Gå til innhold

Hvordan føles narkose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man våknes for raskt av narkosen (for mye Naloxon), blir man kvalm. Dette ER ikke riktig anestesi. Heldigvis er det sjelden dette skjer i våre dager, det var vanligere før i tiden.

Anonymkode: be139...0a5

Sannsynligheten for at det var narkoseteamet som slurvet (som hun mener hun kunne «merke» allerede før narkosen) er vel heller usannsynlig. 

Jeg har vært i narkose 2 ganger. Den ene gangen var i Tallinn. Der våknet jeg og følte meg superfesh. Fikk kjeft fordi jeg var oppe og gikk før jeg fikk lov. Teamet virket så’der, og legen møtte jeg på røykerommet dagen etter, der han satt og røyket i uniformen på og munnbindet på panna.

Andre ganger var i Norge etter fødsel. Teamet imponerte meg stort, superproffe og drillet i prosedyren. Våknet etterpå og var nesten skuffet fordi jeg ikke følte meg like bra som forrige narkose. Følte meg heller sløv og uvel.

Anonymkode: dfbb4...f31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikker på at det ikke er narkoseteamet som var slurvete? Så det er derfor du blir kvalm av narkosen?

Jeg har hatt 2 positive narkoser der alt gikk kjempebra. våknet ikke kvalm eller noe annet ubehageligheter. Så har jeg hatt en negativ narkose der det ble slurvet og våknet skikkelig kvalm og uvel. Skjønte før narkosen at dette var et sløvt narkoseteam. Det ble klaget på de i ettertid. Og jeg slipper disse ved evt. fremtidige narkoser.

Anonymkode: 180dc...39e

Tviler, dette var ved to store sykehus. Du vet at kvalme er en veldig vanlig bivirkning av narkose? Spesielt om man har inngrep i magen.

Jeg sa i alle fall fra før andre operasjon, og de ga meg kvalmestillende før de våknet meg. Det hjalp, men måtte også gå på mye morfin i tiden etterpå, og blir også kvalm av morfin. 

Anonymkode: 94861...28f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært det to ganger. Første gang var jeg desorientert en times tid, i en operasjon som varte 50 minitter. Andre gang var et bytte av hormonspiral, med 10 minutters narkose. Da var jeg tilbake etter noen minutter.

Anonymkode: cccaa...ebb

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært til narkose til tannlege. Var livredd i flere uker, kom dit den dagen jeg skulle i narkose. Ble helt avslappet da jeg kom inn til narkose teamet som snakket rolig og spurte meg om hvor tung jeg var og om jeg hadde vært i narkose før. Livredd for veneflon. så tannlegen sa jeg kunne ha emlaplaster på 1 time før jeg kom dit. Kjente ikke stikket. Fikk blodtrykksmåler på ene handa som jeg syns var vond når den blåste seg ut. fikk ei maske over nese og munn når de sprutet inn sovemiddelet. Var borte på null komma niks. Når jeg våknet så hadde jeg smerter som fort ble tatt hånd om av form av smertestillende. Tok 1,5 time før jeg klarte å stå på egne bein og dra hjem med følge. Var svimmel og rar i et døgn før jeg begynte å komme meg igjen.

Det spørs hva man skal opereres for. For hvor lang tid du klarer å komme deg igjen. Pluss narkoseteamet. Har hatt narkoseteam der jeg har vært kvalm og ikke kommet meg igjen før 2 døgn. Og så har jeg hatt positiv narkoseteam der jeg kunne reise meg å gå etter 30-45 minutter.

Narkose er en deilig følelse. Hadde ikke overlevd tannlegen uten det. Den dagen de nekter meg det, så slutter jeg å gå til tannlegen.

Lykke til med narkosen.

Så merkelig da, du har hatt narkose flere ganger, likevel beskriver du narkosen i forbindelse med et tannlegebesøk som om dette var første gangen du ble lagt i narkose. En episk skildring av et tannlegebesøk liksom. Innleget ditt sier jo mere om ditt forhold til tannleger enn til narkose. Og en blodtrykksmansjett som forvolet smerte. Du er kanskje en av disse som ikke klarer å svelge en parecet heller. 

Men innlegget ditt hadde sikkert sin pedagogisk virkning for de som aldri har vært i narkose. 

Anonymkode: c46a9...413

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Kan fortelle om min opplevelse med narkose. 

Før operasjonen spurte de meg om jeg var nervøs og om jeg ønsket noe beroligende, men takket nei da jeg fikk vite at det kunne påvirke tiden det tar for å bli «seg selv» igjen etter oppvåkningen. 

La meg på operasjonsbenken, hvor de koblet meg til ulike slanger. Det startet med at jeg begynte å føle meg svimmel. Fikk beskjed om at dette var helt normalt. Så var plutselig alt svart. Det er som når man skal sove for natten, det blir bare svart. 

Ved oppvåkningen var jeg svimete og det var vanskelig å holde øynene åpne på grunn av trettheten. Fikk noe å spise, og ble sendt hjem ca en time etter oppvåkningen. Man skal helst ikke være alene det første døgnet, men min mann var bortreist. Turde ikke å sove når jeg kom hjem på grunn av det😅 De første 12 timene var jeg veldig sløv og det var vanskelig å holde seg våken. 

Narkose er helt greit. Det skumleste er vel at man mister kontrollen over sin egen kropp, og legger sitt liv eller helse i andres hender.

Sykepleier lo litt da jeg kun var nervøs for narkosen, og ikke selve inngrepet. 

Anonymkode: 41d0a...edd

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg er slem nå... men du høres skikkelig pysete ut🙈 unødvendig krevende pasient. Og du klager på narkoseteamet fordi du fikk bivirkninger og ikke følte deg uthvilt etter narkose 😆

Jeg ler for at du er så uvitend.. tror du jeg får narkose til tannlegen for at jeg er en pyse? Nei det er andre årsaker til det. Som jeg ikke trenger å forklare deg. Hvem tror du bestemmer narkose av meg og tannlegen?

• Liker 1
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier han noe i den duren at det er bra, nå er du helt til stede nå ja, det var du ikke tidligere. Et eller annet som gjorde at jeg ble bevisst på at jeg har bablet masse usammenhengende da jeg våknet som jeg ikke husker.

😋 ¨Du har mange neser¨ ...

Edit. Helsepersonell er vandt til dette, bare slapp av 💗

a.

Endret av Sliten&kjørt51
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg er slem nå... men du høres skikkelig pysete ut🙈 unødvendig krevende pasient. Og du klager på narkoseteamet fordi du fikk bivirkninger og ikke følte deg uthvilt etter narkose 😆

Du vet ingen ting om hennes frykt eller redsler. Du har ikke gått i hennes sko. Det er en fryktelig uting å dømme før du vet  .

Jeg har fødselsangst og fikk ks pga det, jeg vet hvordan det er å bli hetset for sin frykt 

Anonymkode: f052f...93a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingen ting om hennes frykt eller redsler. Du har ikke gått i hennes sko. Det er en fryktelig uting å dømme før du vet  .

Jeg har fødselsangst og fikk ks pga det, jeg vet hvordan det er å bli hetset for sin frykt 

:helen:

AnonymBruker
Skrevet

For meg føltes det helt fantastisk

Anonymkode: fa116...4fe

Skrevet

Min erfaring: bare deilig både å sovne og våkne. 

Men sist narkosen jeg hadde var fæl å våkne fra. Inn og ut av narkosen, klarte liksom ikke å våkne. Bare døset av igjen. Så kom kvalmen og jeg spøy som en gris, men null kontroll. Kom tilbake på rommet mitt, fortsatte å døse, og spøy igjen. Sovnet og våknet igjen senere, da ble det endelig bedre. Må innrømme at jeg kommer til å grue meg til en event. neste gang 😱

Skrevet

Deilig, dvs. egentlig kjennes det jo ikke for du blir helt borte og kjenner ingenting før du våkner igjen. Jeg sliter med søvnen så jeg synes det er fantastisk å bli koplet helt ut. 

Å våkne er litt "så der". Har vært litt kvalm begge ganger jeg har blitt operert men det er bare å si fra så trøkker de i deg litt kvalmestillende og så bli det greit. 

Første gang jeg ble operert var jeg oppe og gikk rundt som vanlig etter en times tid (lapping av et leddbånd i en hånd). Andre gang følte jeg meg temmelig elendig og klarte bare så vidt å stavre rundt i rommet 2-3 timer etter operasjonen. Frøs noe voldsomt og var slapp som fy. Usikker på om det var ettervirkning av narkosen eller bare at de hadde rotet rundt en del - fikk fjernet cyster og livmorslimhinne samtidig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler for at du er så uvitend.. tror du jeg får narkose til tannlegen for at jeg er en pyse? Nei det er andre årsaker til det. Som jeg ikke trenger å forklare deg. Hvem tror du bestemmer narkose av meg og tannlegen?

Jeg synes ikke du virker pusete fordi du får narkose hos tannlegen, men pga alt det andre du beskriver. Livredd for veneflon så du trenger barneplaster på forhånd, blodtrykkmansjethen var så vond, så dramatisk etter narkosen og ikke klarer å stå på bena... og dette fæle slurvete narkoseteamet som gjorde at du fikk en helt normal bivirkning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar meg selv... jeg mener ikke at hun er pysete fordi hun får narkose hos tannlegen, men fordi alt rundt det er så vondt og fælt og vanskelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar meg selv... jeg mener ikke at hun er pysete fordi hun får narkose hos tannlegen, men fordi alt rundt det er så vondt og fælt og vanskelig. 

Så angst for veneflon stikk er pysete?? For at det er vondt med blodtrykksmåler for det er leddsykdom i bildet. Det er pysete? For at man våkner kvalm etter narkosen er pysete. Alt blir mer vanskelig, vondt og fælt når man er engstelig og syk i tillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke skadet deg å ha litt medfølelse for folk som ikke er like «tøffe» som deg vettu...

Anonymkode: 2bde5...0b9

• Liker 2
Skrevet

Har selv ligget i narkose et par ganger og det er som en forsmak på døden. Først blir alt svart, så forsvinner det svarte fra synet ditt og alt blir fargeløst og følelsesløst og så våkner du. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du virker pusete fordi du får narkose hos tannlegen, men pga alt det andre du beskriver. Livredd for veneflon så du trenger barneplaster på forhånd, blodtrykkmansjethen var så vond, så dramatisk etter narkosen og ikke klarer å stå på bena... og dette fæle slurvete narkoseteamet som gjorde at du fikk en helt normal bivirkning.

Det er ganske vanlig å være redd for lege/tannlege/blodprøver. Det kan være ulike grunner til det som ikke personen har oppgitt på Kg. 

AnonymBruker
Skrevet

Sovnet tvert, men da jeg våknet var jeg så kvalm som jeg aldri hadde vært før og spydde som en gris utover hele senga. Prøvde å rope på en sykepleier men det var ikke sjans.

Var groggy hele den dagen. Håper jeg aldri må gjennom det der igjen. 

Anonymkode: 6c8f9...b89

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å vite at det finnes ulike typer narkose, ved lettere inngrep får man oftere en mye enklere narkose, og "sover" ikke så dypt. 

Det som er likt med alle gangene jeg har vært i narkose er at jeg sovner med en gang, og er helt borte, ingen drømmer, ingenting. 

Jeg har alle ganger fått beroligende før jeg ble fraktet eller gikk til operasjonssalen. En av gangene virket det ikke, tårene trillet fordi jeg gruet meg, de andre gangen var det en "alt er greit" følelse. 

Oppvåkning etter tyngre narkoser: oppkast, kvalme, svimmelhet, forvirret, hjelp til å gå på do. Ødelagt i timer etterpå. 

Oppvåkning etter lett narkose: "ja, jeg har litt vondt i xxx", får smertestillende, overvåkningen i 30 min, rommet i 1 time, kunne fint gått hjem på egne bein. 

Anonymkode: f0590...59f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...