Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nabo kjører omveier til og fra jobb 5 dager pr uke for å slippe å betale bompenger. Tur retur jobb tar derfor 2 timer ekstra hver dag!

Anonymkode: 219a6...232

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er ikke sparsomt, så regner med at det er en prinsippsak for naboen din. Han nekter å betale bompenger rett og slett. Ikke fordi han sparer noe på det selv, men fordi bompenger skal han ikke betale, fordi han er imot det. Vil jeg tro. 

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nabo kjører omveier til og fra jobb 5 dager pr uke for å slippe å betale bompenger. Tur retur jobb tar derfor 2 timer ekstra hver dag!

Enig med @Trolltunge  . Han har nok bare bestemt seg for å være vrang.
Dette er hverken sparsommelig eller miljøvennlig. 

• Liker 10
Skrevet

Forresten, hvordan fikk du det med deg? Kanskje han har ærender langs veien han kjører? Utrolig at folk får med seg hvilken vei folk kjører til og fra jobb..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sparsom.... tar alltid med handlenett til dagligvaren.....

Anonymkode: a30d4...458

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Forresten, hvordan fikk du det med deg? Kanskje han har ærender langs veien han kjører? Utrolig at folk får med seg hvilken vei folk kjører til og fra jobb..

Han skrøt av det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et vennepar som driver med det samme, av prinsipp, ikke for å spare penger. De er prinsipielt mot bompenger og velger derfor å kjøre omveier via småveier fremfor hovedveier med bom. En tur som tar 20 minutter på motorveien med bompenger tar dem over en time på småveier. De bruker utrolig mye tid på å spare småpenger, men som sagt dreier det seg ikke om penger, men prinsipp. 

Anonymkode: 7933e...203

• Liker 3
Skrevet

Han skrøt av det :) 

Da er han bare vrang av prinsipp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et vennepar som driver med det samme, av prinsipp, ikke for å spare penger. De er prinsipielt mot bompenger og velger derfor å kjøre omveier via småveier fremfor hovedveier med bom. En tur som tar 20 minutter på motorveien med bompenger tar dem over en time på småveier. De bruker utrolig mye tid på å spare småpenger, men som sagt dreier det seg ikke om penger, men prinsipp. 

Spørs hvor mye disse omveien koster dem i bensin kontra bompengene 😄

Anonymkode: 338c3...451

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel mer prinsipp enn lønnsomhet i den politikken? 

Anonymkode: 0bac7...61c

• Liker 2
Skrevet

2 timer ekstra med kjøring gjør at det blir mye, mye dyrere enn hva bompenger koster. I tillegg kaster man bort 2 timer. Kan neppe stemme, om det gjør det er det litt av en tosk vi har med å gjøre :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist. Tenker de ikke på hva (fri) tiden deres er verdt? Er det verdt å bruke 5-6 timer ekstra i bilen hver uke, med de kostnader det medfører i form av økte drivstoffutgifter, økt kilometerstand på bilen og dermed økt slitasje, for å «spare» noen få kroner som de likevel ikke sparer slik de driver på? 

Trist. Bare.... trist rett og slett.

Anonymkode: f33ff...a6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist. Tenker de ikke på hva (fri) tiden deres er verdt? Er det verdt å bruke 5-6 timer ekstra i bilen hver uke, med de kostnader det medfører i form av økte drivstoffutgifter, økt kilometerstand på bilen og dermed økt slitasje, for å «spare» noen få kroner som de likevel ikke sparer slik de driver på? 

Trist. Bare.... trist rett og slett.

Anonymkode: f33ff...a6c

Enig :) 
En bekjent av en bekjent leverte bilen sin (for mange år siden) til skroting for å få vrakpant på kr 1500,- (som det var den gangen), selv om en kamerat hadde spurt om å få kjøpe bilen til en pris litt høyere enn vrakpanten. Årsaken var at vedkommende ikke unnet kameraten bilen fordi han var redd for at kameraten skulle reparere bilen og selge den  og tjene penger på det. (Men dette er jo ikke sparsomhet, men det er noe med å ikke unne andre noe).

• Liker 2
Skrevet

Var det noen andre som tenkte ELBIL!!?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Miewyn77 skrev:

Var det noen andre som tenkte ELBIL!!?

Om de som kjører omveier for å slippe bomavgift? På den tiden nabo fortalte meg om det, så hadde elbiler gratis bompasseringer, og da skulle det ikke være grunn for å kjøre omveier. Men han hadde ikke elbil.

Men til ditt poeng: I dag må vel elbiler betale bompenger, og det blir kanskje ikke så dyrt å kjøre omveier? Jeg vet ikke hva det koster i strøm for å lade og jeg vet ikke hva så mye ekstra kjøring koster av hensyn til økt forsikring og slitasje på batteriet (som er svært kostbart) og annen slitasje på bilen, dekk m.m.?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de som kjører omveier for å slippe bomavgift? På den tiden nabo fortalte meg om det, så hadde elbiler gratis bompasseringer, og da skulle det ikke være grunn for å kjøre omveier. Men han hadde ikke elbil.

Men til ditt poeng: I dag må vel elbiler betale bompenger, og det blir kanskje ikke så dyrt å kjøre omveier? Jeg vet ikke hva det koster i strøm for å lade og jeg vet ikke hva så mye ekstra kjøring koster av hensyn til økt forsikring og slitasje på batteriet (som er svært kostbart) og annen slitasje på bilen, dekk m.m.?

Elbiler betaler inntil 50% av vanlig takst (inkl. rabatter) men det er altså maksimum. Mange steder er taksten lavere eller null. 

Man sparer ca. 50-100 øre/km i drivstoffutgifter, men siden en bil typisk koster mellom 3,- og 6,- pr. kilometer å kjøre når alt er regnet inn vil det koste en god sum å kjøre rundt også med elbil. 

Batteriet holder normalt bilens levetid, så det trenger man ikke å tenke så mye på. Det som gjerne må repareres underveis basert på kjørelengde er ting som f.eks understellsdeler, bremser osv. Og selvsagt kommer dekkslitasje, forsikringskostnad og verditap inn i regnestykket. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

2 timer ekstra med kjøring gjør at det blir mye, mye dyrere enn hva bompenger koster. I tillegg kaster man bort 2 timer. Kan neppe stemme, om det gjør det er det litt av en tosk vi har med å gjøre :)

Det kommer jo an på hva bompasseringa koster. Den dyreste som jeg har vært borti, kostet 150 kr. Kunne jeg unngå den ved å kjøre 5 mil på småveger, hadde jeg ikke nølt. Men lommerusk som østlendinger pleier å betale i passering, hadde jeg ikke brydd meg med.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det kommer jo an på hva bompasseringa koster. Den dyreste som jeg har vært borti, kostet 150 kr. Kunne jeg unngå den ved å kjøre 5 mil på småveger, hadde jeg ikke nølt. Men lommerusk som østlendinger pleier å betale i passering, hadde jeg ikke brydd meg med.

Marginalkostnader pr. km kan fint ligge på over 3 kr/km, i tilllegg tar det gjerne en liten time ekstra å kjøre en slik omvei, så deg er jo merkelig at du ikke ville nølt med å gjøre deg selv en slik bjørnetjeneste :)

Skrevet
2 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Marginalkostnader pr. km kan fint ligge på over 3 kr/km, i tillegg tar det gjerne en liten time ekstra å kjøre en slik omvei, så deg er jo merkelig at du ikke ville nølt med å gjøre deg selv en slik bjørnetjeneste

Jeg er heldigvis ikke så bortreist at jeg kjører ny og dyr bil, så mine marginale kostnader blir langt unna 3 kr/km. En times biltur er en ren fornøyelse, noe jeg ofte tar uten spesielle grunner. Og ikke minst får jeg fornøyelsen av å snyte staten og politikerne for noen kroner.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, BiancaWhite skrev:

Enig med @Trolltunge  . Han har nok bare bestemt seg for å være vrang.
Dette er hverken sparsommelig eller miljøvennlig. 

Det kan jo være at han el-bil. Er litt lei dette miljø-maset nå.

Anonymkode: 0e260...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...