Gå til innhold

Konfirmasjon - for sent med catering. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet så mye i det siste, at jeg ihvertfall skulle bestille mat til konfirmasjonen. Vel, har jobbet så mye at jeg ikke har rukket å bestille noe. Nå er det for sent (de nesten ler av meg når jeg ringer rundt....)

Derfor må jeg ordne selv, og jeg planlegger et enkelt koldtbord. Det kommer mye folk, masse unger. Jeg vil ha god mat, men også litt som er litt snertent.

Jeg er absolutt ingen kokk, men det vet heldigvis alle gjestene fra før... :sjarmor: Jeg har dermed ingen forventninger å leve opp til.

Likevel kunne jeg ønske meg noen tips til hvordan jeg kan lage et innbydende og litt originalt koldtbord med masse god mat som også passer for unger. NB: Enkelt å lage, uten stress!

Og gjerne noen flere tips til gjennomføring av dagen, sånn helt generelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal også ha koldtbord til konfirmasjonen og tenker meg at det skal innneholde noe av dette ihvertfall:

Kaldt

* Røkelaks

* Reker

* Blåskjell

* Kylling

* Roastbeef

* Karbonader med stekt løk

* Kokt oksetunge

* Spekemat

Lunt

* Påskepai

Til dette et par gode salater, melon og jordbær til spekematen og godt brød.

(Jeg tror, hvis det hadde kommet masse unger til oss, så ville jeg hatt en gryte med wienerpølser og pølsebrød til de som hadde mest lyst på det.)

Gjest Violetta
Skrevet

Eller rett og slett pizzasnurrer til barna.

Gjest gjest1
Skrevet

Må legge til eggerøre :wink:

ellers går det fint ann å ha kylling, snitter (ferdig oppskjert brød med masse pålegg)

Skrevet

Uff, sånn er det , det er høysesong for selskaper nå. Om du ikke har catering, få i alle fall noen til å hjelpe deg på kjøkkenet.

Et generelt tips: Godt brød hever et koldtbord. Landbrød, lyst brød og evt. hjemmelagede rundstykker er bra! Sjekk ut bakeriene i nærheten og finn ut hva som er godt.

Gode salater er et must! I rause porsjoner! Her er tips til noen lettlagede:

Lag f.eks. gresk salat med tomater, feta, rødløk og oliven. Dressingen består av sitron, olivenolje og støtt oregano.

En salat av klasetomater, mozzarella og basilikum pleier å være populært. Ringle olivenolje og kvern litt pepper over.

Melon med spekeskinke (parma, serrano eller rett og slett birkebeinerskinke er godt.

Hva med tunfisksalat? Kok små nypoteter, bland med issalat og ruccola. Ha i paprikaterninger, agurkbiter og tomat, samt snittet purre/vårløk eller rødløk i ringer. Oliener er også godt i. Dressing av 172 olivenolje, 1/4 presset sitron og 1/4 hvitvinseddik. Ha i støtt tørket timian eller oppklippet fersk. Syltede rosepepper eller støtt grønnpepper er også godt i.

Kald pai er heller ikke dumt, og kan lages kvelden i forveien.! Ofte lurt å lage to - tre i slengen, for det går unna. Slenger på et par, jeg:

Bunn lager du av 3 dl mel og 125 gram mykt smør som smuldres i melet, samt litt salt (evt. kan du erstatte halvparten av smøret med cottage cheese) Tilsett litt salt og 3 ss vann og arbeid sammen. Lurt å la deigen

hvile kaltd 1/2 time før utkjevling. Noen trykker den bare ut i paiformen istedet for å kjevle. Noen foretrekker også å forsteke paiskallet, det har jeg aldri gjort.

Fylll 1:

Skjær en stor gul løk i ringer. Fres dem myke. Tilsett i pakke gorgonzolaost. i smuler og hell over melk til det dekker. Pa putre til osten er smeltet. Ta kjelen av platen å rør godt inn 2 - 3 egg. Nå ser det ganske gørrete ut, men dette blir godt! Helles i paiskallet og stekes på 225 grader nederst i ovnen i 25 - 30 minutter. Server med en raus klase blå/røde druer til.

Fyll 2: Skjær 250 gram bacon i småbiter. Fres i panne. Rør sammen 5 egg og 1 dl fløte. Helles i paiskallet, dryss over bacon og 125 gram revet cheddar eller jarlsberg. Stekes i 30 minutter på 225 grader, nederst i ovnen. Prøv med kniv om den er ferdig. Her er det godt med en grønn salat til.

En tomatsalat (skivede klasetomater med hakket sjalottløk og olivenolje) går til begge paiene.

Et ostefat er også et must på et godt koldtbord. I stedet for å kjøpe mange små oster, som lett blir seende uappetittlige ut når de er halvspiste, pleier jeg å kjøpe to - tre store oster, gjerne en halv moden (altså helt moden, men halv ost!) brie og en blåmuggost. Ha gode kjeks som ritz og cream crackers, samt godt tilbehør som druer, flytende honning, fikener, pære, selleri og paprika til.

Puh, det ble langt. Lykke til!

Skrevet

Vi pleier alltid å ha eggesalat. Den kan med fordel lages dagen før. Til en "pose" majones går det en halv løk finhakket løk og åtte kokte egg delt med skivedeler på langs og tvers. Nydelig på grove rundstykker. En porsjon går til fem-seks stykker, så lag mye.

Skrevet

Hei, Twigi!

Vi er visst mange som skal ha koldtbord til konfirmasjon, også jeg! :-)

Vi blir ca 50 stk, av disse er 20 barn fra konfirmantalder og nedover.

På vårt koldtbord står det:

-Røkelaks

-Eggerøre

-Eggesalat

-Kaldt, saltet lammelår

-Roastbeef

-Røkt svinekam, kald

-Ovnsbakt laks, kald

-Kyllinglår

-Biff Stroganoff med ris

-Gresk salat

-Grønn salat

-Agurksalat

-Potetsalat

-Waldorfsalat

-Grove rundstykker

-Focaccia

-Fletteloff

-Olivenbrød

-Fruktfat og dip-grønnsaker

Det meste av dette kan lages ferdig dagen før, bare grønnsaksalatene lager jeg samme dagen. Gryta lager jeg fredag og setter på kjøla, så varmer jeg den mens risen koker. Kyllinglårene tenkte jeg å legge i marinade fredag og steke lørdag, så kan de varmes i stekeovnen mens risen koker. Laksen bakes lørdag, og så er det bare å fjerne skinnet og pynte litt når den er avkjølt. Alt kjøtt skjæres opp lørdag og legges ferdig på fat, potetsalat, waldorf og eggesalat lages lørdag. Brødet ligger i fryseren, bare focacciaen må bakes.

Tror dette skal gå fint, jeg. Det er ikke vanskelig, og så blir det så mye bedre enn et ferdigkjøpt koldtbord! :tommelsmil:

Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for masse gode tips! Flott med oppskrifter også, da får jeg en pekepinn på hva jeg kan klare!

I morgen skal huset fikses, og fredagen går med til å kjøpe, planlegge og lage mat - så langt mulig. Tror nok dette skal gå bra - konfirmanten gleder seg, og besteforeldrene kommer med kaker :-)

Men koldtBORD - hvor setter dere alt? Bordene må vi bruke til oppdekningen, og jeg har ikke nok kjøkkenbenk...... ja, ja, det ordner seg vel på et vis det også!

Skrevet

Det var altså jeg som svarte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...