AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Hei! Kan noen gi noen råd eller veileder slik at jeg kan bestemme meg om hva kan jeg studere videre for å bli en skilled medarbeider ? Først jeg vil sier at jeg er ikke Norsk, som dere kan se, på den måte jeg skriver. Kommer fra et annen EU land. Har en 3 årig regnskapsfører studie fra hjemmelandet mitt . Har 125 STP i Finans/ økonomi med emne fordelt for de 3 årene av bachelor også fra utlandet. I Norge har jeg tatt et regnskapskurs med 9 måneder varighet, og er praksispratikant nå på et regnskapskontor. Skal begynn på Norint0130 ved UIO, som er et Norskkurs, og skal få 20 STP til. Jeg vil oppnå en fullgrad, men har lyst å studere Data . Hvis jeg studerer 1 år til, tilsvarende til 60 stp, så blir jeg med ( 125+20+60 ) = 205 , men ingen fullført bachelor. Er det lurt å gjøre sånn ? Eller må jeg bestille en impassing av min stp til universitet, og studerer den emner jeg mangler til å fullføre bachelorgraden? Har hørt om fri bachelorgrad også. Hva jeg er egentlig lyst er å studere 1 år Nettverk og systemadministrator hos Noroff, en fagskole, som gir 60 stp. men vet ikke hvis det skal være nyttig til arbeidsgiveren i fremtiden. Jeg vil bare bli god forbered til jobbmarked i fremtiden, og samtidig studerer noe jeg liker og får ekstra skills. Veien for å oppnå det ? Anonymkode: d5991...1c7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Skrevet 29. april 2019 Jeg ville tatt en utdannelse på Universitet eller Høyskole når det gjelder data/informatikk. Om du kan bruke økonomifag i datautdannelsen kommer litt an på hvilken fagretning det er innen data, noen er mer teknisk rettet der du må regne med å ta flere fag, og noen kan du kanskje innpasse allerede eksisterende øk. administrativ. utdanning. Her er kanskje et studie som passer deg, og som kombinerer øk. fag med informatikk: https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/ Så kommer det selvsagt litt an på hvilken databakgrunn du har fra ditt eget hjemland. Kan du mye fra før, og har du tatt IT utdannelse før av noe slag? Og fordelen med mange IT utdanninger er at det ofte er veldig engelskdrevet, både studier og jobb. Det er ofte enklere for folk uten norsk bakgrunn Anonymkode: c8c0e...090
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #3 Skrevet 29. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt en utdannelse på Universitet eller Høyskole når det gjelder data/informatikk. Om du kan bruke økonomifag i datautdannelsen kommer litt an på hvilken fagretning det er innen data, noen er mer teknisk rettet der du må regne med å ta flere fag, og noen kan du kanskje innpasse allerede eksisterende øk. administrativ. utdanning. Her er kanskje et studie som passer deg, og som kombinerer øk. fag med informatikk: https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/ Så kommer det selvsagt litt an på hvilken databakgrunn du har fra ditt eget hjemland. Kan du mye fra før, og har du tatt IT utdannelse før av noe slag? Og fordelen med mange IT utdanninger er at det ofte er veldig engelskdrevet, både studier og jobb. Det er ofte enklere for folk uten norsk bakgrunn Anonymkode: c8c0e...090 Takk for din mening. Jeg så denne programmet før, og jeg tror det er litt for mye programmering. Selv om jeg lærte litt om python, jeg synes for at man blir en god programmer , man må bruke mye fritid og må være skikkelig god for å ha noe bruk i bedriften. Også, på denne programmer jeg nesten må gjøre alt på nytt, med unntatt av 2 eller 3 emne. Jeg tenker mer om en årsstudier tilsvarende til 60 stp, slik at jeg kan fortsette å jobbe med økonomi og regnskap, men med datakunnskap litt over gjennomsnitt. Data sikkerhet er jeg veldig interessert i... Anonymkode: d5991...1c7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #4 Skrevet 29. april 2019 Vi ansetter bare de som snakker og skriver norsk. Da vi har norske kunder, selvom all dokumentasjonen skrives på engelsk, så er det nødvendig med norsk kunnskaper. Uten at du har fullført en grad innen IT, så du vil ikke få jobb hos. Da snakker vi om minst 3 årig bachelorgrad. Det spiller ingen rolle om du har utdanningen din fra hjemmelandet ditt eller i Norge. Årsstudium er ikke til å anbefale. Anonymkode: 36430...c29 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #5 Skrevet 29. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ansetter bare de som snakker og skriver norsk. Da vi har norske kunder, selvom all dokumentasjonen skrives på engelsk, så er det nødvendig med norsk kunnskaper. Uten at du har fullført en grad innen IT, så du vil ikke få jobb hos. Da snakker vi om minst 3 årig bachelorgrad. Det spiller ingen rolle om du har utdanningen din fra hjemmelandet ditt eller i Norge. Årsstudium er ikke til å anbefale. Anonymkode: 36430...c29 Hørtes ikke ut som et sted man ville arbeide Til TS: Du er nok i en dårlig situasjon. Veldig mange nordmenn som har studert økonomi og som har fullført grad (bachelor++) sliter også med å få jobb. Du som hverken har full norskkompetanse eller noen fullført grad vil havne bakerst i køen. Beklager å si det, men det er ikke sikkert utdannelsen din er verdt noe særlig i arbeidsmarkedet som det er nå. 😕 Anonymkode: 2f060...346 2
exlybris Skrevet 29. april 2019 #6 Skrevet 29. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørtes ikke ut som et sted man ville arbeide Til TS: Du er nok i en dårlig situasjon. Veldig mange nordmenn som har studert økonomi og som har fullført grad (bachelor++) sliter også med å få jobb. Du som hverken har full norskkompetanse eller noen fullført grad vil havne bakerst i køen. Beklager å si det, men det er ikke sikkert utdannelsen din er verdt noe særlig i arbeidsmarkedet som det er nå. 😕 Anonymkode: 2f060...346 For tiden er jeg i jobb, og jeg kjenner mange som ikke har høyere utdannelse og er på jobb også. Jeg vet at jeg ikke har hverken full norskkompetanse eller en super uttdannelse, du trenger ikke å bli uhøflig . Derfor jeg sa i min post at jeg skal fortsette å lærer norsk på UIO, og samtidig jeg vil fullføre min bachelor her i Norge. Mitt spørsmål var , hvis det var nyttig å studere 1 år data, eller fortsette med min utdanning i økonomi. 1
prt90 Skrevet 29. april 2019 #7 Skrevet 29. april 2019 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Kan noen gi noen råd eller veileder slik at jeg kan bestemme meg om hva kan jeg studere videre for å bli en skilled medarbeider ? Først jeg vil sier at jeg er ikke Norsk, som dere kan se, på den måte jeg skriver. Kommer fra et annen EU land. Har en 3 årig regnskapsfører studie fra hjemmelandet mitt . Har 125 STP i Finans/ økonomi med emne fordelt for de 3 årene av bachelor også fra utlandet. I Norge har jeg tatt et regnskapskurs med 9 måneder varighet, og er praksispratikant nå på et regnskapskontor. Skal begynn på Norint0130 ved UIO, som er et Norskkurs, og skal få 20 STP til. Jeg vil oppnå en fullgrad, men har lyst å studere Data . Hvis jeg studerer 1 år til, tilsvarende til 60 stp, så blir jeg med ( 125+20+60 ) = 205 , men ingen fullført bachelor. Er det lurt å gjøre sånn ? Eller må jeg bestille en impassing av min stp til universitet, og studerer den emner jeg mangler til å fullføre bachelorgraden? Har hørt om fri bachelorgrad også. Hva jeg er egentlig lyst er å studere 1 år Nettverk og systemadministrator hos Noroff, en fagskole, som gir 60 stp. men vet ikke hvis det skal være nyttig til arbeidsgiveren i fremtiden. Jeg vil bare bli god forbered til jobbmarked i fremtiden, og samtidig studerer noe jeg liker og får ekstra skills. Veien for å oppnå det ? Anonymkode: d5991...1c7 Økonomi og IT-Drift høres ut som en veldig rar kombinasjon. Du burde heller se på data-science eller programmering, det passer mye bedre sammen med en økonomiutdannelse. Det virker som om du er på god vei til å lære deg norsk, så tviler på at språk vil bli et spesielt stort problem for deg. Endret 29. april 2019 av prt90
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #8 Skrevet 29. april 2019 15 minutter siden, exlybris skrev: For tiden er jeg i jobb, og jeg kjenner mange som ikke har høyere utdannelse og er på jobb også. Jeg vet at jeg ikke har hverken full norskkompetanse eller en super uttdannelse, du trenger ikke å bli uhøflig . Derfor jeg sa i min post at jeg skal fortsette å lærer norsk på UIO, og samtidig jeg vil fullføre min bachelor her i Norge. Mitt spørsmål var , hvis det var nyttig å studere 1 år data, eller fortsette med min utdanning i økonomi. Selvfølgelig kan man få seg jobb uten høyere utdannelse. Poenget er vel at du skal få deg en jobb innenfor det du har studert. Det er det jeg svarer deg på. I Norge er det for mange som har økonomiutdannelse. Selv en som kan flytende norsk og har toppkarakterer fra de beste skolene har ingen garanti for en relatert jobb. På mange måter så er en bachelor i økonomi nesten som en utvidelse av videregående skole (=high school). Jeg vil anbefale deg å fullføre bacheloren og forberede deg på å ta master. Ta gjerne mest mulig IKT-fag hvis du kan, programmering, databaser, data science, maskinlæring etc. Anonymkode: 2f060...346
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #9 Skrevet 29. april 2019 6 minutter siden, prt90 skrev: Økonomi og IT-Drift høres ut som en veldig rar kombinasjon. Du burde heller se på data-science eller programmering, det passer mye bedre sammen med en økonomiutdannelse. Det virker som om du er på god vei til å lære deg norsk, så tviler på at språk vil bli et spesielt stort problem for deg. Takk ! Endelig noen som kan gi sin mening uten å få andre til å føle seg ubrukelig. Mener du en helt nytt bachelor i IT ? Jeg tror 3 års til er litt for mye, fordi jeg må studerer ved siden av jobben. Det betyr at 3 års kan enkelt blir 5 eller 6. Max 2 års til, er det jeg letter etter. Derfor jeg snakket om Noroff , hvis man vil fortsette til andre år, studerer man cybersikkerhet og litt programmering. Anonymkode: d5991...1c7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #10 Skrevet 29. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man få seg jobb uten høyere utdannelse. Poenget er vel at du skal få deg en jobb innenfor det du har studert. Det er det jeg svarer deg på. I Norge er det for mange som har økonomiutdannelse. Selv en som kan flytende norsk og har toppkarakterer fra de beste skolene har ingen garanti for en relatert jobb. På mange måter så er en bachelor i økonomi nesten som en utvidelse av videregående skole (=high school). Jeg vil anbefale deg å fullføre bacheloren og forberede deg på å ta master. Ta gjerne mest mulig IKT-fag hvis du kan, programmering, databaser, data science, maskinlæring etc. Anonymkode: 2f060...346 Jeg skjønner, derfor jeg ser etter å utvide min kunnskap mer i data-veien . Jeg så også den her https://www.usn.no/studier/finn-studier/ingenior-sivilingenior-teknologi-og-it/arsstudium-i-informasjonsbehandling/ Anonymkode: d5991...1c7
prt90 Skrevet 29. april 2019 #11 Skrevet 29. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk ! Endelig noen som kan gi sin mening uten å få andre til å føle seg ubrukelig. Mener du en helt nytt bachelor i IT ? Jeg tror 3 års til er litt for mye, fordi jeg må studerer ved siden av jobben. Det betyr at 3 års kan enkelt blir 5 eller 6. Max 2 års til, er det jeg letter etter. Derfor jeg snakket om Noroff , hvis man vil fortsette til andre år, studerer man cybersikkerhet og litt programmering. Anonymkode: d5991...1c7 For å være helt ærlig har jeg aldri hørt om Noroff, så vet ingenting om dem. Du kan ikke ta noen fag på en vanlig høgskole eller universitet for å gjøre ferdig bachelor graden din da, eventuelt fylle opp det som mangler med IT fag? Det jeg tenker er at hvis du ikke har lyst til å ta en ny bachelor så må du ta noe som kan kombineres med den utdannelsen du har, og IT drift er sannsynligvis ikke en veldig ettertraktet kombinasjon. Data Science, AI og programmering er mye mer i tiden, og har mer til felles med økonomi (mer statistikk, sannsynlighetsregning osv som du har lært før) og mye enklere å kombinere i en fremtidig jobb.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #12 Skrevet 29. april 2019 8 minutter siden, prt90 skrev: For å være helt ærlig har jeg aldri hørt om Noroff, så vet ingenting om dem. Du kan ikke ta noen fag på en vanlig høgskole eller universitet for å gjøre ferdig bachelor graden din da, eventuelt fylle opp det som mangler med IT fag? Det jeg tenker er at hvis du ikke har lyst til å ta en ny bachelor så må du ta noe som kan kombineres med den utdannelsen du har, og IT drift er sannsynligvis ikke en veldig ettertraktet kombinasjon. Data Science, AI og programmering er mye mer i tiden, og har mer til felles med økonomi (mer statistikk, sannsynlighetsregning osv som du har lært før) og mye enklere å kombinere i en fremtidig jobb. Det høres veldig fornuftig ut Hva jeg ønsker er, som du sa, fylle opp det som mangler med IT fag. Vet ikke hvis det er mulig,men har hørt om " fri sammensatte bachelor ". Må investigere litt mer om det. Hva jeg ikke vært sikker var at IT drift og økonomi er ikke en god kombinasjon. Takk for å forklare det. Anonymkode: d5991...1c7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #13 Skrevet 29. april 2019 21 minutter siden, prt90 skrev: For å være helt ærlig har jeg aldri hørt om Noroff, så vet ingenting om dem. Du kan ikke ta noen fag på en vanlig høgskole eller universitet for å gjøre ferdig bachelor graden din da, eventuelt fylle opp det som mangler med IT fag? Det jeg tenker er at hvis du ikke har lyst til å ta en ny bachelor så må du ta noe som kan kombineres med den utdannelsen du har, og IT drift er sannsynligvis ikke en veldig ettertraktet kombinasjon. Data Science, AI og programmering er mye mer i tiden, og har mer til felles med økonomi (mer statistikk, sannsynlighetsregning osv som du har lært før) og mye enklere å kombinere i en fremtidig jobb. Noe sånn høres veldig bra ut : man må gjøre 90 stp i den Obligatoriske fellesemner og 20 stp i Obligatoriske fordypningsemner. De resterende er nesten som valgfri, det betyr at jeg har muligheten for å innpasse den stp jeg har fra før. Anonymkode: d5991...1c7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #14 Skrevet 29. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange nordmenn som har studert økonomi og som har fullført grad (bachelor++) sliter også med å få jobb. Du som hverken har full norskkompetanse eller noen fullført grad vil havne bakerst i køen. Beklager å si det, men det er ikke sikkert utdannelsen din er verdt noe særlig i arbeidsmarkedet som det er nå. 😕 Anonymkode: 2f060...346 Ja, men norske "økonomiutdanninger" har et klart hiearki. Akkurat som jus, ingeniør, osv. En "fast regel" som gjelder Norge på dette området er å enten velge BI Nydalen i Oslo, NHH i Bergen eller Ind-Øk linja på NTNU. Velger man utenom denne "trioen", så må man være forberedt på å slåss en del hardere om resterende stillinger. Sagt på en annen måte, en med C i snitt fra Universitetet i Sørøst Norge kan ikke forvente å stille på lik linje med "trioen". Det er mulig at det vil være et studium ved UiO som vil kunne få en "fast plass" hos "trioen" etterhvert og det er det nye studiet som heter "digital økonomi og ledelse". Sånn er jussen i Norge også. Kun UiO og UiB stort sett som gjelder og minst B i snitt og har man ikke dette, så er bare å hente et tau og henge seg, lol, for å bruke litt "svart humør". Så har du jurister fra andre "mindre kjente" steder og med C i snitt, osv og disse kan ikke forvente å stille på lik linje med UiO og UiB. Den samme tendensen ser vi i andre fag, slik som samfunnsvitenskap, humaniora, osv. Stadig hardere karakterjag og ved en rekke steder, som blant annet UiO, må man ha veldig gode karakterer, slik som rent B i snitt for å få fortsette på mastergrad. Men så er det en del diskriminering i det private næringslivet på dette nivået (bachelor og mastergrad) hva gjelder søkere med innvandrerbakgrunn og i snitt har de fire ( 4 ) ganger høyere arb.ledighet sammenlignet med den øvrige befolkningen med samme utdanning og fra samme universitet / handelshøyskole - altså 24% arb.ledighet for kandidater som har mastergrad og innvandrerbakgrunn, mens tallene er 6,5% for "etnisk norske" kandidater med samme utdanning. Så med andre ord, selv om man skulle hatt en mastergrad, så risikerer kandidater som TS en arb.ledighet på 24% de første 6 månedene etter endt utdanning. Anonymkode: d612a...3ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå