Gå til innhold

Jeg takler ikke fem åringen min !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fem åringen vår har slått seg totalt vrang mot meg. Jeg trenger råd for å løse visse situasjoner

Han får nettbrett om morgenen, og skal kle seg først. Når jeg står opp med han , tar han nettbrettet, nekter å kle seg , og viser han kler seg når pappaen står opp. 

Når vi skal spise middag, krever han å ha på tv, ellers lager han ett sirkus. Vi orker ikke kampen, å har på tv!! 

Om kvelden har vi begynt med en sånn app som er en mus man kan stille inn til ett gitt antall minutter. Han skal da gå i seng på det antall minutter jeg setter opp, og vi går sammen på rommet hans. Han hyler og skriker når han ikke får lenge minutter. Han vil selvsagt velge 30 og 60, som er det meste. Og hyler så han vekker lillesøsteren om ikke. 

Når han skal lese bok krever han alltid lenger bok enn den vi finner, hyl og skrik om ikke. Jeg går ut av rommet, og kommer tilbake, og ender ofte med at jeg må lese den boken han velger for å få fred ! 

Vi må sitte der til han sovner, om ikke er det samme styr! 

Jeg orker ikke ha det slik lenger.

Om jeg tar fra han nettbrett, eller holder han vekk, og ber han gå i seng, så hyler han til pappaen at jeg har slått og kløpet han !! 

Anonymkode: e31ae...aef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er grenser for hvor lenge barnet gidder å hyle og skrike. Ikke tillat nettbrett om morgenen og slå av TV under middag, uansett. Antagelig godtar han det helt fint etter en uke. 

Den nest minste ber i huset, har/ hadde det med å lage mye rabalder for slikt og satte vi ekstra faste regler som vi aldri avvek fra, fordi han hadde en viss evne til å ønske hele armen om man gav ham lillefingeren.

Jeg pleier fortsatt å varsle ham, 10 minutter før om han må avslutte tv-titting eller nettbrett eller at han skal legge seg. Han avslutter som oftest selv. 

Det er dere som er voksne og må bestemme. Får man barn, må man også tåle perioder med mye rabalder. 

Endret av absinthia
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes da ut som veldig mye nettbrett og tv for en femårig? Skal nettbrettet være der første han ser om morgenen og det siste han ser om kvelden? Kan han ha utviklet en avhengighet, som er årsaken til at han reagerer så sterkt?

Har dere vurdert å stå i det og kjøre en uke helt uten brett og tv? 

Anonymkode: 4a596...b96

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Den hylinga vil gå over hvis du faktisk står på ditt og ikke gir etter. Men det vil kanskje være sånn en uke eller to. Men da er det viktig å ikke gi seg. Og du og far må være samkjørte, ellers funker det jo ikke. Og far må da vite at du ikke slår eller klyper barnet ditt. Her i hus ville hvertfall far ha skjønt det, og det ville ikke ha ført til at barnet fikk viljen sin. 

Anonymkode: a5097...758

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst en stor klem! Det er tøft å stå i slike situasjoner. :klemmer:

Deretter så må jeg si at det høres ut som om dere har falt inn i et uheldig mønster der gutten får diktere og forhandle litt for mye. 

Et barn på 5 vil ofte se på Tv/ipad når som helst, legge seg senere enn det burde og ikke forholde seg til regler og rutiner som går imot det barnet vil der og da. Det er heldigvis normalt, faktisk! 

Det er også normalt å teste grensene som foreldre prøver å sette rundt disse tingene. Det er også normalt at slitne foreldre blir ettergivende. 

Men, denne typen atferd forblir vanligvis ikke et vedvarende problem så lenge begge foreldre er tydelige og følger de samme grensene. Det er tydelig at dere har prøvd å satt noen rammer, men at barnet har funnet alle knapper han kan trykke på for å vri disse rammene til der han vil ha de. 

Det er tøft å snu slike situasjoner, men heldigvis langt ifra umulig. Her ville jeg prøvd å tenke nytt rundt alle eksisterende rutiner og endre på de situasjonene der barnet tror det kan forhandle. TV/nettbrett og klokke som viser sengetid ville jeg fjernet helt eller delvis, i alle fall fra de situasjonene hvor dette blir brukt som smøring for å få gutten på gli, det er åpenbart at dette dessverre ikke funker på nåværende tidspunkt. 

Stålsett dere på å møte mye motstand, men å møte grenser er en utrolig viktig del av barns utvikling. En 5-åring er smart nok til å bruke raserianfall og sårende ord der han ser at det gir en fordel, men foreløpig ung nok til at det går an å kjøre inn nye rutiner på relativt kort tid, så lenge man klarer å stå stødig i stormen på det verste. 

Anonymkode: 896d7...7ca

• Liker 13
Skrevet

Du gir etter ved hver korsvei. Da lønner det seg å hyle. 

Hvordan får han tak i iPaden før han har kledd på seg? Hvorfor bruke app med minutter når han ikke klarer å forholde seg til den? Da blir den bare en ekstra kamp i stedet for et hjelpemiddel.

Hvis dere absolutt ikke orker ta kampen ved middagen, så avtal at han skal få se på TV før han forlanger det. Da gir dere i alle fall inntrykk av at det er dere som har kontrollen og ikke ham.

Nå er det han som bestemmer, og det merker han. Det benytter seg han av der det gagner ham, men det er også ganske utrygt å ha rollen som sjef for en femåring, så noe av hylingen er kanskje uttrykk for frustrasjon over å ikke ha klare rammer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo ganske tydelig hvorfor han oppfører seg slik. Han vet at trass og hyling fører til at han får det som han vil! Du føyer han jo i alt! Han kommer aldri til å gi seg med dette så lenge du lar han få det som han vil. Jeg skjønner at det er slitsomt å ta kamper, men slik er det å ha barn. Det må du bare orke. Du MÅ sette ned beinet og ikke gi etter for hyling og skriking. Gjør du ikke det nå, så er dette bare forsmaken på hva som kommer.

Anonymkode: a4453...e31

• Liker 14
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fem åringen vår har slått seg totalt vrang mot meg. Jeg trenger råd for å løse visse situasjoner

Han får nettbrett om morgenen, og skal kle seg først. Når jeg står opp med han , tar han nettbrettet, nekter å kle seg , og viser han kler seg når pappaen står opp. 

Når vi skal spise middag, krever han å ha på tv, ellers lager han ett sirkus. Vi orker ikke kampen, å har på tv!! 

Om kvelden har vi begynt med en sånn app som er en mus man kan stille inn til ett gitt antall minutter. Han skal da gå i seng på det antall minutter jeg setter opp, og vi går sammen på rommet hans. Han hyler og skriker når han ikke får lenge minutter. Han vil selvsagt velge 30 og 60, som er det meste. Og hyler så han vekker lillesøsteren om ikke. 

Når han skal lese bok krever han alltid lenger bok enn den vi finner, hyl og skrik om ikke. Jeg går ut av rommet, og kommer tilbake, og ender ofte med at jeg må lese den boken han velger for å få fred ! 

Om jeg tar fra han nettbrett, eller holder han vekk, og ber han gå i seng, så hyler han til pappaen at jeg har slått og kløpet han !! 

Ok. Det var veldig lett å forstå hva som er galt her. Femåringen din er en smart og kvikk unge. Han vet nemlig nøyaktig hvordan han skal få det som han vil. Ved å oppføre seg som han gjør, blir det som han vil , gang på gang. Det er han som er sjefen og bestemmer i huset. Dere orker ikke, våger ikke å si nei til han, og dette vet han. Han er jo ikke et dumt naut som danser etter deres pipe. Ta tilbake makta, ved å si nei til han, for all del, stå i det, hold ut, aldri gi opp, uansett hvordan han raser og bråker. La han være den som gir opp først  for det vil skje. Og da først vinner dere og blir de voksne personene han trenger og ønsker.Ingen barn vil egentlig være sjef. Tar dere opp kampen nå, så er det noen tøffe tak i begynnelsen, men snart , innen en uke, er det over, når han har erfart at det faktisk er dere som bestemmer. Gjør det nå, for om fem år blir det mye verre hvis ikke. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

5 åringen din har rett og slett lært seg at han vinner med hyling og skriking. Slik vinnet han sine kamper og det er han veldig klar over. 

Du må slutte med alt dette tullet NÅ! Ingrn tv under middagen. DERE bestemmer når han skal få ipaden sin. Dere legger opp til soverutiner. Ja dere må faktisk sette.ned foten på det meste virker det som. 

Det vil bli tøft til å starte med. Helt jævlig faktisk. Forbered dere på mye irritasjon og hyling og grptibg. Men gi det en mnd ca så ser dere at pipa vil få en annen ltd 😀

Anonymkode: 9c3a1...a96

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er 5 år og prøver seg selvsagt. Det er en del av utviklingen som ikke vil komme deg tilgode om du er konfliktsky hvertfall. Ta vekk nettbrettet i minst 1 dag om han ikke gjør som han skal. Deretter to. Fortsetter dette så ta det vekk for godt. 

Og han får grine seg til TV...? 

Du må ta grep og være bestemt. Det trenger ikke bli noen kamp, bare si nei og stå for det. Sirkuset han lager orker han ikke holde på med i all evighet. Max 3-4 dager. Om en 5 åring får herske over dere nå så har du noen morsomme år i vente... 

Anonymkode: 019a3...fe9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Be om foreldreveiledningskurs på helsestasjonen. Ingen skam i det overhodet. Jeg vet om barnevernspedagoger som har etterspurt foreldreveiledning fordi de har slitt med ting i relasjonen til barna sine. Selv de foreldrene med de beste forutsetningene for å lykkes, kan ha behov for veiledning i visse situasjoner. 

Anonymkode: fc437...733

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes da ut som veldig mye nettbrett og tv for en femårig? Skal nettbrettet være der første han ser om morgenen og det siste han ser om kvelden? Kan han ha utviklet en avhengighet, som er årsaken til at han reagerer så sterkt?

Har dere vurdert å stå i det og kjøre en uke helt uten brett og tv? 

Anonymkode: 4a596...b96

Han får ikke nettbrett kvelden. Det er en app på min telefon som viser at musa har spist opp når tiden er ute.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får ikke nettbrett kvelden. Det er en app på min telefon som viser at musa har spist opp når tiden er ute.

Men det er musa som sier når dere skal gå på rommet og legge dere - ikke du som voksen. Altfor mye skjerm...trapp ned og stålsett deg. Ikke farlig ❤️

Anonymkode: 30cab...4d7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kampen. Han vet at han vinner om han hyler, derfor hyler han. Han slutter å hyle når han skjønner det ikke hjelper. Men for at det skal skje så må du ta kampen å stålsett deg på noen dager med bråk. 

Anonymkode: 6c50c...eb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du burde lese hjerteforeldre boken? :) den snakker om en tilknytnkngsomsorg som styrker tilknytning mellom deg og barnet. Det kan bedre kommunikasjon mellom dere, det er nok en grunn til at han skriker så mye.. 

Anonymkode: 0de4f...7fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du burde lese hjerteforeldre boken? :) den snakker om en tilknytnkngsomsorg som styrker tilknytning mellom deg og barnet. Det kan bedre kommunikasjon mellom dere, det er nok en grunn til at han skriker så mye.. 

Anbefaler mye heller COS-kurs. Etterspør det på helsestasjonen. Du vil ikke angre! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene ! Ta deg en bolle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler mye heller COS-kurs. Etterspør det på helsestasjonen. Du vil ikke angre! 

Jeg har lest mye om dette , jeg har også utdanningen innen lignende. Noe annet på jobb enn hjemme. Uansett jeg kan teorien. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare ta kampen! Han kan ikke fortsette å være sjefen, den rollen må dere som foreldre ta. Det kommer til å være slitsomt i begynnelsen, men når han skjønner at det er dere som bestemmer så blir alt så mye lettere og bedre for dere alle!

Anonymkode: 4bdb2...791

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...