AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Del Skrevet 28. april 2019 Hei! Jeg lurer på om det er noen her inne som har vært praksiskanditat? Hvordan fungerer dette? Har lest litt om det men forstår ikke helt. Det er jo tydeligvis ikke det samme som voksenopplæring. Er det slik at man tar en teoretisk eksamen og deretter selve fagprøven, for så å få fagbrev? Hvordan vet man hva man skal lese på til den teoretiske eksamenen? Hvor mange timer praksis må man ha? Jeg har jobbet på sykehjem i 5 år, så jeg har en god del praksis. Har ikke alltid jobbet 100% men har gjort det ofte! Er ufaglært. Har lyst på fagbrev, men er ikke gammel nok til voksenopplæring enda (er 24 år) og to år på vgs og to år som lærling med over halvert lønn frister ikke, så ønsker å se på de andre ordningene! Har Vg1 helse fra før. Håper å høre fra andre som har oppnådd fagbrev ved å være praksiskandidat. Anonymkode: f7fd0...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Del Skrevet 29. april 2019 Forskjellen er at du som praksiskandidat har nok kunnskap i faget til å kunne avlegge en fagprøve. Derfor skal du ikke innom voksenopplæringen, hvor de avlegger flere fag innen helsekrbeidetfaget for å tilegne seg kompetanse. Du må i utgangspunktet ha 5 års praksis. Du vil få 1 år godkjent fra Vg1 helse, så da må du se om du har jobbet minst 4 år totalt på sykehjem. Men du må uansett først bestå en privatisteksamen i helsearbeiderfaget, så det første du må gjøre er å melde deg opp til den (frist i august). Når den er avlagt og bestått, og du har 5 års praksis, så kan du gå opp til fagprøve. Jeg vet ikke om du bor i Oslo, men her er i alle fall informasjon på deres nettsider: https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/fag-og-yrkesopplaring/fagbrev-som-praksiskandidat/ Du kan også ringe dem og snakke med veileder i faget. Anonymkode: d528b...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #3 Del Skrevet 29. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen er at du som praksiskandidat har nok kunnskap i faget til å kunne avlegge en fagprøve. Derfor skal du ikke innom voksenopplæringen, hvor de avlegger flere fag innen helsekrbeidetfaget for å tilegne seg kompetanse. Du må i utgangspunktet ha 5 års praksis. Du vil få 1 år godkjent fra Vg1 helse, så da må du se om du har jobbet minst 4 år totalt på sykehjem. Men du må uansett først bestå en privatisteksamen i helsearbeiderfaget, så det første du må gjøre er å melde deg opp til den (frist i august). Når den er avlagt og bestått, og du har 5 års praksis, så kan du gå opp til fagprøve. Jeg vet ikke om du bor i Oslo, men her er i alle fall informasjon på deres nettsider: https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/fag-og-yrkesopplaring/fagbrev-som-praksiskandidat/ Du kan også ringe dem og snakke med veileder i faget. Anonymkode: d528b...84e Tusen takk for svar! Men eksamen høres jo vanskelig ut når jeg ikke får lest i forkant. Vet du om jeg kan finne noe informasjon rundt dette i forkant, eventuelt tidligere eksamensoppgaver? Må vell stå et sted hvilke bøker man må lese. Det er ikke slik at man må gjennom en tverrfaglig praktisk eksamen slik man må på vgs? Her er det teoretisk eksamen og fagprøve? Anonymkode: f7fd0...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #4 Del Skrevet 29. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Men eksamen høres jo vanskelig ut når jeg ikke får lest i forkant. Vet du om jeg kan finne noe informasjon rundt dette i forkant, eventuelt tidligere eksamensoppgaver? Må vell stå et sted hvilke bøker man må lese. Det er ikke slik at man må gjennom en tverrfaglig praktisk eksamen slik man må på vgs? Her er det teoretisk eksamen og fagprøve? Anonymkode: f7fd0...eba Eksamen er nok ikke før november/desember, så du har god tid til å lese. Forøvrig tror jeg du helt fint klarer teoretisk eksamen når du har jobbet lenge i yrket. Faget du skal melde deg opp til er HEA3102 (oppmelding via privatistweb.no) Ja, det stemmer, teoretisk eksamen, og når den er bestått melder du deg opp til fagprøven. UDIR har tidligere eksamensoppgaver: https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html#?k=HEA3-02 Ta også en titt på læreplanen: https://www.udir.no/kl06/HEA3-02 Ikke bli redd for at det er en eksamen, som sagt så kan du nok mye fra før. Anonymkode: d528b...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #5 Del Skrevet 29. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksamen er nok ikke før november/desember, så du har god tid til å lese. Forøvrig tror jeg du helt fint klarer teoretisk eksamen når du har jobbet lenge i yrket. Faget du skal melde deg opp til er HEA3102 (oppmelding via privatistweb.no) Ja, det stemmer, teoretisk eksamen, og når den er bestått melder du deg opp til fagprøven. UDIR har tidligere eksamensoppgaver: https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html#?k=HEA3-02 Ta også en titt på læreplanen: https://www.udir.no/kl06/HEA3-02 Ikke bli redd for at det er en eksamen, som sagt så kan du nok mye fra før. Anonymkode: d528b...84e Jeg kan en god del ja, men tenker jeg vil lese likevel. Kan jo være ting jeg ikke har fått med meg, og det teoretiske som å sette opp pleieplan og lignende trenger jeg nok å øve meg på. Vet du hvor jeg skal henvende meg for å finne ut at jeg har nok praksistimer? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Anonymkode: f7fd0...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #6 Del Skrevet 29. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kan en god del ja, men tenker jeg vil lese likevel. Kan jo være ting jeg ikke har fått med meg, og det teoretiske som å sette opp pleieplan og lignende trenger jeg nok å øve meg på. Vet du hvor jeg skal henvende meg for å finne ut at jeg har nok praksistimer? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Anonymkode: f7fd0...eba Hvis du har jobbet deltid ville jeg spurt arbeidsplassen om de kan gi deg oversikt over registrerte timer, lønnskontoret skal ha dette registrert. Antall timer i full stilling på et år er 1740. Du får som sagt godkjent Vg1 (det er i alle fall det de har operert med før, men her kan det være endringer), så da er det 4 x 1740 = 6960 timer. Jeg ville ringt fagopplæringen i din kommune og bekreftet at du får 12 mnd for Vg1 helse hvis du det er avhengig av det for å oppfylle 5 år. Nå vil du uansett ikke ta fagprøve før etter jul, så all praksis du får i år vil jo også telle med. Og bare hyggelig, jeg har jobbet med dette, så hyggelig å vite at man kan gi ordentlige og riktige svar. Anonymkode: d528b...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå