Gå til innhold

Ville dere kontaktet skolen for dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg opplevde i helga noe veldig spesielt.

Hun satt ute på terrassen sin da to unge gutter kom syklende.  Da de så henne stoppet de, og spurte henne om hun kunne gi dem alkohol.  Hun svarte naturligvis nei, og da tilbød de henne penger mot alkohol. 

Guttene var ukjente for henne, og i en ubestemmelig alder, men hun gjettet på at de gikk i 7. eller 8. klasse.

Vi er begge enige om at dette er veldig spesielt, men hun tok det lenger enn jeg ville gjort,  for hun informerte skolene i nærheten om det som skjedde. 

Hennes argument var guttenes sikkerhet. Hun mente at hvis disse guttene spurte feil folk kunne de bli utsatt for en del skumle ting, og at hun håpet at skolen ville informere foreldrene ved skolen om det som skjedde, slik at de kunne være oppmerksomme.

Jeg er ikke uenig med henne, men jeg tenker at skolene ikke har noe med dette å gjøre.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 753da...cf0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt i fra til skolen så de kunne snakket med elevene sine.

Anonymkode: ab6f7...da0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg opplevde i helga noe veldig spesielt.

Hun satt ute på terrassen sin da to unge gutter kom syklende.  Da de så henne stoppet de, og spurte henne om hun kunne gi dem alkohol.  Hun svarte naturligvis nei, og da tilbød de henne penger mot alkohol. 

Guttene var ukjente for henne, og i en ubestemmelig alder, men hun gjettet på at de gikk i 7. eller 8. klasse.

Vi er begge enige om at dette er veldig spesielt, men hun tok det lenger enn jeg ville gjort,  for hun informerte skolene i nærheten om det som skjedde. 

Hennes argument var guttenes sikkerhet. Hun mente at hvis disse guttene spurte feil folk kunne de bli utsatt for en del skumle ting, og at hun håpet at skolen ville informere foreldrene ved skolen om det som skjedde, slik at de kunne være oppmerksomme.

Jeg er ikke uenig med henne, men jeg tenker at skolene ikke har noe med dette å gjøre.

Hva ville dere gjort?

Flott gjort av venninna di og absolutt innafor!! Alt for mange voksne trekker på skuldrene og ser den andre vei. Det gjør altså ikke venninna di. Ikke gi henne kritikk for dette, skryt heller av henne og framsnakk alle voksne som tar ansvar for barn, også barn som ikke er deres egen. Barn trenger at voksne bryr seg, selv om det innebærer upopulære avgjørelser. Applaus til venninna di!! 👏

Anonymkode: 22ac5...6fc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, nei... skolene er da mer enn nok oppmerksomme på temaet om de ikke skal få henvendelse om absolutt alt som skjer på fritiden 😂

Anonymkode: 0e212...cfd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke skolens ansvar, men ved å informere skolen kan skolen videre informere foreldrene til disse guttene

Anonymkode: df445...e7f

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke kommet på tanken engang :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Det er delte meninger her ser jeg.

For å klargjøre, jeg er ikke uenig med henne at dette kan sette guttene i en potensiell skadelig situasjon, og jeg kritiserer henne ikke for å ha sagt i fra til skolene, men jeg ser ikke hensikten.

Det er ingenting skolene kan gjøre.  Politiet hadde vært mer naturlig å informere hvis det hadde  vært et større problem, men ikke for noe så lite.

Men jeg tror hun følte at hun måtte gjøre noe, ikke bare se på, og siden hun ikke visste hvem guttene var, ble en generell bekymring meldt til skolen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke vet hvem foreldrene er så er det definitivt innafor og kontakte skolen. Selv om det i utgangspunktet ikke er skolens ansvar så vil de nok være glad for kontakt og være behjelpelig med å si fra til foreldre eller faktisk jobbe med det i klassene

Anonymkode: e01d5...37a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:)

Det er delte meninger her ser jeg.

For å klargjøre, jeg er ikke uenig med henne at dette kan sette guttene i en potensiell skadelig situasjon, og jeg kritiserer henne ikke for å ha sagt i fra til skolene, men jeg ser ikke hensikten.

Det er ingenting skolene kan gjøre.  Politiet hadde vært mer naturlig å informere hvis det hadde  vært et større problem, men ikke for noe så lite.

Men jeg tror hun følte at hun måtte gjøre noe, ikke bare se på, og siden hun ikke visste hvem guttene var, ble en generell bekymring meldt til skolen.

Jeg hadde tenkt slik at skolen har større forutsetning for å finne ut hvem det var enn det politiet har....

• Liker 3
Skrevet

Skolen er lur å kontakte rett og slett fordi den er det stedet alle barn/unge er samlet og kan få beskjed om ting som skjer, snakke med voksne, diskutere temaet etc. En god arena for å belyse problemer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt slik at skolen har større forutsetning for å finne ut hvem det var enn det politiet har....

Hvis politiet hadde fått melding om at mindreårige kontaktet fremmede med spørsmål om alkohol ville ikke identifisering vært førsteprioritet, men å gå inn med forebyggende tiltak. Det gjorde de i alle fall da det var snakk om mye rus i området for noen år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv tatt kontakt med en ungdomsskole og fortalt om en større guttegjeng på 8-10 stykker som tilstadighet kom med både rasistiske og trakasserende kommentarer til jevnaldrende og yngre barn på bussen. Rektor ble veldig takknemlig for informasjonen og lovte å ta dette opp på i klassene og i tillegg sende ut en Mail til foreldrene. 1uke etter min prat med rektor så jeg endring på Guttegjengen. Hvis en av de slengte noen stygge ord til andre er resten av flokken raske med å gi han beskjed om å holde kjeft. Det er nå ca 8 mnd siden samtalen med rektor og de oppfører seg enda. Dette viser at det hjelper å si ifra!

Anonymkode: 7b9d9...587

• Liker 4
Skrevet

Det var ganske lurt av venninna di syntes jeg 

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Bra gjort av venninna. Vi får fellesbeskjeder fra skolen når de blir varslet om slike ting, sånn at vi foreldre kan vite hva som foregår.

Skrevet

Jeg synes det var et bra initiativ.

Det skader ikke og forstyrrer heller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke komt på det selv, men synest det va bra gjort. 

Anonymkode: 30723...0f3

• Liker 1
Skrevet

Lite skolen får gjort i sånne tilfeller. I alle fall hvis man ikke er sikker på hvilken skole ungdommene hører til. Man kan jo anta at ungdommene som gjør dette er glupe nok til å ikke gå rundt i eget nabolag og spørre. 

Men det er jo alltids fint å bry seg. Heller en gang for mye enn en gang for lite. :)

Skrevet

Hvor urutinert. Man drar jo bare til butikken nærmest polet som selger dataspill og spør noen der.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...