Gå til innhold

Trenger hjelp til utregning av karbo, fett og protein for vektnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt på lavkarbo diett og lurer litt på fordeling av maten.

I dag har registrert maten jeg har spist

kalorier: 1756 ( har forbrent 2100 kalorier)

karbo: 29 gram 

fett: 148 gram

Protein: 87,7 gram

Er dette en bra fordeling for vektnedgang? 

Hva er tommelfinger regelen for inntak av protein for vektnedgang?

Anonymkode: f4154...49b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her, 

jeg er forresten en kvinne på 42, veier 82 kilo (172 cm høy). Skal ned 10 kilo i første omgang

AnonymBruker
Skrevet

Kast ut alt det der og begynn på nytt. 

For vektnedgang må du spise færre kalorier enn du forbrenner. (1 kg tilsvarer 7000 kcal.)

Det betyr at du nå spise mindre, og du må gjøre det på ordentlig, og du må gjøre det lenge. Det er ikke noe en som er overvektig uten videre bare gjør (da hadde vedkommende ikke vært overvektig).

Fordelingen av makronæringsstoffer kan påvirke hvordan det føles å være i kaloriunderskudd. Noen trives med en slik diett, andre med en sånn. Jo lettere og mer behagelig noe er, jo større er sannsynligheten for å fortsette med det. 

Det er dermed ingenting som heter bra makrofordeling for vektnedgang.

Det er derimot noe som heter god og dårlig logging av matinntak, og god og dårlig estimering av kaloriforbruk. Kalorier inn er det du har mulighet for å ha størst kontroll over og derfor bør fokusere mest på.

Det er mange tommelfingerregler for proteininntak, men de har ikke noe med hvorvidt en skal opp eller ned i vekt. Finn eller lag en som gir mening for deg. For folk som ikke driver med kroppsbygning, er "1,2 gram per kilo kroppsvekt ved normalvekt" rimelig.

Det viktigste med en diett er at den 1) gir det ønskede resultatet om du holder deg til den, og 2) er noe du kan holde deg til over tid, uten å få negative effekter, heller ikke i ettertid. Utover det, er alt opp til deg.

Anonymkode: 662d8...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kast ut alt det der og begynn på nytt. 

For vektnedgang må du spise færre kalorier enn du forbrenner. (1 kg tilsvarer 7000 kcal.)

Det betyr at du nå spise mindre, og du må gjøre det på ordentlig, og du må gjøre det lenge. Det er ikke noe en som er overvektig uten videre bare gjør (da hadde vedkommende ikke vært overvektig).

Fordelingen av makronæringsstoffer kan påvirke hvordan det føles å være i kaloriunderskudd. Noen trives med en slik diett, andre med en sånn. Jo lettere og mer behagelig noe er, jo større er sannsynligheten for å fortsette med det. 

Det er dermed ingenting som heter bra makrofordeling for vektnedgang.

Det er derimot noe som heter god og dårlig logging av matinntak, og god og dårlig estimering av kaloriforbruk. Kalorier inn er det du har mulighet for å ha størst kontroll over og derfor bør fokusere mest på.

Det er mange tommelfingerregler for proteininntak, men de har ikke noe med hvorvidt en skal opp eller ned i vekt. Finn eller lag en som gir mening for deg. For folk som ikke driver med kroppsbygning, er "1,2 gram per kilo kroppsvekt ved normalvekt" rimelig.

Det viktigste med en diett er at den 1) gir det ønskede resultatet om du holder deg til den, og 2) er noe du kan holde deg til over tid, uten å få negative effekter, heller ikke i ettertid. Utover det, er alt opp til deg.

Takk for god info. Men jeg glemte å nevne at jeg er diabetiker og må spise mindre karbohydrater og øke fett inntaket ( sunt fett).

Men lest litt forskjellig angående inntak av protein. Men 1 gram pr 1kilo kroppsvekt !?

Altså så kan jeg ligge på 82-90 gram protein om dagen? Veier 82 kg

Jeg føler meg veldig bra på lavt karbo inntak. Jeg har nå et stabilt blodsukker, tenker klarere og ellers er formen blitt mye bedre og behovet før søtsaker har avtatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Damer kan gå så langt ned som 0,7g protein per kg kroppsvekt. 0,9-1g per kg kroppsvekt er anbefalt om du trener regelmessig, men om du har mer så gjør ikke det noe 😊 hvis målet er lavkarbo har du en god start, men husk at kroppen trenger karbohydrater for hjernefunksjon så få inn litt selv om du er diabetiker (du kjenner din kropp best). Forbrenner du ca 2100 til vanlig kan det være fint å ligge på rundt 1700-1800 kcal om dagen. 

Anonymkode: 36a30...511

AnonymBruker
Skrevet

Hensyn til evt diagnose går alltid først, snakk med legen din. Vi kan bare gi allmenne råd. Som dette: Føler du deg bra på lavkarbo, og det ikke kompliserer hverdagen din mer enn du kan akseptere, og liker du maten, så fortsetter du med det.

Du er litt overvektig, så du trenger mindre protein enn 1,2 gram per kg av din nåværende vekt. Du kan spise så mye protein du vil. Du bør passe på at du ikke får for lite av andre næringsstoffer. For å gå ned i vekt, du ha kaloriunderskudd.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for god info. Men jeg glemte å nevne at jeg er diabetiker og må spise mindre karbohydrater og øke fett inntaket ( sunt fett).

Men lest litt forskjellig angående inntak av protein. Men 1 gram pr 1kilo kroppsvekt !?

Altså så kan jeg ligge på 82-90 gram protein om dagen? Veier 82 kg

Jeg føler meg veldig bra på lavt karbo inntak. Jeg har nå et stabilt blodsukker, tenker klarere og ellers er formen blitt mye bedre og behovet før søtsaker har avtatt. 

Ja, ett til halvannet gram protein per kilo kroppsvekt er greit. Det er faktisk helt ok selv om man driver med vanlig styrketrening, spiser man mer protein skylles det uansett bare ut med urinen.

Det er også ganske begrenset hvor mye protein man orker å spise også. :)

Men det ser bra ut, litt mye karber?

Anonymkode: 7af1c...cd9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

spiser man mer protein skylles det uansett bare ut med urinen.

trodde kroppen lagra overskuddet av proteiner som fett i kroppen? aldri hørt at det blir skilt ut via urin 🤨

Skrevet
45 minutter siden, Marco-Polo skrev:

trodde kroppen lagra overskuddet av proteiner som fett i kroppen? aldri hørt at det blir skilt ut via urin 🤨

Det brukes bare som energi, og om det er overflødig energi, så lagres det som fett, som alt annet energioverskudd. Utover det er det ingen automatikk i at overflødig protein blir lagra som fett. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt øke fettinntaket litt. En tommelfingerregel er ca 2 gram fett per 1 gram protein. Og så spiser du til du blir mett. Greia med lavkarbo er at kroppens funksjoner og signaler fungerer bedre når blodsukkeret og insulinet kommer ned til et normalt nivå. Insulin setter blant annet kroppen i fettlagringsmodus og hemmer metthetssignalet leptin. Studier viser at lavkarbo er mye mer mettende enn lavfett. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

husk at kroppen trenger karbohydrater for hjernefunksjon så få inn litt selv om du er diabetiker (du kjenner din kropp best). 

Anonymkode: 36a30...511

Kroppen trenger ikke å få tilført ett eneste karbohydrat. Jeg har en mentalt krevende jobb og jeg har spist nullkarbo i flere uker og fungerer minst like bra på jobb.

Anonymkode: dbcda...676

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...