mocci Skrevet 22. april 2005 #1 Del Skrevet 22. april 2005 Heisann! Bare lurte på om noen av dere har erfaring med bruk av vannplanter i store blomsterkrukker/potter?? Jeg så et bilde av en tønne fylt med vann og vannliljer i siste ikea katalogen Det så utrolig stlig og flott ut, så jeg har utrolig lyst til å prøve det selv!! Det er jo litt utenom de vanlige sommerblomster i krukker Håper på svar Hilsen mocci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #2 Del Skrevet 22. april 2005 Enkelte hagesentre kan nok ha eller skaffe miniatyrer. Men NB: Spør nøye om overvintringsbetingelser. Det kreves muligens en frostfri, kjølig kjeller til balja, så sjekk ut før du lar tusenlappene flagre... (Dårlig hukommelse; dette kunne jeg alt om for 20 år siden, men ikke nå dessverre.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 22. april 2005 #3 Del Skrevet 22. april 2005 Kommer vel an på sorten det! Tenk på vannliljene i norge som faktisk "bor" i en dam som fryser igjen hver vinter. Stivfrossen blir nok aldri dammen, så det er jo greit, men.. det å fryse på overflaten tåler dem nok. Jeg vil anbefale deg å sjekke litt på www.akvarieforum.no . Dem vet en del om vannplanter og hagedammer. Kan nok gi deg noen tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #4 Del Skrevet 23. april 2005 Joda, jordbær, men ville vannliljer vokser på dypere grunn enn det en 50 cm dyp balje kan gi... og de er avhengige av å overvintre frostfritt, noe de kan på mange meters dyp i et tjern, men ikke i balje på verandaen vår... Om det er lov å fjerne vannliljer fra naturen vet jeg ikke, men jeg ville fraråde det på det sterkeste. Som sagt, sjekk ut om miniatyrvannliljer i hagesenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #5 Del Skrevet 23. april 2005 Og: PS: Vannliljer visner om høsten. Bare røttene i slammet på bunnen av tjernet overvintrer, og skyter nye skudd neste vår. Derfor er det helt irrelevant å ta med at "de nok tåler at vannet på toppen fryser". Selvsagt gjør de det! De befinner seg jo ikke der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 23. april 2005 #6 Del Skrevet 23. april 2005 ...nettopp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #7 Del Skrevet 23. april 2005 ...nettopp! Og at det nok ikke er så enkelt og vedlikeholdsfritt som man kanskje tror. Mange forutsetninger som skal til for å få dem til å trives. Størrelse på voksekar, anlegging/planting i rett "bunnslam", gjødsling, klima og overvintring. Mener jeg leste at små kar trengte "akvariepumpe" for tilføring av oksygen også. Hva koster det? Må vel også si at Det Norske Hageselskapet sikkert sitter på god informasjon om temaet. Prøv dem om ingen andre kan gi deg gode svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 24. april 2005 #8 Del Skrevet 24. april 2005 Husker ikke linken til hagedamutstyrbutikken på nett, men jeg vet at www.akvasia.no og www.webzoo.no har et godt utvalg av akvariepumper. Mulig noen som passer utendørs! Ellers vil jeg igjen anbefale akvariesidene for spørsmål om vannplanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå