AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Hvordan føles det når man får narkose? Hvordan er det å våkne etterpå, tar det lang tid? Når du først våkner, tar det lang tid før man kjennes normal igjen? Skal opereres i juli og aldri vært i narkose før..🥵 Anonymkode: 37ead...e8a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 Det er som å sovne tvert. Å våkne er normalt behagelig; litt av de narkotiske stoffene sitter i kroppen fremdeles, som en rus. Hvordan det blir videre avhenger selvsagt av operasjonen, og hva slags smertestillende du eventuelt får. Anonymkode: be139...0a5 7
Måbarefåsiat... Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 Det føles ikke. Tell tilbake fra 100...og så ingenting før nå må du våkne. Sist hadde jeg visst hatt veldig rask hjerterytme og måtte ligge på oppvåkning en stund. Helt uproblematisk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Det er bare behagelig å sovne inn. Man er gjerne rusa etterpå og sover det av seg. Virkelig ingenting å grue seg til. Anonymkode: 0acb2...d01 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 Deilig, god søvn og avspenning for kroppen. Anonymkode: d2e62...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 Det å være under narkose kjenner du selvsagt ikke noe til, da sover du tungt og merker ingenting. Å våkne opp og de første timene etterpå...digg, rusa, euforisk følelse! Da skjønner du hvorfor folk bruker narkotika😏 Anonymkode: 40cfa...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 Jeg har vært til narkose til tannlege. Var livredd i flere uker, kom dit den dagen jeg skulle i narkose. Ble helt avslappet da jeg kom inn til narkose teamet som snakket rolig og spurte meg om hvor tung jeg var og om jeg hadde vært i narkose før. Livredd for veneflon. så tannlegen sa jeg kunne ha emlaplaster på 1 time før jeg kom dit. Kjente ikke stikket. Fikk blodtrykksmåler på ene handa som jeg syns var vond når den blåste seg ut. fikk ei maske over nese og munn når de sprutet inn sovemiddelet. Var borte på null komma niks. Når jeg våknet så hadde jeg smerter som fort ble tatt hånd om av form av smertestillende. Tok 1,5 time før jeg klarte å stå på egne bein og dra hjem med følge. Var svimmel og rar i et døgn før jeg begynte å komme meg igjen. Det spørs hva man skal opereres for. For hvor lang tid du klarer å komme deg igjen. Pluss narkoseteamet. Har hatt narkoseteam der jeg har vært kvalm og ikke kommet meg igjen før 2 døgn. Og så har jeg hatt positiv narkoseteam der jeg kunne reise meg å gå etter 30-45 minutter. Narkose er en deilig følelse. Hadde ikke overlevd tannlegen uten det. Den dagen de nekter meg det, så slutter jeg å gå til tannlegen. Lykke til med narkosen. Anonymkode: 180dc...39e 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 Narkose er så sykt digg🙈 du merker ikke at du sovner, plutselig er du borte. Etterpå kjennes det (for meg hvertfall) som jeg har sovet verdens beste søvn. Litt døsig i timene etterpå. Kan bli litt kvalm utover dagen, men det tror jeg skyldes lite mat da man må møte fastende før operasjon. Anonymkode: 3fafd...946 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 Skikkelig merkelig følelse. Man bare blir borte på et blunk. Mye kjappere enn når man sovner for egen maskin. Også våkner man gjerne skikkelig groggy og tung i hodet. Har sagt mye rart i post-narkose rus 😅 Anonymkode: 58dfc...7a5 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 Hatt narkose to ganger. Første gang var jeg under i 1 time, og da var jeg nesten litt skuffa, for flere hadde fortalt meg at det føltes som dyp søvn. Det var bullshit for den opplevelsen, følte bare jeg blunket og var borte, og så våken igjen Andre gang var jeg under i nesten 6 timer. Da fikk jeg opplevelsen av dyp søvn, så jeg tror det kommer an på hvor lenge. Ingen problem å våkne. Man er døsig og trøtt Skal sies da, jeg blir ekstremt kvalm av morfin og narkose, så jeg var veldig kvalm begge gangene. Noen mennesker reagerer slik, men det er bare å be om kvalmestillende medisiner. Anonymkode: 94861...28f 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hatt narkose to ganger. Første gang var jeg under i 1 time, og da var jeg nesten litt skuffa, for flere hadde fortalt meg at det føltes som dyp søvn. Det var bullshit for den opplevelsen, følte bare jeg blunket og var borte, og så våken igjen Andre gang var jeg under i nesten 6 timer. Da fikk jeg opplevelsen av dyp søvn, så jeg tror det kommer an på hvor lenge. Ingen problem å våkne. Man er døsig og trøtt Skal sies da, jeg blir ekstremt kvalm av morfin og narkose, så jeg var veldig kvalm begge gangene. Noen mennesker reagerer slik, men det er bare å be om kvalmestillende medisiner. Anonymkode: 94861...28f Du er sikker på at det ikke er narkoseteamet som var slurvete? Så det er derfor du blir kvalm av narkosen? Jeg har hatt 2 positive narkoser der alt gikk kjempebra. våknet ikke kvalm eller noe annet ubehageligheter. Så har jeg hatt en negativ narkose der det ble slurvet og våknet skikkelig kvalm og uvel. Skjønte før narkosen at dette var et sløvt narkoseteam. Det ble klaget på de i ettertid. Og jeg slipper disse ved evt. fremtidige narkoser. Anonymkode: 180dc...39e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Jeg sovnet etter få sekunder og våknet frisk som en fisk. Null smerter eller groggyhet. Ville hjem 5 minutter etter, men fikk så klart ikke lov. Var en stor operasjon. Anonymkode: a6ce6...944
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært til narkose til tannlege. Var livredd i flere uker, kom dit den dagen jeg skulle i narkose. Ble helt avslappet da jeg kom inn til narkose teamet som snakket rolig og spurte meg om hvor tung jeg var og om jeg hadde vært i narkose før. Livredd for veneflon. så tannlegen sa jeg kunne ha emlaplaster på 1 time før jeg kom dit. Kjente ikke stikket. Fikk blodtrykksmåler på ene handa som jeg syns var vond når den blåste seg ut. fikk ei maske over nese og munn når de sprutet inn sovemiddelet. Var borte på null komma niks. Når jeg våknet så hadde jeg smerter som fort ble tatt hånd om av form av smertestillende. Tok 1,5 time før jeg klarte å stå på egne bein og dra hjem med følge. Var svimmel og rar i et døgn før jeg begynte å komme meg igjen. Det spørs hva man skal opereres for. For hvor lang tid du klarer å komme deg igjen. Pluss narkoseteamet. Har hatt narkoseteam der jeg har vært kvalm og ikke kommet meg igjen før 2 døgn. Og så har jeg hatt positiv narkoseteam der jeg kunne reise meg å gå etter 30-45 minutter. Narkose er en deilig følelse. Hadde ikke overlevd tannlegen uten det. Den dagen de nekter meg det, så slutter jeg å gå til tannlegen. Lykke til med narkosen. Anonymkode: 180dc...39e Unnskyld at jeg er slem nå... men du høres skikkelig pysete ut🙈 unødvendig krevende pasient. Og du klager på narkoseteamet fordi du fikk bivirkninger og ikke følte deg uthvilt etter narkose 😆 Anonymkode: dfbb4...f31 5
heipådegsann Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 Deilig! Ble bare plutselig borte mens jeg telte ned fra 10.. Kom kanskje ned til 6, også våknet jeg på oppvåkningsrommet. Kjentes særriøst ut som at det gikk direkte fra nedtelling til oppvåkning på et brøkdels sekund. Når jeg våknet opp var jeg litt forvirra over å være på et annet sted "Utsatte de operasjonen eller? Når trillet de meg inn hit? Hva skjer?", også satte jeg meg fort opp for å klarne tankene. Så på klokka at det hadde gått 4timer. Følte meg fantastisk uthvilt, og fikk hentet pensumboka mi, så jeg satt på oppvåkningsrommet og leste til eksamen i en god stund mens jeg nøt ettervirkningene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan føles det når man får narkose? Hvordan er det å våkne etterpå, tar det lang tid? Når du først våkner, tar det lang tid før man kjennes normal igjen? Skal opereres i juli og aldri vært i narkose før..🥵 Anonymkode: 37ead...e8a Hvilken narkose du får og hva som skal gjøres, avgjør hvordan ting føles etterpå, hvor våken du blir osv. Narkose er ingenting, du sovner, puff er borte, og vet ikke stort før du er våken igjen. Lange narkoser er ofte tyngre å våkne av enn korte på 20 minutter eller opp til en time. Og ikke minst, narkose vil føles ulikt fra person til person. Anonymkode: 9c39f...2dc 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 Stort sett bare behagelig, med mindre du roter deg bort i ett nek av en sykepleier som ikke klarer sette inn en veneflon riktig. Det skjedde meg. Det er den verste smerten jeg noensinne har kjent. Det føltes som hele armen brant, før jeg endelig blacka ut av narkosen. Anonymkode: c325a...205 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 28. april 2019 #17 Skrevet 28. april 2019 GÅR BRA... 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan føles det når man får narkose? Hvordan er det å våkne etterpå, tar det lang tid? Når du først våkner, tar det lang tid før man kjennes normal igjen? Skal opereres i juli og aldri vært i narkose før..🥵 Anonymkode: 37ead...e8a Ikke noe problem, -litt forskjell på type \ varighet av inngrep. På ¨småjobber¨ brukes ofte gass, ¨tror jeg¨. ... Jeg er kjappere på beina da, enn ved annnen type. Noen ggr. rekker jeg å oppfatte en rar lukt, -og poff -borte Siste ggn. med akutt skade prøvde jeg å følge med på jobben traume-teamet gjorde, spennende å være ¨kunde¨... Fikk med meg ca. 45 sekunder av praten til teamet... Kan bli litt uggen \ kvalm etterpå, men ingen ting å frykte. Bare husk å følge instrukser vdr. faste, o.l. OG Svar ærlig på spørsmål ang. sykdom, narkotikabruk o.l. Slapp av, det kommer til å være helt greit. -God bedring Anestesi Dette ordet betyr "uten følelse" og er en felles betegnelse på de ulike bedøvelsesformer vi bruker ved operasjoner. Anestesisykepleiere og anestesileger er spesialutdannet personell som har til oppgave å gi deg trygg og god bedøvelse, og passe på deg under operasjonen. https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/bedovelse-oversikt/ a. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #18 Skrevet 28. april 2019 Vært i narkose en gang. Husker bare jeg ble preppet for operasjonen og lå og pratet med narkoselegen og sykepleierne og så plutselig våkner jeg og operasjonen er over. Ble fulgt inn til en seng for å hvile litt etter operasjonen, satt bare der og følte meg bra og drakk litt vann og tekstet med hun som skulle hente meg. Så kom narkoselegen inn og spurte om jeg hadde det bra, og jeg svarer at alt er fint. Da sier han noe i den duren at det er bra, nå er du helt til stede nå ja, det var du ikke tidligere. Et eller annet som gjorde at jeg ble bevisst på at jeg har bablet masse usammenhengende da jeg våknet som jeg ikke husker. Så eneste lille minuset for min del, klart de er vant med rusa folk som babler, men allikevel noe ekkelt med at jeg har sagt masse greier jeg ikke husker, en følelse av å ikke ha hatt helt kontroll, å ha snakket i søvne imens folk har hørt på. Og redsel for å ha sagt noe veldig privat eller superflaut Anonymkode: 5d2fb...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #19 Skrevet 28. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Unnskyld at jeg er slem nå... men du høres skikkelig pysete ut🙈 unødvendig krevende pasient. Og du klager på narkoseteamet fordi du fikk bivirkninger og ikke følte deg uthvilt etter narkose 😆 Anonymkode: dfbb4...f31 Hvis man våknes for raskt av narkosen (for mye Naloxon), blir man kvalm. Dette ER ikke riktig anestesi. Heldigvis er det sjelden dette skjer i våre dager, det var vanligere før i tiden. Anonymkode: be139...0a5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #20 Skrevet 28. april 2019 Vært i narkose tre ganger. Første gangen tok de blindtarmen min, tok kort tid å jeg var helt fin etter en time på oppvåkningen. Var klar for både mat og drikke. Andre gangen fikk jeg fjernet mandlene. Oppvåkning gikk helt fint og jeg var ute fra klinikken og på tur hjem etter et par timer. Tredje gangen var jeg gjennom en heavy operasjon. Måtte ligge under mye lenger enn de hadde ment og var hinsides kvalm i flere timer. Akkurat det var helt ærlig ikke noe gøy. Var som å våkne etter en skikkelig fyllekule uten å klare å kaste opp. Anonymkode: 2bde5...0b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå