fredagfebruar Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Jeg skal komme meg til gynekolog med dette, ville bare høre om noen har lignende erfaringer som endte godt så jeg kanskje kan slippe å bekymre meg så mye. Satte inn hormonspiral hos gyn for tre uker siden. Var helt sykt vondt, besvimte med kramper og hele pakka. Men hadde ikke så mye vondt etterpå. Ventet en uke med å ha sex men etter andre gangen fikk jeg helt utrolig vondt, og begynte å blø mye mer, og sånn har det vært i to uker nå. Var på Dr Drop-in i dag, hos en lege som virket ganske uerfaren, men han sa han ikke kunne se trådene. Har lest at det kanskje kan være at de er klipt for korte, men ingen av dem som har skrevet om det sier noe om smerter. Er livredd for at det skal ha skjedd noe som har skadet noe innvendig og at det skal påvirke fertiliteten osv. Noen som har opplevd noe lignende? Enten med for korte tråder og smerter eller som kan berolige meg litt? Hilsen bekymret
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 Jeg hadde vanlig kobberspiral og når jeg skulle få den tatt ut fant ikke gynekologen trådene. Jeg ble henvist til gynekologisk poliklinikk på et sykehus, og han gynekologen der satte en lokalbedøvelse og fikk tatt den ut uten noe problemer. Så tror ikke at det er noe vanskelig å bli kvitt den igjen. Men alt det med blødninger og smerter må du jo få hjelp til. Kan jo være det kommer av spiralen og at du ikke kan bruke den? Men det må du bare få snakket med gynekologen om. Anonymkode: 8c1c5...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 Jeg hadde hormonspiral og legen min fant ikke igjen tråden når den skulle ut. Ble henvist på sykehuset og de så først etter med ultralyd også plukka de den ut uten problemer. Var ikke noe problem, ingen bedøvelse eller noe sånt. Trådene hadde bare sklidd litt opp. Anonymkode: a0941...724 1
Pentagon Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Ja, samme skjedde med meg og en av mine venninner. Ikke bekymre deg, bare gled deg til å få den dritten ut..!😊 2
fredagfebruar Skrevet 28. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2019 17 minutter siden, Pentagon skrev: Ja, samme skjedde med meg og en av mine venninner. Ikke bekymre deg, bare gled deg til å få den dritten ut..!😊 Hadde noen av dere smerter også? Det er det som bekymrer meg, siden jeg vet hender relativt ofte at trådene blir for korte, men har ikke hørt om noen som hadde vondt i tillegg til å ikke finne dem... Takk uansett! Gleder meg ENORMT til å ikke være en sur grinebiter med vondt i magen! 😅
Pentagon Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 12 minutter siden, fredagfebruar skrev: Hadde noen av dere smerter også? Det er det som bekymrer meg, siden jeg vet hender relativt ofte at trådene blir for korte, men har ikke hørt om noen som hadde vondt i tillegg til å ikke finne dem... Takk uansett! Gleder meg ENORMT til å ikke være en sur grinebiter med vondt i magen! 😅 Jeg hadde de verste smertene jeg noen gang har opplevd, minus fødselen. Men fødselen var bedre fordi den var kortvarig og med en fantastisk baby til resultat. Den spiralen var ren tortur. Tok den ut og alle smertene var borte. En i min familie nevnte det for en stund siden og vi var 2 andre som sa «fy faen, jeg og!!» i kor sammen. Jeg har meldt det som bivirkning og anbefaler alle andre å gjøre det. Forferdelig at det reklameres for som så problemfritt når det virker som det absolutt ikke er det for mange. Livskvaliteten min sank betraktelig med den dritten i..! 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 Jeg har fremdeles smerter etter over en måned med spiral. Sånn "shit, NÅ er jeg helt sikker på at den presses ut"-type følelse hvor det nesten er umulig å ikke rope høyt. Håper det går over, men det har ikke akkurat vært smertefritt. Finner heller ikke trådene. Anonymkode: a4797...cac 1
fredagfebruar Skrevet 28. april 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fremdeles smerter etter over en måned med spiral. Sånn "shit, NÅ er jeg helt sikker på at den presses ut"-type følelse hvor det nesten er umulig å ikke rope høyt. Håper det går over, men det har ikke akkurat vært smertefritt. Finner heller ikke trådene. Anonymkode: a4797...cac 48 minutter siden, Pentagon skrev: Jeg hadde de verste smertene jeg noen gang har opplevd, minus fødselen. Men fødselen var bedre fordi den var kortvarig og med en fantastisk baby til resultat. Den spiralen var ren tortur. Tok den ut og alle smertene var borte. En i min familie nevnte det for en stund siden og vi var 2 andre som sa «fy faen, jeg og!!» i kor sammen. Jeg har meldt det som bivirkning og anbefaler alle andre å gjøre det. Forferdelig at det reklameres for som så problemfritt når det virker som det absolutt ikke er det for mange. Livskvaliteten min sank betraktelig med den dritten i..! Det er jo fryktelig kjipt å høre at andre også har det så ille, men godt for meg å vite at det sannsynligvis ikke er noe alvorlig... Skal absolutt melde fra! Har ikke hatt problemer med p-piller, men glemmer å ta dem, og fikk høre at spiral skulle være så mye bedre fordi det kun virker lokalt, men har aldri vært i verre humør, og det sier litt med tanke på at jeg har en stemningslidelse! Smertene gjør det jo ikke bedre. Takk for tilbakemeldingen!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 1 time siden, fredagfebruar skrev: Hadde noen av dere smerter også? Det er det som bekymrer meg, siden jeg vet hender relativt ofte at trådene blir for korte, men har ikke hørt om noen som hadde vondt i tillegg til å ikke finne dem... Takk uansett! Gleder meg ENORMT til å ikke være en sur grinebiter med vondt i magen! 😅 Hadde vondt og luftsmerter/menssmerter i over en mnd etterpå, det gikk seg til. Nå 4 mnd etterpå merker jeg det ikke. Anonymkode: 52f18...75f 1
Anquor Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 jeg har aldri hatt problemer med å ha spiralen, det har fungert flott i 5 år. Men når jeg skulle skifte å ha inn ny, så hadde trådene trukket seg opp og snurret seg rundt spriralen. men fekk tatt den ut i narkose og satt inn ny, ingen problemer med denne heller
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 Ja, dét glemte jeg å legge til! Humøret har virkelig vært på bånn! Og jeg kan se skillet veldig tydelig, humøret fulgte med spiralen. Skremmer meg nesten litt mer enn selve smertene, har alltid vært litt deppa av meg, så føler ikke for å la det nivået synke enda mer. Håper det går over. Anonymkode: a4797...cac 1
Rotemor Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Den ene gangen jeg satte inn hadde jeg kraftig menssmerter som kom og gikk i flere dager. Jeg hadde også uregelmessig blødninger i lang tid. Men sp kom en periode på 5-7 år hvor jeg ikke engang hadde mensen. Fullstendig verdt det. 1
Rotemor Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dét glemte jeg å legge til! Humøret har virkelig vært på bånn! Og jeg kan se skillet veldig tydelig, humøret fulgte med spiralen. Skremmer meg nesten litt mer enn selve smertene, har alltid vært litt deppa av meg, så føler ikke for å la det nivået synke enda mer. Håper det går over. Anonymkode: a4797...cac Det er nok opplevelsen. Spiralen skal bare påvirke lokalt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 Jeg fikk betennelse i livmoren av spiral. Innlagt på sykehus, i flere dager. Gikk heldigvis bra. Fikk beskjed om at jeg kanskje ikke kunne bli gravid igjen. Men fått 3 barn etterpå. Aldri spiral igjen. Kun p-sprøyte på meg, er fornøyd med den. Anonymkode: 516c5...75e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 Jeg synes kobberspiralen fungerte helt ypperlig. Mensen ble kortere og litt mildere (var ekstrem før) og alt var fryd men, etter 6 måneder kom ikke mensen... jeg var blitt gravid og fastlegen fjernet spiralen som da var uten tråder og spiralen lå på vippen på vei ut av livmoren. Så, den fungerte ikke så bra allikevel. Anonymkode: d3b75...7ff
fredagfebruar Skrevet 29. april 2019 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk betennelse i livmoren av spiral. Innlagt på sykehus, i flere dager. Gikk heldigvis bra. Fikk beskjed om at jeg kanskje ikke kunne bli gravid igjen. Men fått 3 barn etterpå. Aldri spiral igjen. Kun p-sprøyte på meg, er fornøyd med den. Anonymkode: 516c5...75e Ååå, uff, det er det jeg er så fryktelig redd for. Så bra det ordnet seg for deg allikevel! Har fått time hos gyn i morgen, og han legen jeg var hos sa det ikke var tegn til noen infeksjon eller noe, så satser på at det går fint. ❤️
fredagfebruar Skrevet 29. april 2019 Forfatter #17 Skrevet 29. april 2019 9 timer siden, Rotemor skrev: Det er nok opplevelsen. Spiralen skal bare påvirke lokalt. Jeg har hørt om mange som melder det samme, inkludert meg selv. Jeg går på stemningsstabiliserende medisiner, og har vært stabil i lang tid, men så fort spiral kom på plass ble jeg verdens største sippetryne. Jeg tror noen er mer sensitive for hormonet enn andre.
fredagfebruar Skrevet 29. april 2019 Forfatter #18 Skrevet 29. april 2019 11 timer siden, Anquor skrev: jeg har aldri hatt problemer med å ha spiralen, det har fungert flott i 5 år. Men når jeg skulle skifte å ha inn ny, så hadde trådene trukket seg opp og snurret seg rundt spriralen. men fekk tatt den ut i narkose og satt inn ny, ingen problemer med denne heller Sykt at man kan ha så ulike opplevelser... Bra det funker så godt for deg! ☺️
Rotemor Skrevet 29. april 2019 #19 Skrevet 29. april 2019 18 minutter siden, fredagfebruar skrev: Jeg har hørt om mange som melder det samme, inkludert meg selv. Jeg går på stemningsstabiliserende medisiner, og har vært stabil i lang tid, men så fort spiral kom på plass ble jeg verdens største sippetryne. Jeg tror noen er mer sensitive for hormonet enn andre. Man finner det man vil sier jeg da! Det høres jo ut som om din opplevelse kan tippe enhver litt over kanten for en periode, men.... Jeg hadde jo fjernet den først som sist hvis jeg var deg. Den kommer jo bare til å plage deg. Ikke fysisk, men mentalt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Rotemor skrev (På 29.4.2019 den 10.46): Man finner det man vil sier jeg da! Det høres jo ut som om din opplevelse kan tippe enhver litt over kanten for en periode, men.... Jeg hadde jo fjernet den først som sist hvis jeg var deg. Den kommer jo bare til å plage deg. Ikke fysisk, men mentalt. Gammel tråd, men for alle som leser dette, og ser etter svar. Dette stemmer ikke. At spiral kun virker lokalt er et eventyr fortalt for å berolige kvinner. Spiral har kjente bivirkninger som hodepine, kviser, ømme bryst og vektøkning. Lokalvirkende sier du? Flere har også opplevd humørsvingninger, fatigue og mer. Ikke undervurder hundretusenvis av kvinners opplevelse med hormonpreparater, det må vi høre nok av. Anonymkode: ecb11...378 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå