Gå til innhold

Fratrekk for barnehage, barnepass selvangivelse05

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Selvangivelse

Hei,

Jeg vet at man kan trekke fra 25000,- per barn for barnehage og pass. En på jobben påsto at man kunne kreve dette for småbarn som ikke går i barnehage, men som mamma har vært med hjemme på barselsperm. Hver gang jeg har krevd dette får jeg et papir fra barnehagen som viser at vi har betalt dette. Det høres jo litt for enkelt ut å bare trekke fra 25000,- og si at dette er generellt til utgifter til klær og bleier.

Er det noen som kjenner disse reglene, er et slik at alle som har barn har krav på 25000 i fratrekk per barn uansett så høres dette topp ut.

Småbarnspappa (Biotika disk. kalt Terrorpappa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En må kunne dokumentere utgifter til barnepass. Hvis en også skulle fått fradrag til bleier og klær, da skulle jo alle hatt det? Fradragene på selvangivelsen skal jo først og fremst være fradrag "for inntekts ervervelse" - altså utgifter en har fordi en jobber. Typisk er barnepass en slik utgift en kan få fradrag for.

Tror faktisk en fikk barnefradrag tidligere (uavhengig om barna var i bhg eller ikke), men nå er dette altså kun barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

For det første er det ikke 25000 pr. barn. Det er opp til 25000 for ett barn, og 30000 for to eller flere.

Men det er altså dokumenterte utgifter til barnepass det gjelder. Det vil si barnehage, sfo eller hvit dagmamma. Pluss eventuell transport til og fra.

Det som imidlertid er verd å merke seg, er at hvis du har to barn, og kan dokumentere utgifter på 30000 for ett av dem, kan du trekke fra 30000, selv om du er hjemme med det ene, og ikke har utgifter i det hele tatt. Kanskje det er dette kollegaen din tenkte på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der var jammen verdt å merke seg! Takk for infoen, allium. :)

Jeg også stussa litt på det med 25k pr barn, for det fikk jeg ikke helt til å stemme med hva jeg hadde hørt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra "Dine Penger" 0405:

"Du får fradrag med opptil kr 25000 for ett og 30000 for to eller flere barn. Du som har to barn, må passe på: Du får foreldrefradrag for begge barna selv om kostnadene bare kommer fra det ene barnet. For eksempel: Dere har et barn i barnehage og et spebarn som i 2004 var hjemme sammen med mor i barselspermisjon. Nå kan dere trekke fra 30000 kroner på selvangivelsen, selv om dette bare er utgiftene til barnehagebarnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...