Gå til innhold

Utrolig dårlig samvittighet. Føler jeg skuffet læreren på eksamen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo

Jeg er ny til forumet her.

Jeg hadde eksamen i et fag. Jeg følte jeg hadde kontroll i alle temaene, og det hadde jeg. God forståelse av pensum.

Men klarte å rote til på en oppgave hvor jeg stresset, og en annen oppgave svarte jeg litt uklart.

Jeg hadde jo høye mål, og det visste tross alt læreren min og. (Jeg har for det meste toppkarakterer)

Men skulle da ut på gangen, og jeg så det på læreren, at ting ikke var 100 prosent(Nok til toppkarakteren). Så da diskuterte sensor og lærer, hvor læreren min måtte slåss for meg på en måte. De var uenig om karakteren.

Jeg fikk en ny mulighet da jeg kom inn igjen om og måtte snakke om et  nytt tema som var uforbredt, gjorde dette godt. (Jeg hadde tilsynelatende gjort det dårligere på den forberedte delen). Det førte til slutt at jeg fikk den karakteren jeg ville.

Men det at læreren måtte slåss for min del, gjør at jeg føler at jeg fikk den karakteren alt for lett. Nesten at jeg har lurt noen. Jeg tror ikke jeg følte noe særlig da jeg fikk den karakteren jeg fikk, for jeg føler ikke at jeg fortjener den og at prestasjonen egentlig ikke svarte til den karakteren.

...

Anonymkode: e9a33...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig vanlig til eksamen, så ikke tenk på det du :) 

Anonymkode: 394f4...d1b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenkt på det. Læreren din vet at du kan det men forsto vel at du var nervøs. Derfor ville læreren gi deg en ny sjanse, og måtte forhandle med sensor som ikke kjenner deg. Du behøver ikke ha dårlig samvittighet. Og det høres ut som du trenger å øve deg på å ikke være perfekt. Du behøver ikke være feilfri, du er god som du er. 

Anonymkode: 6aad2...ced

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sensor der læreren til eleven har vært uenig i karakteren jeg vil gi. Litt fordi læreren kjenner eleven godt og vet hva eleven egentlig kan, er jo derfor jeg som sensor skal vurdere. I de tilfelle har jeg gitt beskjed om hva som mangler for en bedre karakter, fått eleven inn igjen, spurt om de tingene jeg mener at bør være på plass. Merker jeg at det er det, så går jeg gjerne med på det læreren til eleven vil. Jeg har jo elever selv også, som jeg vet at kan og som jeg håper skal få det til. 

Anonymkode: 92823...969

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hørtes helt fair ut :) Vært sensor selv og ville gått frem på samme måte. Læreren kjenner eleven og jeg tar den endelige beslutningen. Ingen elever har fått karakterer de ikke har fortjent fra meg, både den ene og andre veien. Har du fått en god karakter så er det vel fortjent, slå deg til ro med det :) Det at lærere "kjemper" for elevene sine er svært vanlig og jeg ville nok sett på det som mer rart dersom de ikke gjorde det. 

Anonymkode: fe6f3...4cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du rotet til en oppgave samt svarte uklart på en annen så høres det ut som du fikk toppkaraktereren på feil grunnlag. Men du er heldig som har en lærer ned spisse albuer som fikk kjørt over sensor. Det er uansett ikke din feil, så ingen grunn til dårlig samvittighet.

Anonymkode: 71b1c...1b7

AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde ingenting galt og ikke tenk på det.

Anonymkode: 9fe56...e6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg nokså likegyldig til den karakteren, og tror ikke jeg skal skryte noe særlig av den heller.

Jeg mener helt klart jeg basert på kunnskap og forståelse tilsvarte den karakteren. Men prestasjonen var ja ikke annet enn beskjeden.

På en eksamen tidligere var alt perfekt, og den var til og med et fag alle synes er vanskelig. Det er mye pensum. Her gikk jeg inn, og 3 sekunder etterpå var det en sekser. 

Skulle gjerne skjedd det samme her, slik at jeg kunne følt meg bra.

Anonymkode: e9a33...d70

Skrevet

Dette høres ut som muntlig eksamen, og læreren vet at det er en spesiell situasjon. 

Din situasjon et ganske vanlig. Elever får nerver, blir stressa og roter det til. Uansett så presterer de under det som er forventet. 

Det er sensors og faglærers oppgave å sørge for at eleven får vist hva de kan. Det er IKKE om å gjøre å få eleven til å gjøre det dårlig. 

Faglærer vil vite hva eleven er god for, og vil prøve å argumentere for en så god vurdering som mulig. Sensor skal vurdere kun det som ble prestert under eksamen. Så det er vanlig at sensors karakter er noe lavere enn faglærers. Og sensor bestemmer. 

Muntlig eksamen er litt spesiell. Elever gjør det både bedre og dårligere enn standpunkt, men særlig ser jeg at de med toppkarakterer går ned. Det er egentlig ikke så rart, men selvfølgelig skuffende for den det gjelder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muntlig eksamen er noe drit. Jeg hadde et fag på høgskolen hvor jeg bare fikk gode karakterer. Jeg leverte gode skriftlige oppgaver, og hadde gode muntlige fremlegg i timen. Når dagen for muntlig eksamen kom, gikk det rett vest. Jeg ble nervøs. Hadde ikke hatt muntlig eksamen på 6 år, og ante knapt hvor jeg skulle gjøre av meg der inne. Vi fikk lov til å ha med notater, men jeg datt helt ut og klarte ikke åpne notatboka mi en gang haha herregud. Det gikk så dårlig! Fikk D. Jeg VISSTE at jeg kunne bedre. 

Nå tar jeg et lignende fag, og fikk B på sist eksamen, men den var skriftlig. 

Har hatt medstudenter som har fått D og stryk på skriftlig, men de er så skravlete og flinke til å argumentere at de fikkB og A på muntlig eksamen! 

Folk er forskjellige. Det er ikke kunnskapen din det går på med eksamen. Det er eksamensform, og hvilket tema du får. 

Studerte noen år på en skole der vi hovedsakelig hadde mappeeksamen. Det var helt fantastisk!

Anonymkode: 4df0f...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...