AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Jeg solgte for snart tre uker siden et klesplagg på en kjøp- og salgsgruppe på Facebook, og dum som jeg var sendte jeg det uten forhåndsbetaling. Jeg gav etter for forklaringer om hvor mye det hastet å få plagget før påske og for profilbildet med den nydelige funksjonshemmede datteren hennes med og tenkte jeg skulle gi menneskeheten en sjanse, men jeg innser at jeg bare var dum, for pengene har jeg ikke sett snurten av og hun svarer ikke på meldinger selv om hun leser dem. Summen for plagget og portoen jeg la ut for er på ingen måte så stor at jeg ikke klarer meg greit uten pengene, og jeg innser at jeg selv er skyld i dette, men jeg vil likevel ikke la saken gå. Jeg har sendt plagget og holdt min del av avtalen og forventer rett og slett at denne damen holder sin del også. Jeg ser at hun både kjøper og selger mye på Facebook og antar at jeg hverken er første eller siste offer. Så hva gjør jeg for å stoppe henne og for å få pengene mine? Jeg skjønner at det første jeg må gjøre er å sette en endelig frist for å betale, men truer jeg med politiet eller venter jeg til hun ikke har betalt innen fristen med å nevne dem? Jeg er klar for å ta dette videre den veien, selv om jeg selvfølgelig skjønner at de ikke kommer til å gjøre en dritt. Jeg har også tenkt å gi beskjed til gruppen jeg solgte via. Men kan jeg gjøre noe mer uten at det blir direkte creepy og ulovlig? Kan jeg si fra til Facebook? Jeg antar hun kommer til å sperre meg der, men kan jeg ringe henne hvis hun gjør det? Sende brev? Sende ei melding til foreldrene hennes? Skrive under annonsene hennes med ønskes kjøpt at hun ikke har betalt meg? Jeg vet jeg virker litt besatt her, men jeg er blitt svindlet en gang for mye og gidder rett og slett ikke mer. Anonymkode: 0b220...49c 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Skrevet 29. april 2019 Si i fra til admim i gruppen. Du kan også si til henne at om hun ikke betaler innen onsdag feks så anmelder du. Jeg hadde også skrevet under annonsene hennes at du venter på betaling. Anonymkode: 38561...bfd 13
Astoria Skrevet 29. april 2019 #3 Skrevet 29. april 2019 Har du telefonnummer? Jeg har også solgt endel uten å få betaling først, og vært veldig heldig og aldri blitt lurt. Men jeg gjør som regel research på personen deg gjelder. Jeg hadde sendt melding og gitt beskjed om at det venter en anmeldelse dersom hun ikke gjør opp, og varslet i gruppa. Du kan også søke opp navnet på fb for å se om det er lignende erfaringer fra andre. Lykke til:) 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #4 Skrevet 29. april 2019 Tusen takk for svar Ja, jeg har telefonnummer. Jeg sendte i dag ei melding og sa at jeg går videre med saken dersom pengene ikke er på konto innen førstkommende fredag. Noen minutter etterpå kom det svar om at hun betaler når pakka kommer, men at den ikke er gjort det enda. Det mistenkelige her er at av 143 pakker jeg sendte i løpet av tre dager (ja, jeg haddde rydda hjemme 😂) var det kun en eneste pakke som ikke ankom i løpet av under ei uke - den ene som ikke var forhåndsbetalt. Når hun da attpåtil ikke har kunnet svare på enkle spørsmål av typen "Rakk du å få jakka å før påske?" før jeg truer med anmeldelse, er det mildt sagt en smule mistenkelig. Jeg har ringt hennes lokale post i butikk og fått dem til og lete etter pakka og har etterlyst den hos Posten. Det er ikke blitt utsendt noen pakkelapp på den, det er ingen ødelagte pakker som matcher innholdet og ingen vet hvor den er. Og det er trolig ikke så rart, siden den var liten nok til å bli levert i de aller fleste normale postkasser. Gud som jeg angrer på at jeg sendte den uten sporing... Jeg har svart henne med at jeg har mitt på det tørre da jeg kan bevise at pakka er sendt og at jeg ikke tror på henne. Så får vi se hva hun svarer. Jeg mener at siden jeg kan bevise at jeg har sendt pakka og hun ikke kan bevise at hun ikke har fått den, er det hennes risiko dette her. Noen som vet hvordan lovverket på dette er? Anonymkode: 0b220...49c 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #5 Skrevet 29. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har svart henne med at jeg har mitt på det tørre da jeg kan bevise at pakka er sendt og at jeg ikke tror på henne. Så får vi se hva hun svarer. Jeg mener at siden jeg kan bevise at jeg har sendt pakka og hun ikke kan bevise at hun ikke har fått den, er det hennes risiko dette her. Noen som vet hvordan lovverket på dette er? Anonymkode: 0b220...49c Siden dette er kjøp mellom privatpersoner, så har du alt på ditt tørre så lenge du kan bevise at den er overlevert til Posten. Dette står i kjøpsloven § 7 nr. 2: "Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen". Anonymkode: e9c5d...c11 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #6 Skrevet 29. april 2019 Du har dessverre ingen god sak her. Anonymkode: bbf8f...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #7 Skrevet 29. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har dessverre ingen god sak her. Anonymkode: bbf8f...5f8 Jeg vet, men jeg vil ikke la det gå uten å i det minste gjøre det jeg kan for å stoppe henne. Anonymkode: 0b220...49c 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet, men jeg vil ikke la det gå uten å i det minste gjøre det jeg kan for å stoppe henne. Anonymkode: 0b220...49c Du kan klage henne inn til forbrukerklageutvalget. Anonymkode: de8cc...689 2
Million Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet, men jeg vil ikke la det gå uten å i det minste gjøre det jeg kan for å stoppe henne. Anonymkode: 0b220...49c Hurra for deg! Stå på. Jeg liker at du viser jernvilje her og nekter å la henne svindle ustraffet Håper du oppdaterer tråden underveis. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Ja, jeg har telefonnummer. Jeg sendte i dag ei melding og sa at jeg går videre med saken dersom pengene ikke er på konto innen førstkommende fredag. Noen minutter etterpå kom det svar om at hun betaler når pakka kommer, men at den ikke er gjort det enda. Det mistenkelige her er at av 143 pakker jeg sendte i løpet av tre dager (ja, jeg haddde rydda hjemme 😂) var det kun en eneste pakke som ikke ankom i løpet av under ei uke - den ene som ikke var forhåndsbetalt. Når hun da attpåtil ikke har kunnet svare på enkle spørsmål av typen "Rakk du å få jakka å før påske?" før jeg truer med anmeldelse, er det mildt sagt en smule mistenkelig. Jeg har ringt hennes lokale post i butikk og fått dem til og lete etter pakka og har etterlyst den hos Posten. Det er ikke blitt utsendt noen pakkelapp på den, det er ingen ødelagte pakker som matcher innholdet og ingen vet hvor den er. Og det er trolig ikke så rart, siden den var liten nok til å bli levert i de aller fleste normale postkasser. Gud som jeg angrer på at jeg sendte den uten sporing... Jeg har svart henne med at jeg har mitt på det tørre da jeg kan bevise at pakka er sendt og at jeg ikke tror på henne. Så får vi se hva hun svarer. Jeg mener at siden jeg kan bevise at jeg har sendt pakka og hun ikke kan bevise at hun ikke har fått den, er det hennes risiko dette her. Noen som vet hvordan lovverket på dette er? Anonymkode: 0b220...49c Sendte du den med eller uten sporing? Anonymkode: 36713...1c6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 Jeg ville varslet fra til admin av gruppa og kommentert under alle innleggene hennes at du aldri fikk betaling og at folk bør styre unna Anonymkode: 0e8af...26b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Så lenge du kan bevise t du har levert inn pakken er det hennes problem om hun ikke valgte porto med sporing. Anonymkode: 38561...bfd 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du kan bevise t du har levert inn pakken er det hennes problem om hun ikke valgte porto med sporing. Anonymkode: 38561...bfd Det var dessverre jeg som valgte porto uten sporing/billigste forsendelsesmetode da jeg ønsket å holde holde summen jeg risikerte å tape lavest mulig. Jeg innser at det var veldig, veldig dumt nå i ettertid. Anonymkode: 0b220...49c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 Får vi en oppdatering? 😄 Anonymkode: 2e5fc...5e9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 On 5/1/2019 at 11:15 AM, AnonymBruker said: Det var dessverre jeg som valgte porto uten sporing/billigste forsendelsesmetode da jeg ønsket å holde holde summen jeg risikerte å tape lavest mulig. Jeg innser at det var veldig, veldig dumt nå i ettertid. Anonymkode: 0b220...49c Fikk du ikke kvittering på Posten? Anonymkode: e9c5d...c11
Vox_populi Skrevet 10. mai 2019 #16 Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke kvittering på Posten? Anonymkode: e9c5d...c11 Det billigste er brevpost, og det får en jo ikke kvittering på, det bare slipper en i den røde kassa.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #17 Skrevet 10. mai 2019 jeg er med i en kjøpe-og-selge-gruppe på facebook. for dyre barneklær. ene medlemmet hadde tydeligvis svindlet mange andre, så da admin fikk beskjed nr hundreogørti førte til anmeldelse og "outing" av vedkommende. så du burde si fra til admin, i tilfelle det her har skjedd flere pga samme person. Anonymkode: b3bd2...b85
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #18 Skrevet 10. mai 2019 Dere kan få en liten oppdatering, ja 🙂 Den siste meldinga jeg sendte henne var den 29. april, og den leste hun først i går ettermiddag til tross for at hun jevnlig driver med ting inne på Facebook, inkludert kjøp og salg. Hun har altså med vilje nektet å lese det jeg har skrevet. Jeg har kontaktet admin i gruppa hvor jeg solgte og hun ønsket å blokke henne, men så vidt jeg kan se er det ikke blitt gjort, så hun har vel greid å innynde seg igjen, antar jeg. Jeg har ikke anmeldt enda, da jeg har vært syk et par uker nå og ikke vært ute i det hele tatt, men har tenkt å gjøre det. Men det å skrive at hun ikke er seriøs under på salgsinnleggene hennes har jeg ikke helt fått meg til å gjøre, da jeg er redd det slår tilbake på meg når hun forsvarer seg. For hun eier opplagt ikke all verdens moral, mens jeg gjør det, og da vet vi alle hvem som går seirende ut av en debatt på åpen facebook. Hun kan lyve så mye hun vil, jeg hverken greier eller ønsker det, og dessuten kan hun slette og redigere kommentarene i sine tråder mens jeg har null kontroll. Anonymkode: 0b220...49c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #19 Skrevet 10. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke kvittering på Posten? Anonymkode: e9c5d...c11 Jo, kvittering fikk jeg og jeg har bilde av pakka med frankering på liggende på postdisken. Men uten sporing kan jeg hverken bevise at hun har fått den eller finne ut hvor den eventuelt har forsvunnet i postsystemet. Jeg kan bare bevise at jeg har sendt den. Anonymkode: 0b220...49c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #20 Skrevet 10. mai 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, kvittering fikk jeg og jeg har bilde av pakka med frankering på liggende på postdisken. Men uten sporing kan jeg hverken bevise at hun har fått den eller finne ut hvor den eventuelt har forsvunnet i postsystemet. Jeg kan bare bevise at jeg har sendt den. Anonymkode: 0b220...49c Men du trenger heller ikke bevise noe mer enn at du har sendt den. Ditt ansvar slutter nå den er levert inn hos Posten (kjøpsloven § 7 nr. 2). Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke her siden dette er et kjøp mellom private. Anonymkode: e9c5d...c11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå