AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Det er sjeldent jeg bruker klærne slik at de blir helt utslitt og ikke vokser jeg ut av dem lenger heller. Når man da kjøper nytt så blir det jo liggende fort mye klær hjemme. Hvordan ordner du dette? Kvitter du deg regelmessig med klær du ikke bruker, eller kjøper du så lite at alt rekker å bli utslitt for du kjøper nytt? Rydder du en gang i året, eller praktiserer et plagg inn og et ut? Evt. har ALT for masse klær da du ikke kvitter deg med noe. Hvordan gjør du dette? Anonymkode: df95d...13b 1
Gjest NotYou Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 Jeg kaster unna alj jeg ikke har brukt på ca 3-4 mnd. (Kaster ikke vinterklær på sommeren osv), men jeg har ingenting i skapet mitt som bare ‘tar opp plass’. Jeg elsker å kaste ting 🙈
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 Rydder hvert år når jeg bytte fra vinter til sommergarderobe og omvendt. Blir alltid noen søppelsekker til Fretex😬
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Jeg tar en grundig gjennomgang et par ganger i året. Det som har blitt nuppete/slitt eller flekker som ikke vil av blir gjerne til filler til mannen ifbm maling etc.. finere/dyrere klær som ble lite brukt selges på Finn. Noe gis til Fretex, Uff osv.. HM tar også imot tekstiler. Jeg gjør alt jeg kan for at tekstiler ikke skal i bosset mao. Har ikke så mye sesongplagg, så samme garderobe brukes året rundt. De få sommerplaggene jeg har ligger på øverste hylle og bytter plass med tykke gensere etc når den tid kommer. Har endelig landet på en stil jeg er komfortabel med og kjøper lite klær ift før. Nå som jeg har halvert mengden har jeg bedre oversikt og bruker det jeg har fremfor å shoppe nytt. Anonymkode: 3dfa0...757 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 Mange gode tips i denne tråden Anonymkode: 13643...73f 2
Fru Uperfekt Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sjeldent jeg bruker klærne slik at de blir helt utslitt og ikke vokser jeg ut av dem lenger heller. Når man da kjøper nytt så blir det jo liggende fort mye klær hjemme. Hvordan ordner du dette? Kvitter du deg regelmessig med klær du ikke bruker, eller kjøper du så lite at alt rekker å bli utslitt for du kjøper nytt? Rydder du en gang i året, eller praktiserer et plagg inn og et ut? Evt. har ALT for masse klær da du ikke kvitter deg med noe. Hvordan gjør du dette? Anonymkode: df95d...13b Det som ikke lenger kan bøtes syr jeg stort sett om. Har ikke mye klær i skapet men har kasser i garasjen hvor jeg legger vekk klær jeg er lei av og finner frem gamle klær som blir "nye" 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Det som ikke lenger kan bøtes syr jeg stort sett om. Har ikke mye klær i skapet men har kasser i garasjen hvor jeg legger vekk klær jeg er lei av og finner frem gamle klær som blir "nye" Så lurt! Kan du fortelle litt om hva du har sydd om fra og til, som inspirasjon til oss andre? Anonymkode: 13643...73f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 Dere som kaster ofte, ville anbefalt å ta en kikk i deres sosiale sirkel og se om noen kunne tenkt seg å få klærne. Har selv dårlig råd og pleide få klær av en inngift i familien da jeg var yngre. Men tror kanskje den personen tenker jeg ikke ville ha klærne da jeg ble eldre eller har endret shoppingen, for jeg får ikke lenger. Men de klærne var gull verdt for meg og jeg kunne gjerne tenkt meg å ta over klær som andre kaster. Har veldig lite klær, og mye av det er 10 år gammelt, men jeg har ikke råd til nytt Anonymkode: 2f249...b59 8
Fru Uperfekt Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lurt! Kan du fortelle litt om hva du har sydd om fra og til, som inspirasjon til oss andre? Anonymkode: 13643...73f Er bøker om omsy på biblioteket låner bøker + at jeg har noen gamle selv som jeg bruker tar skippertak 1 uke 2 ganger i året. 1
Fru Uperfekt Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som kaster ofte, ville anbefalt å ta en kikk i deres sosiale sirkel og se om noen kunne tenkt seg å få klærne. Har selv dårlig råd og pleide få klær av en inngift i familien da jeg var yngre. Men tror kanskje den personen tenker jeg ikke ville ha klærne da jeg ble eldre eller har endret shoppingen, for jeg får ikke lenger. Men de klærne var gull verdt for meg og jeg kunne gjerne tenkt meg å ta over klær som andre kaster. Har veldig lite klær, og mye av det er 10 år gammelt, men jeg har ikke råd til nytt Anonymkode: 2f249...b59 Hvilken landsdel bor du i? 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 Jeg kaster ikke klær som ikke er ødelagt, men så kjøper jeg heller ikke så mye nytt. Det hender jeg gir bort noe til Fretex. Anonymkode: 54316...6d5 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Jeg kjøper ikke nye klær før jeg trenger nye klær. Det hender det hoper seg opp med klær som er slitte men fremdeles kan brukes. Det løser jeg ved at jeg har faste plasser til alle kategorier i klesskapet, og når det er fullt et sted vet jeg at jeg har for mye. Det mest slitte eller det jeg bruker minst må da bort. Tidligere hadde jeg mye mindre klesskap, så da så jeg gjennom klærne hver sesong når jeg pakket bort sesongklær. Nå trenger jeg bare bytte plass på sommerklærne og ulltøyet. Anonymkode: 965ae...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Er bøker om omsy på biblioteket låner bøker + at jeg har noen gamle selv som jeg bruker tar skippertak 1 uke 2 ganger i året. Takk for tips! Anonymkode: 13643...73f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 To tips, som fungerer for meg; Kleskjøp; Hver gang jeg skal kjøpe noe spør jeg meg "ville jeg kjøpt denne selv om den kostet xxx kroner?" (de dyreste plaggene jeg pleier å unne meg i den i kategorien). Svaret må være ja. Før kjøpte jeg for mye bare fordi det var billig. Men kjøper jeg klær jeg virkelig elsker blir de også brukt. Kast; Tar en runde per kategori i året. I går tok jeg alt av treningsklær. Helte da alt ut på senga. Prøvde, tenkte over hvor hyppig ting var bruk, en kast og en gi-bort haug. Innholdet i skuffene ble redusert med 1/3. For noen uker siden var det sko - alt i en haug på gulvet. Kast, gi bort, eller vask/puss og sett på plass. Om jeg skulle gått full Marie-Condo (alt på en gang) ville jeg blitt dritt lei, og tatt mange feil valg. Går jeg gjennom skap og tar ut det jeg ikke vil ha, kvitter jeg meg med alt for lite. Så det å tenke kategori og alt ut av skapet er tingen for meg. Anonymkode: 10f55...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er sjeldent jeg bruker klærne slik at de blir helt utslitt og ikke vokser jeg ut av dem lenger heller. Når man da kjøper nytt så blir det jo liggende fort mye klær hjemme. Hvordan ordner du dette? Kvitter du deg regelmessig med klær du ikke bruker, eller kjøper du så lite at alt rekker å bli utslitt for du kjøper nytt? Rydder du en gang i året, eller praktiserer et plagg inn og et ut? Evt. har ALT for masse klær da du ikke kvitter deg med noe. Hvordan gjør du dette? Anonymkode: df95d...13b Kanskje du bør begynne å begrense nyinnkjøpene dine? Når klesskapet er fullt må der en opprydding til. Noe går i søpla, noe går til gjenbrusbutikken og noe på finn. Anonymkode: 7cc96...786 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du bør begynne å begrense nyinnkjøpene dine? Når klesskapet er fullt må der en opprydding til. Noe går i søpla, noe går til gjenbrusbutikken og noe på finn. Anonymkode: 7cc96...786 Vel jeg kjøper egentlig ikke så veldig mye klær, men over tid blir et plagg her og et plagg der til ganske mange plagg. Jeg er over 34 og har fortsatt klær fra jeg gikk på vgs. Hadde nok litt samlemani før, og dårlig samvittighet for å kvitte meg med ting som ikke var falleferdige, men heldigvis har det begynt å slippe taket😊 Anonymkode: df95d...13b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #17 Skrevet 28. april 2019 Går igjennom skapene når det ikke er plass til mer og kvitter meg med det som aldri blir brukt. Skal i gang nå, faktisk. Gjør noen ganger noen dumme valg og kvitter meg med nydelige, ubrukte klær pga. de ikke passer. Også angrer jeg en stund etterpå fordi akkurat den kjolen hadde det jo vært verdt å slanke seg inn i Anonymkode: 8fdf9...7e9 3
Elaine Marley Skrevet 28. april 2019 #18 Skrevet 28. april 2019 Jeg kaster ikke klær så lenge de er pene. Da gir jeg dem bort til Fretex, Uff eller lignende og det er vel også mulig å gi bort ødelagte klær? Så blir de resirkulert til et eller annet? Jeg tar en gjennomgang kanskje en eller to ganger i året. Ser hva jeg bruker og deler inn i ja, kanskje og nei. Jeg har nettopp hatt en runde, men ser at jeg må ta en til snart. Må flytte til sommeren og da er det greit å ikke ha med seg alt mulig man ikke trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #19 Skrevet 28. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde nok litt samlemani før, og dårlig samvittighet for å kvitte meg med ting som ikke var falleferdige, men heldigvis har det begynt å slippe taket😊 Anonymkode: df95d...13b Den kjenner meg igjen i. Som et tredje tips; Jeg har innført en "mellomlagring". Ting jeg synes er tunge å gi bort legges i sekker, og lagres. Har jeg ikke åpnet denne posen igjen i løpet av en periode, og heller ikke husker hva som var oppi, kjører mannen det bort (hater å gjøre dette selv på grunn av de samme følelsene du her beskriver). Anonymkode: 10f55...fcd 5
Sirah Skrevet 28. april 2019 #20 Skrevet 28. april 2019 Jeg tar en skikkelig opprensk et par ganger i året. Kaster ting som begynner å bli slitt, eventuelt bomkjøp som jeg aldri bruker. Har som regel om at dersom klærne har ligget urørte i over et år så blir de mest sannsynlig aldri brukt heller. Selger dyrere ting på finn og gir bort hele fine ting til f.eks Uff. Ødelagte og slitte ting blir kastet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå