Gå til innhold

vil ikke være med kollegaer på fritiden!!! Rart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som assistent i en barnehage. Er kun jeg og en til som er 20 og resten av de ansatte er i 30-40 årene. De ønsker flere ganger i månden å ha sosiale møter med alle ansatte etter arbeidstid. Har ungått nesten alle. Er dette frekt eller rart? Det er ca 2 ganger i månden som blir annenhver helg egt.. i tillegg til møter og kurs på kveldstid

Hat ingenting til felles med de andre ansatte og de er mye eldre enn meg. Føler jeg får nok av å se dem hver dag på jobb og vil bruke min fritid på noen andre. Men føler meg så slem som alltid sier at jeg ikke kan. Noen som har samme problem? Tips? 

Anonymkode: 4402c...807

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å si at man ønsker å ha et skille mellom jobb og privatliv. Folk er rett og slett nødt til å akseptere det.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det høres veldig mye ut å møtes på fritiden hver fjortende dag. Er vant til julebord og sommerfest og en og annen lønningspils. Tror det er unormalt å møte kolleger utenom jobb så ofte.   Du bestemmer selv hvor mye du vil treffe de utenom jobb men man blir gjerne litt mer sammensveiset om man sees privat innimellom. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger i måneden er jo ganske sprøtt.. Bare å stå på ditt og si nei, de slutter med å spørre tilslutt, er ihvertfall min erfaring. Jeg har en travel fritid og ikke tid til kollegaer, samtidig føles det som overtid og ikke fritid.

Anonymkode: f08ce...fd9

• Liker 3
Skrevet

Er det ledelsen som tar initiativ til dette?? Det er helt vilt i så fall. Jesus, de kveler dere jo. Jeg hadde blitt smågal hvis jeg måtte tilbrakt SÅ mye tid med kolleger. Det høres ut som det ligner mer på en sekt enn en arbeidsplass... :fnise: Greit nok hvis det er helt frivilling og man slipper mas eller bebreidelser hvis man ikke stiller, da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker heller ikke sosial omgang med kollegaer på fritiden. Treffer de hver bidige dag på jobb. De ordentlige vennene mine, derimot, har jeg knapt tid til å treffe. 

Fritiden min er hellig, og jeg ønsker å bruke den sammen med venner og familie. Ikke kollegaer som jeg alt treffer 5 dager i uken. 

Anonymkode: c6d4c...17e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke det oversosiale presset. Jeg orker ikke de samme trynene etter jobb da blir de som familie og det har jeg mer enn nok av. 

Anonymkode: eda94...30d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Guppy88 skrev:

Det er lov å si at man ønsker å ha et skille mellom jobb og privatliv. Folk er rett og slett nødt til å akseptere det.

Ja; enig. 

Anonymkode: cdd79...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja greia er jo at disse damene som er pedagoger er gode venner, og de vil bare være hyggelige og invitere. Ble til og med tatt opp som en punkt på medarbeidersamtale at de synes det er dumt at jeg ikke er med!! Har vært med på høsttur, julebord og en middag hittil forrige halvår. Da droppet jeg to middager, kino, pepperkakebaking.

i år har jeg ikke giddet å være med på noen av eventene som ikek er obligatoriske kurs og da bare maser de. Sjefen meldte oss på holmenkollstafetten uten å spørre de ansatte og han har betalt, og nå forventer han at vi skal bruke en hel lørdag i travle sentrum pluss spise middag sammen etterpå

hjelp

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, hind skrev:

Er det ledelsen som tar initiativ til dette?? Det er helt vilt i så fall. Jesus, de kveler dere jo. Jeg hadde blitt smågal hvis jeg måtte tilbrakt SÅ mye tid med kolleger. Det høres ut som det ligner mer på en sekt enn en arbeidsplass... :fnise: Greit nok hvis det er helt frivilling og man slipper mas eller bebreidelser hvis man ikke stiller, da. 

Ja, det er styrer samt assisterende styrer som planlegger men alle pedagogene elsker det. Det er jo slik i denne bhg at pedagogene sitter inne hos styrer og babler mens de unge assistentene er ute med barna. De bare planlegger sommertur og alt mulig annet tull

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mtp aldersforskjellen så er det kanskje naturlig. Hos meg er vi 120 ansatte og kanskje 1/3 er i 20 årene så vi kommer godt overens. Møtes ikke så ofte som du beskriver. Men jeg merker også at jeg ikke alltid ønsker å møte dem, har jo andre venner man ønsker å holde kontakten med når man har fri også. 

Anonymkode: 98d2e...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På jobb gjør man det man er betalt for, men på fritiden bestemmer man selv hva man vil bruke tiden på. Ingen arbeidsgivere kan forvente at man skal bruke fritiden på å sosialisere med kollegaer. Hvis det er obligatorisk oppmøte skal de ansatte ha lønn. Uten lønn, ikke arbeidstid, og ikke arbeidstid betyr fritid og full rett til å si nei.

Jeg sosialiserer svært lite med kollegaene mine på fritiden. De er kjempetrivelige folk men jeg har nok med å ta vare på de vennene jeg har i fra før, og som jeg jo ikke ser hver dag gjennom jobben. Pluss at jeg har behov for alenetid der jeg ikke trenger å forholde meg til andre mennesker og deres forventninger. Det er også noe med at man nesten føler at man er på jobb når man er sammen med kollegaer. Jeg forbinder dem med jobb og forpliktelser, ikke fritid og avslapning.
Sjefen min er jeg ikke på bølgelengde med så hun ønsker jeg å unngå mest mulig sosialisering med på fritiden. Det er greit med en og annen samling i enheten der man velger selv om man vil delta, men tvungen sosialisering er frekt og lite givende. Å betale for alle ansattes deltakelse på et arrangement utenfor arbeidstid og bli snurt over at noen melder avbud, er direkte respektløst.

Anonymkode: 652f1...a27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet for noen år siden i en bedrift der det aldri var noen former for sosiale arrangementer der de ansatte var sammen utenfor jobben. Det var ikke julebord, lønningspils, sommerfest eller andre arrangementer. Arbeidsmiljøet var ikke spesielt godt der. Det var mange konflikter og ingen lagfølelse.

På min nåværende arbeidsplass er det stikk motsatt. Sjefen der er en supersosial fyr og det er julebord, sommerfest, påskefest og lønningspils. Det er helt frivillig å delta og ikke noe press. Takker man nei blir det respektert. Alle er ikke like sosiale og det er lov. De aller fleste deltar på julebordet og sommerfesten og en og annen lønningspils. Noen møtes utenom disse arrangementene også, fordi de trives sammen og har felles venner. Vi har et fantastisk miljø og er en veldig sammensveiset gjeng. 

Min erfaring er altså at sosiale arrangementer er positive for arbeidsmiljøet, men det er viktig at det ikke blir for mye og at det blir respektert at ikke alle verken vil eller kan delta på alt og at det ikke blir mas og press om man sier nei takk. Da hadde i alle fall jeg fått piggene ut og mistet all lyst til å delta på noe som helst.

Anonymkode: 1a0d2...478

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja greia er jo at disse damene som er pedagoger er gode venner, og de vil bare være hyggelige og invitere. Ble til og med tatt opp som en punkt på medarbeidersamtale at de synes det er dumt at jeg ikke er med!! Har vært med på høsttur, julebord og en middag hittil forrige halvår. Da droppet jeg to middager, kino, pepperkakebaking.

i år har jeg ikke giddet å være med på noen av eventene som ikek er obligatoriske kurs og da bare maser de. Sjefen meldte oss på holmenkollstafetten uten å spørre de ansatte og han har betalt, og nå forventer han at vi skal bruke en hel lørdag i travle sentrum pluss spise middag sammen etterpå

hjelp

Det der hadde vært så jævlig uaktuelt for min del. 

Man er faktisk ikke pålagt å bruke fritiden sin på jobb, når man ikke får lønn for det eller har noenting med jobb å gjøre. 

Å bli meldt på ting uten å ha blitt spurt først? NEI. Sjefen kan ikke forvente en dritt. 

Anonymkode: c7735...e8f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hjelp

Da hadde jeg spurt om det var pålagt overtid, ellers har du ikke anledning til å delta da du har andre planer den dagen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Har aldri tenkt at alder har vært noe problem, likte å jobbe med folk som var eldre enn meg da jeg var i tyveårene og trives godt sammen med yngre nå jeg er i tredveårene. Men det er stress å føle seg forpliktet til å delta på masse sosialt på fritiden, særlig når man allerede føler det er vanskelig å få tid nok med sine nærmeste. Kollegatreff på fritiden bør være lystbetont og frivillig. Hvis bedriften trenger å jobbe med arbeidsmiljø får de gjøre det innenfor arbeidstid. 

Anonymkode: c53bb...5a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker heller ikke sosial omgang med kollegaer på fritiden. Treffer de hver bidige dag på jobb. De ordentlige vennene mine, derimot, har jeg knapt tid til å treffe. 

Fritiden min er hellig, og jeg ønsker å bruke den sammen med venner og familie. Ikke kollegaer som jeg alt treffer 5 dager i uken. 

Helt enig, før elsket jeg å jobbe. 12timers dager i mange år, men plutselig sa det stopp. Satt ei hengemyr mentalt.

Nå må jeg passe meg, så fort jeg bruker mer tid på jobben enn arbeidstiden merker jeg det siger på igjen.

Å skille mellom jobb og privat kan være livsviktig for noen, selv skiller jeg 100% nå i dag etter å blitt totalt nedkjørt. Eneste mulighet å koble vekk jobben er å fjerne alle elementer som har med jobb å gjøre, det inkluderer også menneskene der.

Anonymkode: 6643e...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hjelp

Dette er jo helt på tryne.

Her blir du utsatt for sosial kontroll, totalt respektløst. Du må si tydelig i fra, ellers dreper du deg selv til slutt.

Din sjef må ha dårlige evner sosialt som tror at alle vil det samme, dette er et kjempeproblem i norge. Konformitet, følge strømmen. Gjøre det som saueflokken vil, veldig viktig å bryte ut av dette. Ta egne valg i livet! Livet er bare en gang.

Anonymkode: 6643e...545

• Nyttig 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

hjelp

Å være med på tre ting på et halvår ev vel mer en de fleste makter.  Si meg, har ikke disse andre ansatte familie å ta seg av?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år og den eneste på min arbeidsplass som er under 40. Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, hadde nok vært med på noen av møtene fordi jeg syns jo det er hyggelig å bli kjent med kollegaer utenfor jobbsituasjoner, men det er rett og slett ikke spesielt sosialt for meg å være med dem.

Tror heller ikke de syns det er så interessant å høre om mitt liv, jeg er også den eneste som ikke har barn, og det er et populært tema. Vil heller tilbringe kveldstid med samboeren min og venner som er nærmere meg i alder. Hadde aldri satt av flere kvelder i måneden til slikt!

Anonymkode: 6615c...bd2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...