Gå til innhold

Hvor mye får barna deres/dere av besteforeldre? Iform av det dere sparer penger på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg ikke leker og sånn, men klær, uteklær, sko, andre dyre ting som er praktisk å ha osv. 

Fram til ungen er 1 år er det ganske mye å kjøpe også når ungen skal begynne i barnehagen. Synes vi bruker mye penger pr mnd som ungen må ha som er nødvendig. Forventet absolutt ikke at besteforeldre til ungen vår skal ponge ut mye. Men vi har kjøpt veldig mye selv. Er takknemelig for det vi har fått selv om det ikke er så mye. Så tenker kanskje at det er normalt å ikke gi så mye? Hvor mye får dere av foreldrene deres til barna? 

Anonymkode: cac6b...9bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. 

Ikke så mye som en sokk

• Liker 7
Gjest MizBiz
Skrevet

absolutt ingenting. besteforeldrene gir kanskje 1-2 penantrekk til jul/bursdag.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri fått noe.

Anonymkode: 7b6e7...5bf

• Liker 2
Skrevet

Ingenting... Ingen matrielle ting og heller ikke annen hjelp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Men de får en del leker, godis, opplevelser etc. Ting som er gøy å gi og gøy å få

Det er jo mine barn, så klart forventer jeg ikke at noen andre kjøper inn nødvendigheter til dem. 

Anonymkode: 659c8...34e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting ut over jul og bursdagsgaver. Da får de gaver til mellom 500-1000 kr. Vi ønsker oss ofte litt større nyttige gaver, slik som sykkel, ny vinterjakke eller lignende. De får småleker inn i mellom i gaver

De får også noen 100-lapper til lommepenger før ferien om sommeren. 

Anonymkode: 57097...cf3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene har hatt sin tørn med utgifter. Nå er det deres tur.

Anonymkode: 55713...413

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kun til bursdag og jul

Anonymkode: c77cb...8a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke leker og sånn, men klær, uteklær, sko, andre dyre ting som er praktisk å ha osv. 

Fram til ungen er 1 år er det ganske mye å kjøpe også når ungen skal begynne i barnehagen. Synes vi bruker mye penger pr mnd som ungen må ha som er nødvendig. Forventet absolutt ikke at besteforeldre til ungen vår skal ponge ut mye. Men vi har kjøpt veldig mye selv. Er takknemelig for det vi har fått selv om det ikke er så mye. Så tenker kanskje at det er normalt å ikke gi så mye? Hvor mye får dere av foreldrene deres til barna? 

Anonymkode: cac6b...9bd

Når de be babyer fikk vi forresten litt babyklær, og litt hjelp til småmøbler tror jeg. Ikke sånne store ting som vogn, bilstol eller lignende som jeg ser andre kan få

Anonymkode: 57097...cf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi må være bortskjemte. Her krangler besteforeldrene om å kjøpe klær og sko. På 3 år har jeg enda ikke brukt penger på sko, dresser og ullundertøy. Er evig takknemlig for det selvsagt, selv om økonomien er ok😀

Anonymkode: 5aef2...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Nada. 

Eller, det er ikke sant.. Det tredje og siste barnet mitt har absolutt fått. Først 3.000,- for å kjøpe seng når han ble født, og så 3.000,- som hjelp til dåpen. De 2 andre har ikke fått noen ting, så syns det blei litt rart... Men takknemlig altså! Og syns egentlig at det var litt på sin plass for mine søskens barn har både fått vogn og diverse andre nødvendigheter mens de var små. 

Anonymkode: 48fcc...796

Skrevet

Ingenting. Det er jo vi som har skaffet oss barn.

Men vi har ofte ønsket sånne type ting i gave til jul og/eller bursdag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en tripp-trapp-stol til hver da de ble født. De har aldri sponsa noe, annet enn et klesplagg i ny og ne fordi de med og handler (moren min). Farfaren kjøper skolesekk til alle barnebarn som starter på skolen. Men de gir gjerne ganske dyre ting i presanger hvis vi ønsker oss noe nyttig til barna, nye dyner for eksempel, så kommer det noe leker og bøker i tillegg, det setter jeg pris på, og vi tenker oss godt om når vi skriver ønskelister. 

For meg er det høyst normalt at ikke besteforeldrene sponser nødvendige ting i hverdagen. 

Anonymkode: fc34b...42e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk vogn av foreldrene mine til førstemann, svigers har kjøpt allebilsetene til alle barnebarna. Svigermor elsker å kjøpe ting til ungene og vi få stadigvekk ulltøy, ytterklær, bunader og mye annet. Min mor strikker, så ungene får masse varme ullklær.

Anonymkode: 4d556...197

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barnevogn ca 10.000 (emmaljunga), en del klær og drikkeflaske, skjeer, baby monitor og litt sånt. Fikk dette før barnet var født altså. Blir spennende å se hvor mye vi får videre, men forventer ikke å få så mye mer, men blir ikke overrasket om vi får jevnlige gaver til barnet når det er født også.

Mine foreldre lager også sparekonto til barnebarna, der de skal få rundt 30.000 på 18-årsdagen. 

Jeg vil gjøre det samme med mine barnebarn også.

Mannens foreldre gir svært lite av ‘pengeverdi’, for det blir ujevnt med hvor mye søsteren hans fikk, men bestemor strikker og vi får mye fint strikk som tar sykt  lang tid å lage. Greit å ha en side av familien som strikker og andre siden som elsker å shoppe!

Anonymkode: e92f9...539

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da moren min levde likte hun å gå.på salg og finne småplagg til barna når hun hadde anledning. 

Besteforeldre  har gitt ting som voksipose og bilstol. 

Damene i familien har strikket mye klær til barna, da flere har strikking som hobby. 

De har gitt ting når de har hatt lyst, fordi de syns det er hyggelig og liker å skjemme bort barna

Bestefar valgte også å gi en sum til barnas  sparekontoer i i forbindelse med arveoppgjør. 

Så litt drypper det på den. 😊

Anonymkode: e4f6a...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk en tripp-trapp-stol til hver da de ble født. De har aldri sponsa noe, annet enn et klesplagg i ny og ne fordi de med og handler (moren min). Farfaren kjøper skolesekk til alle barnebarn som starter på skolen. Men de gir gjerne ganske dyre ting i presanger hvis vi ønsker oss noe nyttig til barna, nye dyner for eksempel, så kommer det noe leker og bøker i tillegg, det setter jeg pris på, og vi tenker oss godt om når vi skriver ønskelister. 

For meg er det høyst normalt at ikke besteforeldrene sponser nødvendige ting i hverdagen. 

Anonymkode: fc34b...42e

Mer selvmotsigende innlegg må man se langt etter.

Anonymkode: ca75e...1fc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk barnevogn, men ikke noe annet. Har ikke tenkt på dette som noe unormalt. Dyre ting kjøper vi som regel brukt på Finn.no, klarer oss uten hjelp fra foreldrene våre :)

Anonymkode: 3db4c...24d

• Liker 1
Skrevet

MYE! Vogn, seng, stol, vippestol, vognpose, strikka klær, festdrakter, yttertøy, skolesaker.. Vi har ikke behøvd å åpne lommebøkene våre mye gjennom deres første leveår, men i takt med barnas alder har spesielt farmors shoppemani dabbet litt av. Får fortsatt en del da, men ikke i samme mengde som før.

Nå står vi nok for 95% av innkjøpene, men dersom de ønsker seg noe er besteforeldre raskt ute med å kjøpe. Men så er de også første og eneste barnebarn på begge sider, og jeg ser for meg at det kanskje ikke hadde vært slik om de var barnebarn nr 5 og 6. 

Vi er evig takknemmelige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...