Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg å forstå følgende: 10 av de siste 12 årene har jeg fått skattepenger til gode, mellom 5000- 11000 kr. Skattemelding 2017 fikk jeg plutselig 2000 kr i restskatt og i den siste skattemeldingen fikk jeg 7000 i restskatt. Det som jeg stusser over er at i 10 av 12 mnd i 2018 var jeg i barselpermisjon med 80 % lønn. Dvs at jeg hadde nesten 70 000 mindre i bruttolønn i fjor. Ellers har jeg vært i samme jobb i de siste 8 årene og forstår derfor ikke hvorfor jeg plutselig får en sånn baksmell. Alt av boliglån og renter står på meg, så teknisk sett er baksmellen større enn det som står, da samboer eier 50 % av leilighet. Bortsett fra at vi har gått fra 1 til 2 barn og mindre inntekt er det ingen forandring i den økonomiske situasjonen. Hvordan er det mulig at dette skjer? Jeg har aldri justert skattekort, men har tabelltrekk og kun en arbeidsgiver.

mvh frustrert

Anonymkode: 97eba...5e2

Skrevet

Hvor mye betalte du i skatt i 2018 kontra 2017 feks?

AnonymBruker
Skrevet

Har du justert skattekortet etterhvert som renta har sunket? 

Anonymkode: 0cf89...435

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, King in the North skrev:

Hvor mye betalte du i skatt i 2018 kontra 2017 feks?

I 2016 tjente jeg 460000 og betalte 115 000 i skatt, fikk 15000 tilbake. ( skulle betale 99 000)

I 2017 tjente jeg 490 000 og betalte 110 000 i skatt, fikk 2000 i baksmell ( skulle betale 112 000) 

i 2018 tjente jeg 440 000 og betalte 91 000 i skatt, fikk 7 000 i baksmell. (Skulle betalt 98000)

Skjønner forsåvidt fjorårets baksmell, da jeg hadde ny ansiennitet og gikk opp 30000 i lønn, men i fjor tjente jeg jo mindre enn jeg gjorde i 2016. Da burde jeg vel teknisk sett få tilbake penger i år? 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du justert skattekortet etterhvert som renta har sunket? 

Nei, jeg har ikke vært inne å justert skattekort. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har betalt ned på lånet i mellomtiden er vel rentefradraget mindre nå enn for et par år siden?

Anonymkode: 28218...b3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å unngå baksmell til neste år: Gå inn og sjekk tallene som ligger til grunn for årets skattekort. Er disse riktige, vil du normalt trekkes littegrann for mye, slik at du får penger igjen på skatten.

Har du variabel inntekt, kan dette selvsagt bli litt vanskelig, men tabelltrekk vil vanligvis gjøre at det ikke blir så veldig feil.

Anonymkode: 626e5...2cc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å unngå baksmell til neste år: Gå inn og sjekk tallene som ligger til grunn for årets skattekort. Er disse riktige, vil du normalt trekkes littegrann for mye, slik at du får penger igjen på skatten.

Har du variabel inntekt, kan dette selvsagt bli litt vanskelig, men tabelltrekk vil vanligvis gjøre at det ikke blir så veldig feil.

Anonymkode: 626e5...2cc

Takk for tips, har vært inne og endret, da jeg nå jobber tilnærmet 100 %. Men utifra det du skriver, burde jeg fått penger tilbake dette oppgjøret, da jeg hadde mye lavere lønn enn de 3 foregående år. Lånet vårt er tilnærmet det samme, da vi har nedjustert nedbetaling pga lavere inntekt. Har fradrag på 12 000 i rentefradrag på boliglån. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dere har betalt ned på lånet i mellomtiden er vel rentefradraget mindre nå enn for et par år siden?

Vi har tilnærmet det samme eller mer i lån enn i 2016, da vi har lånt på 200 000 til oppussing av bad. Så rentefradraget er omtrent det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken er nok at du ikke har vært inne og justert skattekortet, og det er mange satser som har endret seg de siste årene som rentefradraget. Du må også huske at du og samboer ikke har lov til å fordele rentene som dere vil. Eier dere 50/50 skal dere ha rentefradraget satt 50/50. Det er ikke noe dere velger selv, men staten som bestemmer fordi dere lignes hver som dere som samboere. Som gift kan man fordele som man vil. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan hjelpe meg å forstå følgende: 10 av de siste 12 årene har jeg fått skattepenger til gode, mellom 5000- 11000 kr. Skattemelding 2017 fikk jeg plutselig 2000 kr i restskatt og i den siste skattemeldingen fikk jeg 7000 i restskatt. Det som jeg stusser over er at i 10 av 12 mnd i 2018 var jeg i barselpermisjon med 80 % lønn. Dvs at jeg hadde nesten 70 000 mindre i bruttolønn i fjor. Ellers har jeg vært i samme jobb i de siste 8 årene og forstår derfor ikke hvorfor jeg plutselig får en sånn baksmell. Alt av boliglån og renter står på meg, så teknisk sett er baksmellen større enn det som står, da samboer eier 50 % av leilighet. Bortsett fra at vi har gått fra 1 til 2 barn og mindre inntekt er det ingen forandring i den økonomiske situasjonen. Hvordan er det mulig at dette skjer? Jeg har aldri justert skattekort, men har tabelltrekk og kun en arbeidsgiver.

mvh frustrert

Det er i grunnen relativt irrelevant om du øker eller reduserer inntekten med tabellkort. Denne tar hensyn til det.

Derimot må fradrag etc legges inn. Hvordan stemmer inntekter, fradrag etc med de tall som sto på skattekortet?

Skrevet

Du kan ha hatt feil tabellkort nummer

AnonymBruker
Skrevet

Her og betalte jeg mer skatt i 2017, enn i 2018. Og jeg har nøyaktig samme inntekt, har avdragsfritt lån på boligen min, så gjelden er nøyaktig det samme. Alt er 100% likt. Men måtte betale mer skatt i 2017. Synes og dette er merkelig. 

Anonymkode: eef27...325

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her og betalte jeg mer skatt i 2017, enn i 2018. Og jeg har nøyaktig samme inntekt, har avdragsfritt lån på boligen min, så gjelden er nøyaktig det samme. Alt er 100% likt. Men måtte betale mer skatt i 2017. Synes og dette er merkelig. 

Rentefradraget er redusert fra 24 % til 23 % som følge av endret skattesats på alminnelig inntekt. 

Har du sammenliknet postene i skattemeldingen for hhv. 2017 og 2018 for å finne eventuelle feil? 

Anonymkode: f1179...325

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skattesatsen gikk jo ned fra 2017 til 2018, så hvis du ikke hadde skattet mindre i 2018 enn i 2017 hadde det vært noe galt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken er nok at du ikke har vært inne og justert skattekortet, og det er mange satser som har endret seg de siste årene som rentefradraget. Du må også huske at du og samboer ikke har lov til å fordele rentene som dere vil. Eier dere 50/50 skal dere ha rentefradraget satt 50/50. Det er ikke noe dere velger selv, men staten som bestemmer fordi dere lignes hver som dere som samboere. Som gift kan man fordele som man vil. 

Kan jo være de er samlignet

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Kan jo være de er samlignet

Man blir ikke samlignet som samboere.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du hadde mye høyere inntekt i 2017 enn i 2018, ble vel feriepengene utbetalt i 2018 forholdsmessig en del større enn inntekten resten av året. Siden skattepengene er trekkfrie, så har du nok ikke betalt nok skatt resten av året for å gjøre opp for denne høye, trekkfrie utbetalingen. Om det ikke utgjør hele restskatten, så kan det være en forklaring på noe av den, i hvert fall.

Anonymkode: 7edd1...091

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke samlignet som samboere.

Ok

Kanskje banken har meldt inn feil?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Ok

Kanskje banken har meldt inn feil?

Nei, banken setter det på hovedlånetaker og så må alle samboere som har felles lån inn og rette dette i selvangivelsen. Står i avisen hvert eneste år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...