noen. 

Anonymkode: f5524...85b

Jeg tror og det går litt i arv. Man er mer disponert for det genetisk om en av foreldrene har det. Ser det på en venninne som har en mor som er veldig tvangspreget. Men det er ikke så lett å vite hva som er "lært", miljøpreget og hva som er genetisk. Får faren din noe hjelp? Jeg har hadde litt tvangspreget atferd i barndommen. Så slapp det men kom tilbake da jeg hadde en stressende jobb. Jeg tok tak i det da jeg merket at jeg begynte å bli litt vel overfokusert på organisering og hvordan ting sto osv. Det forsvant helt når jeg øvde meg på å ignorere det. Hadde jeg fortsatt kunne det lett utviklet seg. Men for det som virkelig har lidelsen må man ha profesjonell hjelp, man greier det ikke alene.  

Anonymkode: 0c112...5f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...