Gå til innhold

Barnehagetilvenning... snørr & tårer!


LilleMy

Anbefalte innlegg

Min 2 år gamle datter har begynt på andre omgang med innkjøring i barnehagen - og denne gangen er det mye værre en første gang (som bare var for 3-4 uker siden). Grunnen til to tilvenninger så tett på - i samme barnehage - er at mor og far har vært på bryllupsreise alene i 10 dager. Det var selvfølgelig tøft for 2-åringen, som i ettertid bærer preg av, og er redd for at alle forlater henne. Og nå da, tredje dagen i brnehagen, med meg som har vært der ca en times tid før jeg har gått om morgenen, (til litt sutring de to foregående dagene) i dag var jeg der en halvtime før de skulle på tur med t-bane med lovnad om is ved endepunktet, samt morsom lesing på bibliotek..... Men, ingen ting hjalp, hun var UTRØSTELIG, nesten på grensen til helt hysterisk for at jeg ikke skulle være med, og at hun ikke fikk være med meg - om så bare for å sitte i bilen mens jeg gjorde mine greier.... HUFF :cry: !!!!!!

Nå sitter jeg her med en følelse av å være en dårlig mor..... TRIST :(

LilleMy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe gøy nei...

Min sønn på 3 er også der nå...Han skal være der 2 dager uken..

Hadde det supert på tilvenning, og vi kunne bare gå. Han ville ikke HJEM han... :D

Så var det en uke han ikke var der. Neste uke var han syk . Så jeg holdt han hjemme ene dagen. Men neste dasg var han litt bedre og VILLE gå dit, så jeg sa han kunne gå dit noen timer... Men han var litt slapp, og en av de ansatte fant ut hun skulle ta tempen på ham (i rompa)!.... -1. dag alene der....

NÅ vil han ikke gå dit mer....

POKKER!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ïkke lett å gå når barna gråter. Men om en tid vet hon at dere alltid kommer tilbake og henter henne og da blir det bedre. Du er i hver fall ingen dårlig mor, en dårlig mor ville IKKE ha de følelsene du har.

Husk bare når du skal gå og tar farvel av jenten, ta ikke lang tid i det, før det gør det bare sværere. Det er ofte best å bare ge en kyss og klem og sie "ha det" og bare gå.

Jeg er helt sikker på att hon har det gøy på barnehagen efter att du går, det sværeste er ofte bare å ta farvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage og jeg har sett mange tårer ved avlevering, både hos mor og barn.

Jeg skjønner at det må være pyton å reise fra en som bare strekker armene mot deg og hikster.

Da jeg jobbet i bhg prøvde vi å gjøre unna innkjøringen relativt raskt, så ikke barnet skulle venne seg til at mor var der. Jeg vil anbefale deg å være "streng" Si bestemt at her skal du være, mamma er kjempe glad i deg og jeg kommer og henter deg om ikke lenge. .

Vi sa til foreldrene at de kunne ringe om en halvtime, og i 99 % av tilfellene så var tårene borte innen den tid, og foreldrene lettet.

Det er viktig at du ovenfor barnet ditt viser at dette en en fin plass og være og leke, så ikke de tror du "setter det bort". Noen foreldre som gir seg og tar med barnet hjem igjen oppdager fort at barnet kjeder seg.

Lykke til!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi som nå er fem, skrek slik første tiden, faktisk i ett og et halvt år!

Så snart jeg var ute av døra, så slutta hun også å skrike.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Tilvenning i barnehagen er ikke lett, verken for barn, foreldre eller ansatte i barnehagen. Det er en tid hvor en stadig opplever mye gråt og skrik.. Noen barn trenger lang tilvennings tid, mens andre går det kjempe fint med. At et barn reagerer bør en ikke ta som et negativt tegn, det er tross alt en opplevelse barnet ikke har opplevd før. Det er noe nytt, "skummelt" og spennende.

Hvordan en skal gjøre tilvenningen lettest mulig for barn og foreldre, avhenger av barnet. Noen må man være konsekvente med og ikke bruke alt for lang tid på avskjeden, mens andre trenger foreldrene der litt lenger.. Snakk med de ansatte i barnehagen og fortell hva du føler. Det er viktig med en åpen dialog blant foreldre og ansatte. (men ikke snakk med dem mens barnet hører)

Husk, barn er lure og "utspekulerte". De vet hva en kan gjøre for at mamma eller pappa skal bli sårbare. Og i de aller fleste tilfeller er det foreldrene som har det værst.

Om du har mulighet kan det også være en ide at du henter barnet ditt tidligere i en periode.

Ønsker dere lykke til alle sammen som har barn i barnehagen..

:)

Hilsen fra Anie,

som er pedagog i en barnehage :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Anie og GlingGlo.

Gjør avskjeden "fort og brutal", det går som regel over. At du er der leeenge pleier sjelden å gjøre det bedre...

Dette er selvsagt vondt, ingen vil egentlig gå fra barnet sitt som skriker! Men du må stole på de ansatte, og ha en åpen og god dialog med dem.

Har barnet skreket hele dagen, så sier de ifra. Hvis barnet sluttet å gråte kjapt etter du gikk, så sier de fra det også.

Dette er en uvant situasjon for barnet, og noen barn er vant med å ha foreldrene hos seg omtrent hele tiden. Da er det forferdelig i starten når de plutselig skal være sammen med 3-4 andre voksne og kanskje opptil 17 andre barn!

Lykke til!!

Hilsen meg som jobber i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...