Sin Skrevet 22. april 2005 #1 Skrevet 22. april 2005 Det er vel på tide å avlive den ene katten min Han er snart 19 år, og det virker ikke som om han har det noe bra lenger. Han holder seg mest for seg selv, spiser lite og er dårlig i magen. Har et par spørsmål som jeg håper at noen her kan hjelpe meg med: - Bør få ham undersøkt av veterinær, for eventuelt å få medisiner? Jeg vil selvfølgelig beholde ham så lenge som mulig, men på den annen side er det kanskje best for katten hvis han får slippe? Han har sannsynligvis ikke så lenge igjen uansett. - Kommer han til å føle noen smerte hos veterinæren ved avliving, og hvor mye koster det å få ham avlivet og kremert? - Har du en flink og hyggelig veterinær i Oslo å anbefale?
Theo Skrevet 22. april 2005 #2 Skrevet 22. april 2005 Jeg ville avlivet ham. Det er fordi jeg ikke synes det er noen vits i å holde et katt i live for en hver pris, når tiden snart er inne for å dø uansett. 19 år er ganske mye. Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men han føler ingen smerte ved avlivning. Det går humant og rolig for seg.
Brunhilde Skrevet 23. april 2005 #3 Skrevet 23. april 2005 Når katten din er så mye som 19 år er jeg sikker på at den har levd et godt liv hos deg og at du ikke skal drive å medisinere den. Les litt her, jeg syns det var en veldig fin artikkel om det å velge å avlive et kjæledyr. Jeg har vært gjennom denne prosessen noen ganger, og jeg har sittet ved siden av katten mens den fikk innsovingsspøyte og mens den fikk den endelige sprøyten. Det er veldig stille og rolig det hele. Men trist er det også - det er ikke til å komme utenom!
Dagoberta Skrevet 23. april 2005 #4 Skrevet 23. april 2005 Du kan jo spørre dyrelegen om han synes det er på tide å avlive katten, men det høres ut som den har mange plager. Tipper det ikke er dyrt å avlive katten, den får først en sprøyte med noe beroligende/smertestillende, og så får den en sprøyte med noe som avslutter livet raskt. Det er fælt å avlive et dyr man har kjent lenge og blitt glad i, men iblant er det det rette å gjøre
sirka Skrevet 23. april 2005 #5 Skrevet 23. april 2005 Du bør nok avlive katten selv om det er trist.. Jeg måtte få avlivet katten min i år pga. sykdom og da den lå på veterinærbordet og fikk bedøvelsen begynte den å male. Syntes nok det var nydelig å bli kvitt smertene.... Katten vår ble akutt syk og vi måtte avlive den på natta. Da kostet det 2000 kroner... :o , men det koster ikke særlig hvis det er på dagen har jeg hørt.
Litz Skrevet 23. april 2005 #6 Skrevet 23. april 2005 Kan svare litt på det med avlivning. Først får dyret en likegladsprøyte/bedøvelse (sedering) som gjør at den sovner og ikke kjenner noenting. Dette er samme sprøyte som man gir når man f eks skal fjerne tannstein med ultralyd ol, altså ikke en narkose, men en bedøvelse som man kan foreta enkle operasjoner med. Det tar ca 5-10 minutter før dyret sovner og man kan sette sprøyte nr 2. Den sprøyten blir satt intravenøst og stopper hjertet. Kan si med en gang at dette er en fullstendig smertefri avlivningsmetode for dyrene, det eneste de merker er at de sovner (av den første sprøyta) og deretter kjenner de ingenting. Etter at hjertet stopper så kan dyret få små rykninger/kramper. Dette er etter at døden har inntruffet og dyret kjenner ingenting av det, men det kan se veldig ekkelt ut. (en god veterinær vil opplyse om dette før det skjer så ikke eieren for sjokk) Prisen på avlivning varierer nok litt fra klinikk til klinikk. Husker ikke eksakte priser men mener selve avlivningen koster rundt 7-800. Deretter er det forskjellige kremeringspriser alt etter hva man ønsker. Felleskremering er det billigste alternativet og koster vel rundt 900,-. Separat kremering koster ca 1600,- (varierer litt om man vil ha asken tilbake i urne eller enkel eske) (obs, dette er bare ca priser siden jeg ikke har alle prisene fra klinikken i hodet) Man kan jo også få med dyret hjem og begrave det selv, da betaler man selvfølgelig kun for selve avlivningen. Ang dyreklinikker å anbefale så er jeg litt inhabil siden jeg jobber på klinikk i Oslo. Ta en titt på www.dyreklinikk.no Der finner du klinikker i Oslo-området.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #7 Skrevet 25. april 2005 Om det ikke er en katt som er vandt til å reise i bil vil jeg anbefale å prøve å få gjordt avlivningen hjemme. Enten sprøyte eller skyting (bor du på landet er ofte det siste like greit for katten, men værre for folk. Forutsetter her at det er folk som vet hva de gjør)
Gjest tin tin Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Jeg ville ha snakket med dyrlegen. Det er lettere for ham/henne å stille rett diagnose for katten din enn det er for oss... Vet at det er katter som har blitt opp i 25 år, så den kan enda ha mange gode år dersom det er en plage som er enkel å hanskes med.. Syns heller ikke den bør leve for enhvær pris. Må jo tenke på kattens beste..
Gjest Madeline Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 Jeg betalte 500 kr for å avlive den ene katten vår som var akutt syk og dessverre ikke kunne reddes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå