AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Lurer på om dere som er ufør lar være å fortelle andre at dere er det? I og med at det er ganske stigmatisert å være ufør i dagens samfunn. Tenker at det er like greit å la være å fortelle folk og heller fortelle at man er jobbsøker eller noe? Anonymkode: d1dec...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 Jeg gir totalt f*** og forteller det hvis der berømmelige spørsmålet «hva jobber du med?» dukker opp. Hvis de har en mening om det så står de fritt til å si noe, hvis ikke så kan de bare holde munn. De fleste som spør og hører hva jeg feiler og hvor lenge så har de forståelse. De som ikke skjønner det har jeg lite til overs for og jeg ser dem sjeldent igjen. Anonymkode: b5999...d5e 6
Gjest #Rasshøl Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 I hvor mange år skal du være jobbsøker? Jeg tenker det kommer an på hvem man forteller det til. På første date, trenger man ikke å si det. Men til venner for eksempel kan man fortelle det. Du trenger heller ikke å fortelle det til tilfeldige folk du møter på byen et cetera.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Samboeren min forteller folk at han jobber innen psykisk helse 😂 Jeg syns det er unødvendig å lyve. Anonymkode: 53998...036 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir totalt f*** og forteller det hvis der berømmelige spørsmålet «hva jobber du med?» dukker opp. Hvis de har en mening om det så står de fritt til å si noe, hvis ikke så kan de bare holde munn. De fleste som spør og hører hva jeg feiler og hvor lenge så har de forståelse. De som ikke skjønner det har jeg lite til overs for og jeg ser dem sjeldent igjen. Anonymkode: b5999...d5e Det er bra, synes det er tragisk at folk dømmer så fort. Jeg skulle ønske folk hadde mer empati. Anonymkode: d1dec...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samboeren min forteller folk at han jobber innen psykisk helse 😂 Jeg syns det er unødvendig å lyve. Anonymkode: 53998...036 Jøss, er ikke det å dra det litt langt? Jobber innen psykisk helse? hahaah. Tenker at det er bedre å bare si at man ikke vil si det, eller at man er jobbsøker en stund. Anonymkode: d1dec...d6b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 2 minutter siden, #Rasshøl skrev: I hvor mange år skal du være jobbsøker? Jeg tenker det kommer an på hvem man forteller det til. På første date, trenger man ikke å si det. Men til venner for eksempel kan man fortelle det. Du trenger heller ikke å fortelle det til tilfeldige folk du møter på byen et cetera. Vel, folk spør jo ganske ofte hva man jobber med, ganske vanlig. Nei, enig i det at man ikke trenger å fortelle det til tilfeldige folk. Men hater at man nesten må lyve om det for å bli ''akseptert''. Anonymkode: d1dec...d6b
Gjest #Rasshøl Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, folk spør jo ganske ofte hva man jobber med, ganske vanlig. Nei, enig i det at man ikke trenger å fortelle det til tilfeldige folk. Men hater at man nesten må lyve om det for å bli ''akseptert''. Anonymkode: d1dec...d6b Nettopp, er enig i det.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min forteller folk at han jobber innen psykisk helse 😂 Jeg syns det er unødvendig å lyve. Anonymkode: 53998...036 Jeg jobber jo på en måte innen psykisk helse... med å være pasient. Det kreves litt av en for det også. Jeg burde ha nok kunnskap nå til å være en god hobbypsykolog hvertfall. Anonymkode: 7139f...64f 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 Kunstnerstipend fra NAV Anonymkode: f788f...3e0 4
blåtimen Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Jeg er såpass syk at det ikke kunne falt meg inn å lyve på spørsmål om hva jeg gjør. Alt i livet mitt blir så påvirket av sykdommen og jeg ser ingen grunn til å ikke være åpen om at jeg er syk. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 Jeg både jobber 33 % og mottar gradert trygd. Bare samboer og mor som vet at jeg mottar trygd. Anonymkode: 3601d...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 Jeg forteller det ikke. Kuttet ut alle vennene mine og flyttet da jeg ble ufør. Når folk spør sier jeg at jeg er mellom jobber. Sparer opp til å kunne ta ett fag på nett så jeg kan si jeg studerer. Anonymkode: 54324...376 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #15 Skrevet 29. april 2019 Jeg forteller det ikke. Kun de aller nærmeste vet. Anonymkode: 6be46...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #16 Skrevet 29. april 2019 Jeg er også ufør og unngår å fortelle det til folk , men mine nærmeste vet det. Hvis andre spør så sier jeg at jeg ikke jobber "for tiden" , eller tar en hvit løgn og sier at jeg jobber med det jeg skulle ønske jeg var frisk nok til å jobbe med Anonymkode: 6c69a...d41 1
Jerry Lee Skrevet 29. april 2019 #17 Skrevet 29. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir totalt f*** og forteller det hvis der berømmelige spørsmålet «hva jobber du med?» dukker opp. Hvis de har en mening om det så står de fritt til å si noe, hvis ikke så kan de bare holde munn. De fleste som spør og hører hva jeg feiler og hvor lenge så har de forståelse. De som ikke skjønner det har jeg lite til overs for og jeg ser dem sjeldent igjen. Anonymkode: b5999...d5e 👍 Som jeg skulle sagt det selv. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #18 Skrevet 29. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forteller det ikke. Kuttet ut alle vennene mine og flyttet da jeg ble ufør. Når folk spør sier jeg at jeg er mellom jobber. Sparer opp til å kunne ta ett fag på nett så jeg kan si jeg studerer. Anonymkode: 54324...376 Ånei hvorfor kuttet du alle vennene dine? 😮 Jeg har venner som er uføre og jeg bryr meg ikke, jeg bryr meg om dem som person. Den ene kompisen min pleide å si at han var jobbsøker før jeg etterhvert fant ut av det. Da ble jeg lei meg på hans vegne og litt såret, trodde han kjente meg så godt at han skjønte jeg ikke ville dømme ham. Samtidig forstår jeg de som er redde for å bli sett ned på eller føler seg stigmatisert. Men det er jo en god grunn til at man er ufør! Kan det være bedre å si "jeg er kronisk syk"? eller "nei du jeg er bipolar/Asbergers/sett inn, så fungerer dessverre dårlig i jobb". Åpenheten rundt psykiske lidelser er større nå enn før heldigvis. Anonymkode: 16ff9...91c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #19 Skrevet 29. april 2019 Jeg irriterer meg over "Hva jobber du med ?", "Hvor jobber du?" spørsmålet. Jobben din definerer deg tydeligvis, ikke hvem du er ellers. Jeg har vært ufør i mange år, og om jeg sier det, får folk gjerne et sånt medlidende uttrykk, "Ja, ja..", og så vet de ikke helt hva mer de skal si. Skulle tro jeg nettopp hadde sagt at jeg hadde en langtkommet hjernesvulst og 5 dager igjen leve. Så jeg sier heller hva jeg er utdannet som, men at jeg for en periode har valgt å være støttekontakt i kommunen (noe jeg faktisk er). Og det syns jo folk er en super samfunnsinnsats 😉, og så er jeg plutselig en del av "gjengen". For å dra linjen litt - da jeg var hjemme i svangerskapspermisjon med yngste for flere år siden, så var det en mann i vennekretsen som repliserte med "Å ja, så du har ferie ?" Anonymkode: 949a7...ec0 3
skruf Skrevet 29. april 2019 #20 Skrevet 29. april 2019 Jeg er 50% ufør som følge av en skade, jobber 50%. Har ingen problemer med å fortelle det, har heller ikke opplevd det som stigmatiserende. Vurderer også å sette meg på skolebenken igjen for å kanskje kunne fungere mere enn 50% i yrkeslivet. Er faktisk flere som rister litt på hodet over at jeg tenker på flere år som student når man har bikket 40 enn at jeg er 50% ufør. Skulle tro at det var en bra ting å gjøre men.. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå