AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Bor i et murbygg fra 1936, og den eneste ventilasjonen som finnes er 2stk lufteluker under vinduet. Nede i disse luftelukene er det fryktelig støvete, og liten til ingen mulighet for å få vasket i dem. Ofte har vi vinduene åpne, men den ene siden av leiligheten vender ut til en av Oslos mest trafikerte gater, og det kommer mye svevestøv inn, som tydelig legger seg i vinduskarmene. Vi har sjeldent vindu ut mot denne veien åpent. Men også på den siden av leiligheten som vender ut mot en rolig plass kommer det masse støv inn. I tillegg har vi ikke tørketrommel, slik at mesteparten av loen fra tøyet forblir i dem, og virvler rundt i leiligheten etter hvert som tøyet brukes. Det er tydelig store hybelkaniner bestående av lo rundt omkring i leiligheten, spesielt i hjørner og under senger, TV-benk o.l. Jeg forsøker å vaske og støvsuge jevnlig, men det kjennes ut som en altoppslukende jobb som aldri tar slutt. Innen leiligheten er rundvasket er det et tykt lag med støv igjen. Kan en luftrenser hjelpe noe på dette? Blir gal av det grå laget med støv som legger seg over alt, spesielt nå på sommeren med alt pollen o.l. Noen som har erfaringer rundt det aktuelle? Anonymkode: c39a5...f3a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bor i et murbygg fra 1936, og den eneste ventilasjonen som finnes er 2stk lufteluker under vinduet. Nede i disse luftelukene er det fryktelig støvete, og liten til ingen mulighet for å få vasket i dem. Ofte har vi vinduene åpne, men den ene siden av leiligheten vender ut til en av Oslos mest trafikerte gater, og det kommer mye svevestøv inn, som tydelig legger seg i vinduskarmene. Vi har sjeldent vindu ut mot denne veien åpent. Men også på den siden av leiligheten som vender ut mot en rolig plass kommer det masse støv inn. I tillegg har vi ikke tørketrommel, slik at mesteparten av loen fra tøyet forblir i dem, og virvler rundt i leiligheten etter hvert som tøyet brukes. Det er tydelig store hybelkaniner bestående av lo rundt omkring i leiligheten, spesielt i hjørner og under senger, TV-benk o.l. Jeg forsøker å vaske og støvsuge jevnlig, men det kjennes ut som en altoppslukende jobb som aldri tar slutt. Innen leiligheten er rundvasket er det et tykt lag med støv igjen. Kan en luftrenser hjelpe noe på dette? Blir gal av det grå laget med støv som legger seg over alt, spesielt nå på sommeren med alt pollen o.l. Noen som har erfaringer rundt det aktuelle? Anonymkode: c39a5...f3a Nei, ikke i særlig grad. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Luftrenser/ Anonymkode: f012e...ca0
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, ikke i særlig grad. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Luftrenser/ Anonymkode: f012e...ca0 Jeg anser denne artikkelen som relativt lite relevant for dagens luftrensere. All forskningen benyttet i artikkelen er fra mellom 1990-2000, og jeg vil tro luftrensere har utviklet seg siden den gang.. Hva tenker du? Anonymkode: c39a5...f3a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg anser denne artikkelen som relativt lite relevant for dagens luftrensere. All forskningen benyttet i artikkelen er fra mellom 1990-2000, og jeg vil tro luftrensere har utviklet seg siden den gang.. Hva tenker du? Anonymkode: c39a5...f3a Jeg tenker at siden Astma- og allergiforbundet ikke har anbefalt noen luftrensere (unntatt større anlegg, hvor luftinntaket filtreres), så har det lite for seg. Selv har jeg en forholdsvis enkel luftrenser, men har ikke landet på noen konklusjon med hensyn til hvorvidt den hjelper på pollen- og støvmiddallergien - plagene er for meg nokså variable (kommer an på kosthold, stress etc). Det du kan være rimelig sikker på, er at luftrensere ikke reduserer behovet for støvsuging. Anonymkode: f012e...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at siden Astma- og allergiforbundet ikke har anbefalt noen luftrensere (unntatt større anlegg, hvor luftinntaket filtreres), så har det lite for seg. Selv har jeg en forholdsvis enkel luftrenser, men har ikke landet på noen konklusjon med hensyn til hvorvidt den hjelper på pollen- og støvmiddallergien - plagene er for meg nokså variable (kommer an på kosthold, stress etc). Det du kan være rimelig sikker på, er at luftrensere ikke reduserer behovet for støvsuging. Anonymkode: f012e...ca0 Men for min del spiller det ingen rolle om hverken astma eller allergi - jeg er ikke allergisk. Det jeg egentlig lurer på er om en luftrenser kan gjøre slik at støvmengden i leiligheten minker i alle fall noe - f.eks slik at det holder å støvsuge x2/uke og dra over karmene 1-2 ganger i uka. Anonymkode: c39a5...f3a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #6 Skrevet 29. april 2019 Tror jeg hadde skaffet meg robotstøvsuger istedet. Anonymkode: 1bfbd...150
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #7 Skrevet 27. september 2019 On 4/28/2019 at 7:38 PM, AnonymBruker said: Jeg tenker at siden Astma- og allergiforbundet ikke har anbefalt noen luftrensere (unntatt større anlegg, hvor luftinntaket filtreres), så har det lite for seg. Selv har jeg en forholdsvis enkel luftrenser, men har ikke landet på noen konklusjon med hensyn til hvorvidt den hjelper på pollen- og støvmiddallergien - plagene er for meg nokså variable (kommer an på kosthold, stress etc). Det du kan være rimelig sikker på, er at luftrensere ikke reduserer behovet for støvsuging. Anonymkode: f012e...ca0 Astma- og allegiforbundet NORGE anbefaler ikke noen spesiell luftrenser nei, men i andre land så gjør de det, også Astma og allergiforbundet i Sverige og Danmark. Her er anbefalte luftrensere som de linker til på NAAF som er anbefalt av Asthma Allergy Nordic som er et samarbeid for anbefaling (og salg?) av produkter: https://www.asthmaallergynordic.com/household-appliances Anonymkode: 63eb2...145
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå