Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor har hovedomsorgen for barnet,vi gikk fra hverandre når barnet var ett.

Jeg og mor samarbeider ikke veldig bra,mye fordi vi er uenig om samværsordning. Nå har vi ca 70/30. Jeg har alltid villet ha 50/50,men siden barnet var så lite da vi gikk fra hverandre fikk mor hovedomsorg. Nå er barnet 3 år og jeg ønsker delt omsorg,mor vil ikke. Jeg vil eventuelt gå rettens vei for å få dette. Hva er sjansene mine? Er det ikke normalt med delt omsorg når barnet er 3 og eldre? Mor mener barnet er for lite.

Anonymkode: 40b25...acd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor har hovedomsorgen for barnet,vi gikk fra hverandre når barnet var ett.

Jeg og mor samarbeider ikke veldig bra,mye fordi vi er uenig om samværsordning. Nå har vi ca 70/30. Jeg har alltid villet ha 50/50,men siden barnet var så lite da vi gikk fra hverandre fikk mor hovedomsorg. Nå er barnet 3 år og jeg ønsker delt omsorg,mor vil ikke. Jeg vil eventuelt gå rettens vei for å få dette. Hva er sjansene mine? Er det ikke normalt med delt omsorg når barnet er 3 og eldre? Mor mener barnet er for lite.

Det er i minste laget enda.. 

Anonymkode: 1226a...8a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er i minste laget enda.. 

Men jeg har lest i anbefalinger fra norske psykologer at de sier fra 3 år? Når er barnet stort nok da?

• Liker 2
Skrevet

Men jeg har lest i anbefalinger fra norske psykologer at de sier fra 3 år? Når er barnet stort nok da?

Det betyr at 3 er absolutt laveste men en må se Ann barnet

• Liker 3
Skrevet

Ville vel ventet til skolealder. Hva retten avgjør kan ikke vi si noe om da vi ikke har de nødvendige fakta som retten evt får.

AnonymBruker
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble anbefalt delt bosted fra 6 år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du lest det? Hvis det skal være 50/50 så må det isåfall skje en gradvis tilvenning. Uansett så er det jo også forsket på at det er bedre for barna og ha ETT fast hjem, istedenfor å måtte flytte hver uke. 

Anonymkode: eeec5...5fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tøv! En 3åring er ikke "for liten" til å tilbringe mer tid med far!

Du har akkurat like store rettigheter som mor! Nekter hun, så kontakt familievernkontoret i første omgang.

Anonymkode: c7dc1...0b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Det betyr at 3 er absolutt laveste men en må se Ann barnet

Barnet har veldig god tilknytning til meg... Hva skal til for å få det gjennom i en rettssak? Mor kommer ikke til å gå med på det,så har forstått at jeg må ta det til retten..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har akkurat like store rettigheter som mor! Nekter hun, så kontakt familievernkontoret i første omgang.

Det har jeg gjort,men mor nekter. 

Skrevet

Barnet har veldig god tilknytning til meg... Hva skal til for å få det gjennom i en rettssak? Mor kommer ikke til å gå med på det,så har forstått at jeg må ta det til retten..

Kall inn til møte på familievernkontoret, du må uansett ha meklingsattest, om hun ikke stiller vil det slå tilbake på henne

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om at barnet er for lite til å tilbringe mer tid med far. Men at det trenger et fast bosted og at denne overgangen bør skje gradvis. Det hadde vert det samme om barnet bodde fast hos far og mor ønsket delt bosted. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

50/50 blir ikke anbefalt før barnet er minst 6 år. 

Anonymkode: 8b5f6...4c5

• Liker 5
Skrevet

Retten dømmer ikke 50/50 men hvem som evt skal ha hovedomsorgen. Så lenge mor er oppegående og barnet har bodd fast hos henne, kan jeg ikke se hvorfor de skulle gi over hovedomsorgen til deg. Mitt råd er å tenke på barnet ditt her og ikke på hva du vil. Barnet mitt ønsket å bo hos far 50 % når hun var 9 og gjorde dette i to År før hun ville tilbake til opprinnelig samvær da hun syntes det var altfor slitsomt å bytte hjem hver uke. Meg og far er gode venner og samarbeider veldig fint så det handlet ikke om det. Jeg vil anbefale at du foreslår for mor om du f eks kan hente en dag til i uken og være sammen med barnet noen timer. Å prøve å tvinge igjennom 50/50 for ett så lite barn syntes jeg er egoistisk.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort,men mor nekter. 

Hadde det vært en idé å la det ligge for nå og fokusere på å stabilisere og bedre kommunikasjonen med mor? 

Når barnet fyller 4 kan du jo forhandle om en avtale på 60/40. Når barnet er 6 år så forhandler du på 50/50. 

Tenk gradvis og stabiliserende for barnet.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Mass skrev:

Hadde det vært en idé å la det ligge for nå og fokusere på å stabilisere og bedre kommunikasjonen med mor? 

Når barnet fyller 4 kan du jo forhandle om en avtale på 60/40. Når barnet er 6 år så forhandler du på 50/50. 

Tenk gradvis og stabiliserende for barnet.

Men blir det ikke vanskeligere å få 50/50 jo lenger jeg venter? Da blir det jo etablert at barnet skal bo fast hos mor. Jeg tror barnet helt fint hadde taklet annenhver uke hos hver av oss. 

Kan jeg eventuelt gå for hovedomsorgen? Hva skal til? Mor er god mor,men min økonomi/bosted er mye bedre. Vil det kunne spille inn? Føler jeg allerede har mistet alt for mye tid med barnet mitt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en kjip situasjon. Barnefar og jeg valgte å bytte bosted da vi gikk fra hverandre en stund, altså at barnet var i samme hjem hele tiden. 

Anonymkode: 70adc...3b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sende en 3-åring fram og tilbake mellom to hus annenhver uke? 

Uff...

Hadde du likt å måtte pakke sakene dine og flytte hver eneste uke? 

Dette ville jeg ventet med til barnet evt. ytrer et ønske om det selv. Å bo i en koffert og aldri få ro et sted unner jeg ingen, aller minst et barn som er for lite til å si i fra selv. 

Her må foreldrene legge egne behov til side og sette barnets behov for ro og stabilitet først. 

Anonymkode: 69a81...b3b

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det ikke vanskeligere å få 50/50 jo lenger jeg venter? Da blir det jo etablert at barnet skal bo fast hos mor. Jeg tror barnet helt fint hadde taklet annenhver uke hos hver av oss. 

Kan jeg eventuelt gå for hovedomsorgen? Hva skal til? Mor er god mor,men min økonomi/bosted er mye bedre. Vil det kunne spille inn? Føler jeg allerede har mistet alt for mye tid med barnet mitt...

Men problemet er at du må ha mor med på den tanken. Noe hun ikke er per dags dato. Har hun begrunnet dette? Er det mulig å få henne med på en meklingstime til der hvor dere lager en opptrappingsplan som sikrer barnet stabilitet og forutsigbarhet? 

Jeg ville hvertfall ikke gått for hardt på rett på 50/50. Ha fokuset på opptrapping, gradvis, stabiliserende for barnet. 

Vi har en opptrappingsplan hvor målet er 50/50 på sikt (innen noen år). 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mass skrev:

Men problemet er at du må ha mor med på den tanken. Noe hun ikke er per dags dato. Har hun begrunnet dette? Er det mulig å få henne med på en meklingstime til der hvor dere lager en opptrappingsplan som sikrer barnet stabilitet og forutsigbarhet? 

Jeg ville hvertfall ikke gått for hardt på rett på 50/50. Ha fokuset på opptrapping, gradvis, stabiliserende for barnet. 

Vi har en opptrappingsplan hvor målet er 50/50 på sikt (innen noen år). 

Hun mener barnet er for lite.. Hvor gammelt er ditt barn,og hva slags samvær har dere nå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...