AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 Hei! Er en 20 år gammel jente som er 1.års lærling på en stor stall. Stallen er veldig stor og har godt rykte med topptrente hester. Jeg gikk studiespesialisering og 1 friår hvor jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre, før jeg kom over en lærlingplass som ble utlyst på hjemmesiden til denne stallen. Jeg vil bli veterinær, men må studere i utlandet da jeg ikke kommer inn i Norge (er 63+ poeng i ordinærkvote) og jeg vil ikke bruke åresvis på å samle poeng. Vil fagbrevet innen hestefag utgjøre en forskjell når jeg søker jobb som veterinær? Vil vær veterinær med spesialisering innen største/hest Jeg føler også at tiden går sånn, at jeg vurderer å slutte med læretiden (selv om jeg trives kjempegodt) dersom fagbrevet ikke betyr noe særlig for fremtiden min. Hvis jeg fullfører fagbrevet er det 3 år siden jeg gikk ut fra studiespesialisering og tanken gir meg panikk🤯 Studerer da jeg er mellom 22 og 27 år... Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: d02e0...54f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Jeg har aldri hørt om et hestefagbrev(!), og vet ikke hva du evt kunne brukt det til. Generelt sett er det alltid best å fullføre fagbrev, men fagbrev i hestefag vet jeg ikke. Blir du veterinær kan jeg aldri tenke meg det spiller så stor rolle, spesialisering i hest måtte du jo tatt uansett. Men du, du er ennå ung! Vi er mange som studerer også i 30 årene, så ikke få panikk 🙂 Anonymkode: 1497e...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 Nei, det spiller ingen rolle. Anonymkode: ce7e4...3c7 1
bobleplast_ Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: . Vil fagbrevet innen hestefag utgjøre en forskjell når jeg søker jobb som veterinær? Vil vær veterinær med spesialisering innen største/hest Klart det kan utgjøre en forskjell, men det er ikke selvsagt at du vil få uttelling for en vgs-utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 Fullfører du veterinærstudiet tror jeg ikke det spiller noen rolle om du har fagbrev eller ikke, du får jobbe med hest om du spesialiserer deg på dette uansett Om du skal fullføre læretiden eller ikke er vanskelig å svare på, det må du nesten kjenne på selv. Veterinærstudiet er langt og tungt og du er enda ganske ung. Viktig å kjenne etter om du er klar for studiet nå eller om det er lurt å fullføre læretiden først. For meg som hesteeier spiller det ikke så stor rolle så lenge du er en god veterinær og flink med hester. Jeg ville hørt med noen veterinærklinikker hva de tenker egentlig, da får du svar fra de som forhåpentligvis skal ansette deg om noe år Romerike eller Mjøsa hesteklinikk feks, de er hyggelige og jeg er sikker på at du får et ordentlig svar fra de som jobber der. Masse lykke til! Anonymkode: 9d767...345 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 Det vil nok ikke ha noe si med fagbrev. Det som derimot har noe å si er å ta utdannelsen i utlandet. Er allerede ganske vanskelig å få jobb som veterinær i Norge, og hvert fall i sentrale strøk. Særlig vanskelig med spesialisering innen hest da hestemiljøet i Norge er ganske lite. Med utdannelse fra utlandet vil du stille mye svakere enn de som har utdannelse fra Norge. Anonymkode: d85f0...99b 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Tja, hvis du er heldig, kan det hende at en arbeidsgiver ser det som en fordel at du har praktisk erfaring med hest. Men det er neppe det første de ser på... All erfaring som veterinær vil gå foran. Det er ikke noe stress at du vil være ferdig før du er 27, jeg studerte i utlandet selv - jeg var 25 da jeg var ferdig, og jeg var nest yngst i klassen. 😉 Anonymkode: d72f5...662 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil nok ikke ha noe si med fagbrev. Det som derimot har noe å si er å ta utdannelsen i utlandet. Er allerede ganske vanskelig å få jobb som veterinær i Norge, og hvert fall i sentrale strøk. Særlig vanskelig med spesialisering innen hest da hestemiljøet i Norge er ganske lite. Med utdannelse fra utlandet vil du stille mye svakere enn de som har utdannelse fra Norge. Anonymkode: d85f0...99b Det stemmer ikke. Ingen av mine venner har hatt problemer med å få jobb i Norge, det ser ikke ut til å ha så mye å si hvor du har studert. Det viktigste er at man jobber aktivt for å få kontakter i veterinærmiljøet i studietiden, for eksempel i praksisperioder. Mange får jobber via bekjentskaper. Det som faktisk kan være lurt, er å være *enda* lengre i utlandet - hvis du etter studiene jobber noen år på en større hesteklinikk i utlandet før du returnerer til Norge, for eksempel i England eller Tyskland. Ideelt sett bør du skaffe deg formell videreutdannelse innen hest før du reiser hjem. Jevnt over er klinikkene større i utlandet, og det faglige nivået er gjerne tilsvarende høyere. Norge er et lite land på hest! Anonymkode: d72f5...662 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 hva som er fordelen for å søke jobb er vanskelig si. Mange veterinærer jobber jo selvstendig også. For meg, som hesteeier, var det viktig at veterinæren hadde gode kunnskaper om hest! Jeg hadde hest i Trondheim, og brukte kun Melhus hesteklinikk, fordi jeg oppfattet Lise, Kristin og Charlotte der som ikke bare dyktige veterinærer, men også dyktige hestefolk. Dem kunne mer enn hva man lærer på veterinærstudiet, og det ga dem mer forståelse for de problemene meg og min hest kom over. Hadde hest i en annen by tidligere, der brukte jeg konsekvent en veterinær som også hadde hatt hest på samme stall, fordi jeg viste det var en veterinær med god hesteforståelse. Var noen ganger jeg måtte bruke andre veterinærer, og da ble jeg sjokkert over mangel på hesteforståelsen... Så i forhold til å søke jobben, så kan jeg ikke si noe, men for en hesteeier vil du nok kunne oppnå raskere tillit med å ha fagbrevet og den erfaringen det fagbrevet gir. Anonymkode: d2cf3...521
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Ingen av mine venner har hatt problemer med å få jobb i Norge, det ser ikke ut til å ha så mye å si hvor du har studert. Det viktigste er at man jobber aktivt for å få kontakter i veterinærmiljøet i studietiden, for eksempel i praksisperioder. Mange får jobber via bekjentskaper. Det som faktisk kan være lurt, er å være *enda* lengre i utlandet - hvis du etter studiene jobber noen år på en større hesteklinikk i utlandet før du returnerer til Norge, for eksempel i England eller Tyskland. Ideelt sett bør du skaffe deg formell videreutdannelse innen hest før du reiser hjem. Jevnt over er klinikkene større i utlandet, og det faglige nivået er gjerne tilsvarende høyere. Norge er et lite land på hest! Anonymkode: d72f5...662 For mine venner som har studert og studerer i utlandet stemmer det. Dessuten må ts ha i bakhodet at når du studerer i utlandet så må du skaffe deg praksisen du skal ha i løpet av utdanningen din på egenhånd. Har en venninne som går siste året i Ungarn. Praksisplass har alltid ordnet seg i siste liten med et nødskrik. Nå skal hun egentlig finne seg praksisplass som skal vare er helt år i Norge, men har enda ikke fått napp. Anonymkode: d85f0...99b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For mine venner som har studert og studerer i utlandet stemmer det. Dessuten må ts ha i bakhodet at når du studerer i utlandet så må du skaffe deg praksisen du skal ha i løpet av utdanningen din på egenhånd. Har en venninne som går siste året i Ungarn. Praksisplass har alltid ordnet seg i siste liten med et nødskrik. Nå skal hun egentlig finne seg praksisplass som skal vare er helt år i Norge, men har enda ikke fått napp. Anonymkode: d85f0...99b Hva har de studert? Veterinærmedisin eller andre ting? Anonymkode: d72f5...662
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har de studert? Veterinærmedisin eller andre ting? Anonymkode: d72f5...662 Andre ting? Hva annet kan man studere for å bli veterinær da? Anonymkode: ce7e4...3c7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har de studert? Veterinærmedisin eller andre ting? Anonymkode: d72f5...662 Hva tror du da? Er ikke så mange andre måter å bli veterinær enn å studere veterinærmedisin. Anonymkode: d85f0...99b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Andre ting? Hva annet kan man studere for å bli veterinær da? Anonymkode: ce7e4...3c7 Det sto bare at de har studert eller studerer i utlandet, ikke nødvendigvis at de gikk veterinær. Det var derfor jeg spurte. Som sagt, ulike erfaringer, tydeligvis - kanskje har vi også bakgrunn fra ulike studiesteder, mulig det kan være forskjell mellom studiesteder. Uansett er det veldig lurt å ta praksis i Norge og skaffe seg kontakter i ferier etc. Arbeidsledigheten blant veterinærer er veldig lav, men man bør være villig til å flytte på seg. Anonymkode: d72f5...662
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå