Gå til innhold

Münchhausen by proxy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om The Act. Har det vært lignende tilfeller i Norge? Fra medisinsk leksikon:

Münchhausen by proxy brukes om situasjoner hvor en person (oftest omsorgsperson) påfører en annen (oftest et barn) sykdom eller skade for å komme i en situasjon hvor vedkommende selv kan få oppmerksomhet og medfølelse på grunn av barnets sykdom.

Anonymkode: 39772...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men den saken får man ikke lov til å snakke om her.

Anonymkode: 30ae1...70e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå demret det plutselig for meg hva du tenket på.

Anonymkode: 42330...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvorfor man ikke lov til å si at man tror denne personen har dette? Det er jo HØYST sannsynlig, men jeg har selvsagt ikke bevis.  Må man ha bevis for alt man skriver her? Jeg skjønner ikke.

Anonymkode: b59ff...7b2

• Liker 3
Skrevet

Man får lov til å snakke om hvorvidt kjente drapsdømte kan være uskyldig, men ikke noen som har blitt dømt for grov omsorgssvikt med døden til følge. Der går liksom grensen.

Uansett: Jeg tenker at MbP ofte er en sykdom med døden til følge og at man derfor ikke kan diagnosere så ofte. Det har vært så få tilfeller som har blitt prøvd for retten så det kan gidt hende at manglende erfaring og bevis for diagnosen gjør at den er for lite i bruk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sikter til Valdressaken så er det ikke MBP moren har i det tilfelle, men en annen diagnose.

Anonymkode: 73aeb...f26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du sikter til Valdressaken så er det ikke MBP moren har i det tilfelle, men en annen diagnose.

Anonymkode: 73aeb...f26

Kan hun ikke ha trekk av flere?

Eller, kan det ikke være flere og lignende trekk med i bildet?

Men det er jo nettopp slikt vi ikke har lov til å "spekulere" i her inne.

• Liker 5
Skrevet

Dee Dee Blanchard ble ikke diagnosert med MbP. Det var noen leger med mistanke, men det ble jo ikke utredet. 

Men det er klart at alle tenker i de baner...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ps: Litt off topic kanskje men moren til den fiktive karakteren Saga Noren i Broen hadde jo dette. Her ser man er eksempel på hvor vanskelig det er for andre å se (selv om det var fiksjon. Forfatteren får frem poenget.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om The Act. Har det vært lignende tilfeller i Norge? Fra medisinsk leksikon:

Münchhausen by proxy brukes om situasjoner hvor en person (oftest omsorgsperson) påfører en annen (oftest et barn) sykdom eller skade for å komme i en situasjon hvor vedkommende selv kan få oppmerksomhet og medfølelse på grunn av barnets sykdom.

Anonymkode: 39772...3bd

Her er mye info om det syndromet https://forum.kvinneguiden.no/topic/1178005-münchausen-syndrome-by-proxy-foreldre-som-mishandler-sitt-barn-grovt-og-noen-ganger-med-døden-til-følge/

og her https://forum.kvinneguiden.no/topic/1174619-münchausen-syndrome-by-proxy/?tab=comments#comment-22842025

Anonymkode: 1988b...a03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Münchhausen by proxy

Ondskapsfulle kjærringer heter det.

Anonymkode: bef98...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ondskapsfulle kjærringer heter det

Haha.

"There is no such thing as Munchausen by proxy... just sadism"

Anonymkode: bce3e...e82

AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall to foreldre med barn med samme navn som får meg til å tenke i de baner... 🙊

Anonymkode: e939f...d7b

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha.

"There is no such thing as Munchausen by proxy... just sadism"

Artig. Jeg er ett av fler barn i Norge som er utsatt for nettopp dette. Kjempebra at folk synes dette er gøy og tuller rundt temaet... dette er veldig seriøst!

Anonymkode: 1e513...28b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Artig. Jeg er ett av fler barn i Norge som er utsatt for nettopp dette. Kjempebra at folk synes dette er gøy og tuller rundt temaet... dette er veldig seriøst!

Anonymkode: 1e513...28b

Og sadisme er verre enn MBP, men det hjelper ingen som har blitt utsatt for noen av delene.

Det du kaller å "tulle" med MPB, var egentlig å si at det ikke finnes noe som heter MPB, at de som liksom har det bare er onde folk, sadister, og så videre.

Syns du fremdeles det er tull?

Vil du at din overgriper skal kunne unnskylde seg med en diagnose, eller vil du at de skal bli kalt for nettopp det de er, sadister?

De har selvfølgelig sine egne årsaker til at de har blitt som de har blitt, men skal det liksom være noen unnskyldning for å gjøre det samme mot andre?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lo gjenkjennende.

Da jeg studerte psykologi kom jeg over en amerikansk professor som insisterte på at diagnosen Munchausen by proxy var konstruert, de med diagnosen var utelukkende sadister, ingenting annet.

Han mente diagnosen var konstruert fordi det nesten bare er kvinner som har den. En mann ville fått diagnosen sadist.

At noe i innlegget mitt kan ha gjort deg så passiv aggressiv skjønner jeg simpelthen ikke. Jeg mente ikke å krenke noen, allewr minst de som har sadistiske omsorgspersoner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lo gjenkjennende.

Da jeg studerte psykologi kom jeg over en amerikansk professor som insisterte på at diagnosen Munchausen by proxy var konstruert, de med diagnosen var utelukkende sadister, ingenting annet.

Han mente diagnosen var konstruert fordi det nesten bare er kvinner som har den. En mann ville fått diagnosen sadist.

At noe i innlegget mitt kan ha gjort deg så passiv aggressiv skjønner jeg simpelthen ikke. Jeg mente ikke å krenke noen, allewr minst de som har sadistiske omsorgspersoner.

Dette. 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For de som er interessert så handler også serien sharp objects på hbo om dette, veldig bra serie

Anonymkode: 23a0f...e33

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de som er interessert så handler også serien sharp objects på hbo om dette, veldig bra serie

Anonymkode: 23a0f...e33

Kan du forklare i korte trekk hvem og hva serien handler om?

AnonymBruker
Skrevet

MbP handler ikke om sadisme.  Det handler om et sykelig oppmerksomhetsbehov.  Og det er flest kvinner med diagnosen.

Kvinner som skader og påfører sine barn sykdommer for selv å oppnå oppmerksomhet og trøst. De ødelegger barn for selv å oppnå et fokus på sin person.

Anonymkode: d4f05...558

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...