Gå til innhold

Nesten sluttet å vokse etter første år i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente på to år som snart er ferdig med første barnehageår. Hun har alltid vært en "stor" baby fra hun ble født og hele det første leveåret. Så lett ut som om hun var 6 måneder eldre enn jevnaldrende når hun begynte i barnehage. God og rund, men også ganske lang og storbygd. 

Det første året i barnehagen har vært ganske tøft. Hun var tidligere veldig glad i å ammes, men jeg mistet mye melk da jeg begynte på jobb og hun i barnehage. Mye frustrasjon på puppen fordi det var for lite melk, så vi bestemte oss for å droppe ammingen og gå over til mme og etter hvert melk som substitutt. Interessen for melk dabbet litt av etter dette. Hun har også vært veldig mye syk (det er vel klassisk), sovet litt dårligere og generelt hatt litt varierende matlyst. 

Ingenting av dette har overrasket oss direkte, men da vi kom på helsestasjonen for måling og veiing på 2-års kontroll kunne hun på helsestasjonen fortelle oss at hun ligger et stykke under snittet for sin alder. Ikke bekymringsverdig i seg selv, sa helsesykepleier, men likevel så tenker jeg at det er veldig drastisk med tanke på at hun lå på toppen av alle kurver tidligere og har gjort det helt siden fødsel. Sammenligner man med andre kontroller ser vi at hun knapt har vokst siden 1-års kontrollen og ikke i det hele tatt siden forrige kontroll ved 18 måneder. 

Hva tenker dere, er dette grunn til bekymring og hva kan vi gjøre for å følge opp? Jeg føler at vi gjør det vi kan for at hun skal spise nok og næringsrik mat, men hun har hatt mange sykeperioder hvor det er vanskelig å få henne til å spise og jeg føler at det er disse periodene som tærer på det hun ellers får i seg. Men det er jo litt vanskelig å få en 2-åring til å spise såppas mye mer enn vanlig behov bare for å ha ekstra å ta av når man blir syk?

Anonymkode: b243b...eff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ofte vokser de mest på sommerhalvåret 😊

Dere kan jo prøve å tilsette litt ekstra næring i den maten hun spiser. 

Anonymkode: c587e...61e

Skrevet

Min spiser også lite når hun  er syk (og er mye syk, har akkurat begynt i bhg) er 19 mnd

Men dette tar hun igjen når hun er frisk, for da spiser hun nesten som en voksen. Det er virkelig enorme mengder mat som går inn i den lille jenta.

Min har også alltid vært stor for alderen og er det fortsatt

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir ungen h-melk med en skvett fløte og rapsolje 1-2 ganger per dag. Og prøver å tilsette ekstra fett i maten. Ellers hadde det vært samme greia her også; å stoppe helt i utviklingen...

Anonymkode: 40fab...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har vokst i rykk og napp. 

Der den ene kunne ha samme par vintersko hele vinterhalvåret ved 1,5-2 års alder, måtte et søsken ha nye midtveis. 

Jentungen har også holdt på størrelsene og brukt klær mye lengre enn broren etter fylte 2 år. 

Broren måtte opp i str omtrent hver 6 mnd, mens jenta brukte samme størrelse i nesten et år før vi måtte begynne å kjøpe ny str. 

De var ca like store fra baby til 1,5 år. 

Men fra 2,5 og til 5 så var gutten mye større. Gutten brukte 98 ved 2,5 år. Jenta brukte 92.

Når de var 4 år så brukte gutten 110/116 og jenta brukte 104 og hadde mange plagg i bruk i 98 fortsatt. 

Med mindre helsestasjon er nervøse så ville jeg ikke gitt barnet diett, hverken slanking eller feting. Bare god og sunn mat, og nok av det. :)

Og nok søvn. Barn vokser kun mens de sover. 

Anonymkode: c1b07...7d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en jente på to år som snart er ferdig med første barnehageår. Hun har alltid vært en "stor" baby fra hun ble født og hele det første leveåret. Så lett ut som om hun var 6 måneder eldre enn jevnaldrende når hun begynte i barnehage. God og rund, men også ganske lang og storbygd. 

Det første året i barnehagen har vært ganske tøft. Hun var tidligere veldig glad i å ammes, men jeg mistet mye melk da jeg begynte på jobb og hun i barnehage. Mye frustrasjon på puppen fordi det var for lite melk, så vi bestemte oss for å droppe ammingen og gå over til mme og etter hvert melk som substitutt. Interessen for melk dabbet litt av etter dette. Hun har også vært veldig mye syk (det er vel klassisk), sovet litt dårligere og generelt hatt litt varierende matlyst. 

Ingenting av dette har overrasket oss direkte, men da vi kom på helsestasjonen for måling og veiing på 2-års kontroll kunne hun på helsestasjonen fortelle oss at hun ligger et stykke under snittet for sin alder. Ikke bekymringsverdig i seg selv, sa helsesykepleier, men likevel så tenker jeg at det er veldig drastisk med tanke på at hun lå på toppen av alle kurver tidligere og har gjort det helt siden fødsel. Sammenligner man med andre kontroller ser vi at hun knapt har vokst siden 1-års kontrollen og ikke i det hele tatt siden forrige kontroll ved 18 måneder. 

Hva tenker dere, er dette grunn til bekymring og hva kan vi gjøre for å følge opp? Jeg føler at vi gjør det vi kan for at hun skal spise nok og næringsrik mat, men hun har hatt mange sykeperioder hvor det er vanskelig å få henne til å spise og jeg føler at det er disse periodene som tærer på det hun ellers får i seg. Men det er jo litt vanskelig å få en 2-åring til å spise såppas mye mer enn vanlig behov bare for å ha ekstra å ta av når man blir syk?

Slik var min datter også da hun var  mindre. Vi tilsatte litt olje i grøten hennes og matet med h melk og smør. Ingen lett produkter. Når hun var syk og vi ikke fikk i henne mat prøve vi med Nugatti,  cola og potetgull.  Litt usunt ja men jeg ble desperat da hun ikke spiste på 13 timer.  

Barn vokser i sitt eget tempo.

Anonymkode: b55ed...d0d

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik var min datter også da hun var  mindre. Vi tilsatte litt olje i grøten hennes og matet med h melk og smør. Ingen lett produkter. Når hun var syk og vi ikke fikk i henne mat prøve vi med Nugatti,  cola og potetgull.  Litt usunt ja men jeg ble desperat da hun ikke spiste på 13 timer.  

Barn vokser i sitt eget tempo.

Anonymkode: b55ed...d0d

Herregud! Nugatti, potetull og cola til et lite barn!!  Hvordan etablere dårlige kostvaner??

Wtf? Ingen barn dør av å ikke spise på 13 timer, det er noe de regulerer selv, så lenge de får i seg nok væske

Anonymkode: c9c55...534

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! Nugatti, potetull og cola til et lite barn!!  Hvordan etablere dårlige kostvaner??

Wtf? Ingen barn dør av å ikke spise på 13 timer, det er noe de regulerer selv, så lenge de får i seg nok væske

Anonymkode: c9c55...534

😂😂

Supermamma er på plass!

Anonymkode: ecd95...a57

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med næringsdrikker TS? 

Anonymkode: 8c563...278

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med næringsdrikker TS? 

Anonymkode: 8c563...278

Ja, sier meg enig i den her. Vi bruker næringsdrikk (Fortini) av og til. Særlig i perioder jeg syns barnet har spist lite variert. Lager superdrikk med Fortini, rapsolje, fløte, spinat eller andre grønnsaker som smaker lite, bær, frukt og litt juice i blender. Går ned på høykant. Irriterer meg dette målehysteriet på helsestasjonen, men vil ikke at barnet skal vokse noe saktere enn hun gjør. Så da må vi "jukse" litt med næringsdrikk og fetende mat. Ungen er med all innsats vi har lagt ned, kun gjennomsnittelig... 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge helsestasjonen ikke har gitt deg beskjed om å fete ungen opp så lar du være! Fortsett å lag sunn og næringsrik mat til barnet ditt, hun er nå snart ferdig med den verste sykdomsperioden i BHG. 

Anonymkode: 78783...31a

• Liker 4
Skrevet

Korleis ser du og far ut? Er de mykje høgre og stødigare bygd enn gjennomsnittet? 

Så lenge barnet får tilbod om mat så vil ho ta det igjen etterkvart. En dag et ho masse, får kanskje litt pondus, og plutseleg når ho opp til noko som ho ikkje gjor før og heile garderoba må byttast ut 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett så mye hysteri rundt å ha det største, høyeste og rundeste barn (men samtidig tynneste) enn her i Norge.  Noen barn må få lov å vokse i den tempo som er normalt for dem uten at dere foreldre begynner å presse på næringsdrikker og stress!   Hun bruker mer energi i barnehagen enn hun gjorde hjemme og blir slankere på grunn av det.  Slutt å stresse med at ungene skal vokse 10cm i måneden! 

Her vokser mine barn sakte - her en snart 16 åring som har såvidt begynt med puberteten (er forsinket) og i tillegg var minste i klassen i barne/ungdomskolen.  Men nå har puberteten begynt på fullt og nå har han endelig begynt å vokse og er ikke minst lenger.  Hun er fortsatt et liten barn- slapp av! 

Anonymkode: 6959c...07c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett så mye hysteri rundt å ha det største, høyeste og rundeste barn (men samtidig tynneste) enn her i Norge.  Noen barn må få lov å vokse i den tempo som er normalt for dem uten at dere foreldre begynner å presse på næringsdrikker og stress!   Hun bruker mer energi i barnehagen enn hun gjorde hjemme og blir slankere på grunn av det.  Slutt å stresse med at ungene skal vokse 10cm i måneden! 

Her vokser mine barn sakte - her en snart 16 åring som har såvidt begynt med puberteten (er forsinket) og i tillegg var minste i klassen i barne/ungdomskolen.  Men nå har puberteten begynt på fullt og nå har han endelig begynt å vokse og er ikke minst lenger.  Hun er fortsatt et liten barn- slapp av! 

Jeg slapper av, men lar meg bli stresset av helsestasjonen, dessverre.

Skrevet

Mine vokser i rykk og napp, men eldstemann er kriminell der. Han kunne være overvektig på den ene kontrollen og på grensa til undervektig på den neste. Han er sånn enda. Han spiser like mye uansett om han er i vokseperiode eller ikke. Så i de periodene han ikke vokser, så legger han på seg. Så plutselig gjør han et skikkelig hopp i høyden og kmi raser nedover. Nå er han 5,5 år, og har vokst 6 cm på under en måned. Bukser som var passe i livet før, ramler av nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Vår ble veldig tynn og vokste veldig lite mellom 1 og 2 år. Hun var ganske tynn hele sommeren og når høsten kom var hun tilbake til normalen. Nå er hun der hun skal være. Hos mange forsvinner babyfettet. De løper, er aktive og spiser mer fast føde enn morsmelk/melk generelt. De er oftere syke og har veldig varierende matlyst. Dette går over. 

Anonymkode: d3503...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sier meg enig i den her. Vi bruker næringsdrikk (Fortini) av og til. Særlig i perioder jeg syns barnet har spist lite variert. Lager superdrikk med Fortini, rapsolje, fløte, spinat eller andre grønnsaker som smaker lite, bær, frukt og litt juice i blender. Går ned på høykant. Irriterer meg dette målehysteriet på helsestasjonen, men vil ikke at barnet skal vokse noe saktere enn hun gjør. Så da må vi "jukse" litt med næringsdrikk og fetende mat. Ungen er med all innsats vi har lagt ned, kun gjennomsnittelig... 

Og hvordan vet du at hun ikke hadde økt det andre inntaket om du ikke hadde jukset? Barn spiser når de er sulten. Næringsdrikker er veldig mettende. 

Anonymkode: 66c0e...28c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt så er jeg ikke spesielt opptatt av at hun skal være størst eller høyest (eller lavest og tynnest for den saks skyld), spørsmålet skyldtes at veksten virker å ha stagnert jf. hennes egen kurve, det blir noe helt annet enn å være opptatt av størrelsen i seg selv.

TS

Takk for tips forresten! Vi har prøvd næringsdrikk tidligere i forbindelse med sykdom tidligere og det ble hun bare kvalm av. Hun har normalt god matlyst og jeg vil derfor ikke tvinge i henne noe hun ikke liker. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan vet du at hun ikke hadde økt det andre inntaket om du ikke hadde jukset? Barn spiser når de er sulten. Næringsdrikker er veldig mettende. 

Anonymkode: 66c0e...28c

Jeg skrev at dette er noe vi gir AV OG TIL. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...