Gå til innhold

Montessori skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn som nå snart er ferdig i 1kl. Greia er det at vi lurer så på å flytte han fra kommunal skole til Montessori skole. Noen med erfaringer? Er det vanskelig å komme inn i måten de jobber på da han ikke har gått 1 kl der? 

Anonymkode: 88189...0fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge klassen er "normalisert", er det ikke noe problem. Klassen får presentasjoner om hvordan man oppfører seg i et montessorimiljø ved oppstart av hvert skoleår, så det er perfekt å starte etter sommerferien. Da har også gruppen mange andre nye elever (1.trinn), så lærerne er veldig opptatt av å hjelpe alle på plass. 

Dere som foreldre må tenke over HVORFOR dere velger Montessori. Er det pga. pedagogikken, eller bare for å bytte vekk fra noe? Om man ikke er interessert i pedagogikken, og har troen på denne, vil omstillingen for både dere og barnet være vanskeligere 

Anonymkode: f433a...9d4

• Liker 3
Skrevet

Har dere en Montessoriskole i nærheten av der dere bor? Hvis nei, så ville jeg ikke sendt barnet mitt dit. Det kan bli et problem med at barnet blir utenfor i sosiale sammenhenger. De andre barna i nærområdet går på kommunal skole og får sine venner der. Dere bør også tenke på hvor lang reisevei barnet kommer til å få hver dag.
Pappan til datteren "min" vurderte Steinerskolen da hun var liten, men heldigvis ble det til slutt kommunal skole og venner i nabolaget som vant den kampen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Montessorriskolen har en veldig spesiell pedagogikk, som blant annet kan føre til at man er totalt kunnskapsløs innenfor viktige fag. Skoleretningen bør ikke vurderes for normaltfungerende barn etter min mening.

Flott alternativ for barn med utviklingsforstyrrelser, absolutt! 

Anonymkode: 3eb03...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på om lærerne er dyktige innenfor montesorripedagogikken. Og om barnet er typen til å jobbe etter den modellen. Faglig skal de innom samme pensum (lovpålagt) men arbeidsmetoder er annerledes.  Ta en prat med skolen og foreldre som har barn der. Selv ville jeg ikke valgt det for eldstemann, men yngste som er faglig meget sterk og  selvstendig ville jeg ikke ha nølt med å sende på montesorriskole om vi hadde mulighet. De klarer ofte å tilpasse tettere opp mot barnets evner enn offentlig skole etter min erfaring. (Fra mitt fagfelt og bekjente som tilhører montesorriskoler) Jeg presiserer at andre kan ha andre erfaringer, så sjekk litt rundt som sagt.

Anonymkode: a5b1c...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Montessorriskolen har en veldig spesiell pedagogikk, som blant annet kan føre til at man er totalt kunnskapsløs innenfor viktige fag. Skoleretningen bør ikke vurderes for normaltfungerende barn etter min mening.

Her er du helt ute på vidda. Har hatt barn på montesorri skole, og jeg kan love deg at de gjør det svært bra faglig. Eldste barnet går på videregående, kom inn på skolen med 5 i snitt, og gjør det bra der. 

Og montesorri skole fungerer dårlig for barn med utviklingsforstyrrelser, da de skal lære seg å jobbe veldig selvstendig. Og de har ikke ekstra ressurser til barn med spesielle behov. 

Anonymkode: b607a...c96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med digitalemidler på Montesorriskolen? Er veldig skeptisk til iPad fra 1.klasse som det virker som blir mer og mer i offentlig skole. Har evnerikt barn, og vurdere montesorri da jeg kjeder meg mye på offentlig skole i sin tid. 

Anonymkode: 01b35...890

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig uenig! Elevene går gjennom akkurat det samme som i offentlig skole, men med en annen innfallsvinkel. Stort sett lærer de pensum tidligere enn i offentlig skole pga materiellet, men går dypere i stoffet etterhvert. Doktorgradsavhandlinger viser at Montessorielever i snitt gr det bedre enn andre første året på universitet, da de har lært å være mer selvstendig. Dette gjev er seg dog ut etterhvert. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med digitalemidler på Montesorriskolen? Er veldig skeptisk til iPad fra 1.klasse som det virker som blir mer og mer i offentlig skole. Har evnerikt barn, og vurdere montesorri da jeg kjeder meg mye på offentlig skole i sin tid. 

Anonymkode: 01b35...890

Det varierer fra skole til skole. Min erfaring er at evnerike barn har det bedre med Montessori, men offentlige skoler kan også være gode på dette. 

Anonymkode: f433a...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...