Gå til innhold

Lei av at utadvendthet fremmes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var rake motsetning av søsteren min som liten. Hun har ikke nådd tenårene enda, jeg er voksen. 
Men jeg har aldri hørt noen si noe særlig positivt om det å være stille. Jeg har kjempet mot sjenansen hele livet og den er fremdeles ikke borte.
Søsteren min får så mye skryt for det hun er. Nå er det ikke det at HUN får skryt som er problemet, men at folk alltid sier hvor utrolig sterk personligheten er, at hun kommer til å bli ditt eller datt, at hun er den første i familien som er så .......
Når de snakker om meg  så har det vært mer sånn " Xxxxxx har alltid vært mer sjenert hun" "hun var redd for å ta igjen på skolen hun" Og TIL meg var det ofte "du må lære deg å bli mer sånn og sånn" . 
Jeg virkelig HATER sjenansen! jeg fatter ikke engang hva den kommer av. Føler jeg bare er direkte svak som ikke klarer å kjempe imot.

Anonymkode: becb2...346

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takler ikke sjenerte mennesker.

Anonymkode: 7c8d5...d0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å forholde seg til mennesker som ikke gjør det klart hva de mener, ønsker og hvem de er. Man kan ikke få et forhold til en person som ikke viser sin personlighet. De fleste personlighetstyper er bedre og lettere å forholde seg til enn de som ikke har noen personlighet (fordi de ikke tørr vise den frem).

Anonymkode: 04d66...236

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig enig med deg ts. Føler på samme måten. Men nå er jeg helt voksen og gidder ikke å tenke på det mer. Jeg vet at jeg er verdifull og en bra person, selv om jeg ikke skriker høyest

Anonymkode: 82b9a...754

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Aragorn ll Elessar
AnonymBruker
Skrevet

Å være utadvendt (dersom dette forstås som motsatsen til sjenanse) har mange fordeler ved seg, for eksempel vil en utadvendt person ha lettere for å få kontakt med andre mennesker, bygge nettverk, etc. Det er altså naturlig å rose denne typen personlighet, ettersom disse menneskene får flere muligheter i livet sitt. Å være sjenert er på den annen side forbundet med flere ulemper; det kan være vanskelig å få kontakt med sjenerte mennesker, og de kan vekke ubehag i et ellers godt selskap. 

Anonymkode: f674b...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med at utadvendthet fremmes? De introverte ønsker ikke virak rundt sin person og er glad for at ikke dette ropes om.

Anonymkode: 747e3...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Sjenerte mennesker er alltid bedre mennesker. 

Anonymkode: f167b...916

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjenerte mennesker er alltid bedre mennesker. 

Anonymkode: f167b...916

Hvorfor det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og det å være sjenert har også mange nyanser. Å være sjenert betyr ikke at man alltid sitter musestille i en krok. Jeg kan være sjenert i mange settinger, men ikke alle.  Hvis jeg er i selskap med mange utadvendte, gidder jeg ikke å bruke energi på å krangle meg til å bli hørt eller bare si noe for å høre min egen stemme. 

Synes det kan være ganske slitsomt med mange utadvendte på en gang, men uansett er det jo ikke egenskapen som utadvendt/sjenert som er viktig, verken i privat eller profesjonell sammenheng. 

Anonymkode: 3d95f...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg så mye om hva andre mener? Javel så er søstra di utadvendt, mens du er det motsatte. Begge deler er helt normale personligheter. Der fins folk i bøtter og spann for dere begge. 

Anonymkode: d814e...f69

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med at utadvendthet fremmes? De introverte ønsker ikke virak rundt sin person og er glad for at ikke dette ropes om.

Problemet er akkurat det at det å være sjenert/introvert framstilles som et problem, som de det gjelder bør gjøre noe med, dvs. de er ikke gode nok som de er. Dessuten at det å være utadvendt mer eller mindre alltid nevnes som en ønskelig egenskap hos kandidaten i jobbannonser.

Det er lett å forstå at man i flere bransjer som har med salg/service/menneskekontakt osv. kan ønske seg utadvendte ansatte (men ikke alltid), men hvorfor vil folk ha en utadvendt sjåfør, som skal kjøre grus fra A til B? Eller hvorfor er det viktig at en programmerer eller regnskapsfører er utadvendt? Greit at man må kunne snakke med folk, men de færreste sjenerte/introverte er så plaget av egenskapen at de ikke behersker kundekontakten som følger med en ellers selvstendig stilling.

Endret av ti10
.
Skrevet

Skjønner at du føler det som at du blir undervurdert fordi ingen "ser deg", men mest sjenertheten din. Dumt at folk ikke ser lengre, eller kan dra fram ting som føles bra for selvtilliten. Det er ikke sånn at utadvendte er bedre mennesker, men hva ville skjedd uten dem? 

Det ville blitt utrolig vanskelig og også kjedelig om det ikke var for dem som tar intiativ, som prater med andre og blir en redning i sosiale sammenkomster gjerne. Så at de blir satt pris på skjønner jeg godt. Ikke dermed sagt at sjenerte er mer uinteressante akkurat.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ti10 skrev:

Problemet er akkurat det at det å være sjenert/introvert framstilles som et problem, som de det gjelder bør gjøre noe med, dvs. de er ikke gode nok som de er. Dessuten at det å være utadvendt mer eller mindre alltid nevnes som en ønskelig egenskap hos kandidaten i jobbannonser.

Det er lett å forstå at man i flere bransjer som har med salg/service/menneskekontakt osv. kan ønske seg utadvendt ansatte (men ikke alltid), men hvorfor vil folk ha en utadvendt sjåfør, som skal kjøre grus fra A til B? Eler hvorfor er det viktig at en programmerer eller regnskapsfører er utadvendt? Greit at man må kunne snakke med folk, men de færreste sjenerte/introverte er så plaget av egenskapen at de ikke behersker kundekontakten som følger med en ellers selvstendig stilling.

Tar dette med stoisk ro. Er selv introvert.

Skrevet

Jeg tror nok i alle fall en del mennesker ikke helt forstår de positive egenskapene mange introverte har, og at mange ekstroverte vinner mye på å være "pratmakere" uten å egentlig kunne så mye. I arbeidslivet handler det nok mye om at sjefer må være flinke til å forstå personlighetstyper, og da ofte at den som fremmer seg selv mest og er mest "verdensmester" ikke nødvendigvis har forstått så skrekkelig mye, og at den som ikke gjør så mye ut av seg kanskje har en rekke veldig positive egenskaper. 

Nå skal det sies at dette også er trenbart, og jeg har fått høre at bedrifter som ser etter ledertalenter heller vil ha en introvert, men analytisk anlagt person, enn en mer ekstrovert men mindre analytisk anlagt. Noe er mer trenbart enn annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har fått mange svar, og jeg er faktisk enig med de som skriver at sjenerte mennesker er et problem. 
Jeg har selv gått i klasse med mennesker som er enda mer sjenerte enn meg selv. 
Jeg var også en gang på en fest der det var ei jente på min alder som dukket opp på kjøkkenet, og hun var umulig å nå inn til.
Det er en slags vegg foran slike personer. Og jeg virkelig hater at det er slik folk ser meg og.
Jeg kan tro selv at jeg er ganske utadvendt, eller tenke at jeg er ditt eller datt.
Men sannheten er at folk oppfatter det de ser og ikke hva jeg tenker om meg selv. Jeg lever mye i en fantasiverden, fordi i virkeligheten er jeg egentlig bare ensom. 
I fantasiverdenen er jeg utadvendt og karismatisk, og jeg virkelig hater det jeg egentlig er :( 
Jeg er så flau, og hater å bli presentert som "hun stille". 

Anonymkode: becb2...346

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok introvert, stille og trenger tid for meg selv. Ei av bestevenninne mine er motsatt, ekstrovert og lager mye liv. Jeg synes vi utfyller hverandre godt, og vi har det kjempefint sammen. 

Jeg har fått kommentarer på at jeg virker sjenert av fremmede, men jeg er ikke det utfra hvordan jeg ville beskrevet meg selv. Jeg er ikke redd for å snakke med folk, er kanskje bare stille fordi jeg bruker krefter på å observere det som skjer rundt meg. Også er jeg sliten, som gjør at det er vanskelig å være aktivt tilstede, så jeg holder meg ofte litt i bakgrunnen for å samle krefter. 

Det er ikke negativt å være sjenert eller introvert. Det er bare en annen personlighetstype. 

Anonymkode: 14546...8e1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...