Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som jobber som det her? Sykepleier eller helsefagarbeider? Hvordan er arbeidsdagen? Er det mye praktisk hjelp som vask av hus/leilighet? Og er det travelt i helger? Her er lider de av psykiske lidelser og rusproblemer.  Noen med erfaring? 

Anonymkode: 2b886...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som jobber i hjemmesykepleien?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien, men har mest eldre og et par tilfeller av rus/psykiatri. Det er mest tilsyn, medisiner og evt hjelp til dusj/hygiene. Hos noen hjelper vi dem og tilrettelegge måltid. Hos oss har vi hjemmehjelp som kommer en dag i uken og vasker huset/leiligheten. 

Anonymkode: dc064...243

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i hjemmesykepleien, men har mest eldre og et par tilfeller av rus/psykiatri. Det er mest tilsyn, medisiner og evt hjelp til dusj/hygiene. Hos noen hjelper vi dem og tilrettelegge måltid. Hos oss har vi hjemmehjelp som kommer en dag i uken og vasker huset/leiligheten. 

Takk. Lurte på det pga vask og støvsuging. Om de vasker flere hus pr dag liksom. Vakten er på 7,5 t så spørs hvor mye tid det blir til gulvvask. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Lurte på det pga vask og støvsuging. Om de vasker flere hus pr dag liksom. Vakten er på 7,5 t så spørs hvor mye tid det blir til gulvvask. 

Hjemmehjelpene får lister med husvask de skal ta ila vakten (kun på tidligvakt på hverdager) . Da er det snakk om kanskje 5-6 vask, og da er det støvsuging, støvtørk, gulvvask, vask av bad og sengeskift. Det er ganske tungt. Jeg er sykepleier, men begynte og jobbe som hjemmehjelp før jeg utdannet meg.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmehjelpene får lister med husvask de skal ta ila vakten (kun på tidligvakt på hverdager) . Da er det snakk om kanskje 5-6 vask, og da er det støvsuging, støvtørk, gulvvask, vask av bad og sengeskift. Det er ganske tungt. Jeg er sykepleier, men begynte og jobbe som hjemmehjelp før jeg utdannet meg.

Men slike oppgaver får vel hjelpepleiere og? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei? Vi vasker ikke hus i hjemmesykepleien. 

Hjemmehjelp vasker.

Helsefagarbeidere- vasker ikke hus. Forøvrig spør du om HBT som ligger under psykisk helse og rustjenester. Det er ikke det samme som hjemmesykepleien. Etat psykisk helse følger opp personer hjemme med psykiske lidelser/ rus. Stell, medikamenthåndtering, miljøterapi, støttesamtaler Etc. Og ja, det er travelt i HBT. Du må være god på relasjonskompetanse- ikke husvask. 

Anonymkode: 7557c...884

AnonymBruker
Skrevet

Kommuner praktiserer forskjellig ser jeg, i min kommune vasker helsefagarbeidere. Har alltid en vask/rengjøring per dagvakt i ukedager. Hjemmetjenesten inkluderer vasking, mat, hjelp til stell, sykepleie her i min kommune. Håper kommunen setter vekk vaskingen, må innrømme at det ikke er favoritt aktiviteten på jobb. 

Anonymkode: 7bbe3...374

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommuner praktiserer forskjellig ser jeg, i min kommune vasker helsefagarbeidere. Har alltid en vask/rengjøring per dagvakt i ukedager. Hjemmetjenesten inkluderer vasking, mat, hjelp til stell, sykepleie her i min kommune. Håper kommunen setter vekk vaskingen, må innrømme at det ikke er favoritt aktiviteten på jobb. 

Anonymerkode: 7bbe3...374

Tenker også at assistenter kan ta den biten. Eller få inn privat vask. De får jo ikke vasket kjempegrundig når de har så liten tid. Men noen må ta husvasken når de ikke klarer det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Vi vasker ikke hus i hjemmesykepleien. 

Hjemmehjelp vasker.

Helsefagarbeidere- vasker ikke hus. Forøvrig spør du om HBT som ligger under psykisk helse og rustjenester. Det er ikke det samme som hjemmesykepleien. Etat psykisk helse følger opp personer hjemme med psykiske lidelser/ rus. Stell, medikamenthåndtering, miljøterapi, støttesamtaler Etc. Og ja, det er travelt i HBT. Du må være god på relasjonskompetanse- ikke husvask. 

Anonymkode: 7557c...884

Høres veldig kjekt og spennende ut. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men slike oppgaver får vel hjelpepleiere og? 

Nei, ikke der jeg jobber i hvert fall.

Skrevet (endret)

Jeg jobber både i hjemmesykepleien og ved boliger for psykisk syke ved siden av sykepleiestudiene. Å vaske leilighet/hus for pasienter har jeg aldri måttet gjøre. I hjemmesykepleien kan det stå i oppdraget at en for eksempel skal tømme en vaskemaskin eller sette på en klesvask hos enkelte pasienter. I kommunene jeg jobber er det derimot hjemmehjelpen som utfører det meste av vasking og rydding. Sykepleiere, helsefagarbeidere, pleieassistenter og helsefagstudenter er ikke involvert i slike tjenester. I bolig for psykisk syke kan det innimellom inntreffe at jeg veileder pasienter som vasker sin egen leilighet, uten at jeg selv vasker. Dersom pasienten er i en dårlig fase og ressursnivået er dertil synkende har det hendt at jeg har vasket et bad eller et kjøkken for å ivareta pasientens verdighet, men jeg har ikke blitt pålagt en slik oppgave.

Endret av JanErik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...