Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på dere.  Det er snakk om at vi ansatte ser en annen vei i to sekunder  eller bare skal sette fra oss en vare,  lukke en perm eller legge fra oss det vi holder på med. Den lille tiden det tar så hoier kunder på oss, kremter, hoster eller plystrer. Har dere så dårlig tid? Har dere ikke forståelse for at vi ikke bare kan kaste fra oss ting eller at vi må se bort noe sekunder for å få gjort jobben vår. Opplever dette daglig og blir faktisk irritert.  Skulle tru at ti år i bransjen så skulle jeg blitt vant til det,  men syns kundene blir verre med åra. 

Er jeg å handler så har jeg full forståelse for at ingen ansatte snur seg på sekundet før de ser meg. 

Anonymkode: d7773...4c0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dagens frustajon fra meg. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi har post i butikk. Jeg kan stå med en kunde i kassa og sier til personen som står i posten «kommer til deg om et øyeblikk» likevel presterer da denne personen og plinge frebrilsk på ringeklokka og lure på om det «er noen her?!» altså, din tur kommer når jeg er ferdig med den kunden jeg allerede holder på med.

Anonymkode: e24a6...f8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Virkelig. Som kunde blir jeg oppgitt over enkelte andre mennesker som krever oppmerksomhet og fullt fokus på de hele tiden. Ingen forståelse for at andre trenger hjelp eller at personen som jobber har andre ting enn å stå på pinne for o'mektige Bjørghild. Har jobba i servicebransjen selv, og jeg digga det, minus de krevende og frekke kundene. Merker meg også at det er flest damer rundt 50-60 som er de mest krevende #brannfakkel#neijegmenerikkeallesåikketadetpersonlig

Anonymkode: 96d99...722

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva den ansatte driver på med og hvilken butikk det er snakk om. Jeg blir skikkelig irritert når jeg må vente på grunn av slarv med andre kunder eller medarbeidere, eller bare må gjøre ferdig noe mer enn bare å legge på plass en vare. Full forståelse for at det kan være hektisk til tider, men jeg hater å vente dersom det ikke er nødvendig. Oppfører meg skikkelig da.

Anonymkode: 2e563...b3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår meg ikke på dere.  Det er snakk om at vi ansatte ser en annen vei i to sekunder  eller bare skal sette fra oss en vare,  lukke en perm eller legge fra oss det vi holder på med. Den lille tiden det tar så hoier kunder på oss, kremter, hoster eller plystrer. Har dere så dårlig tid? Har dere ikke forståelse for at vi ikke bare kan kaste fra oss ting eller at vi må se bort noe sekunder for å få gjort jobben vår. Opplever dette daglig og blir faktisk irritert.  Skulle tru at ti år i bransjen så skulle jeg blitt vant til det,  men syns kundene blir verre med åra. 

Er jeg å handler så har jeg full forståelse for at ingen ansatte snur seg på sekundet før de ser meg. 

Jo, det skal jeg si deg, fordi du er på jobb i et serviceyrke og dermed skal,yte service overfor kundene. 

Du skal vise kunden din fulle oppmerksomhet og legge bort permene dine, mobilen din, blikket ditt etter alt annet og konsentrere deg om kunden. 

Kunden kan ha behov for å rekke en buss, for å rekke barnehagen eller andre ting. Kunden kan også ha en usynlig funksjonshemming som gjør at å stå rett opp og ned og vente på å bli ekspidert kan være svært plagsom, eller kunden kan måtte på toalettet. 

Hva vet du om kundens tanker eller behov? Ingenting, ingen verdens ting. Du skal bare gjøre jobben og tilfredstille kundens behov i forhold til å bli ekspidert. 

Apotek er nå blitt en prøvelse for folk flest. Der har det nå kommet en mengde av nye ansatte. Språket er dårlig, de er dødsredde for å gjøre feil, skal informere om alt mulig kundene vet ,er enn godt nok etter lang tids bruk av medisinene. Nei, det er ikke apotekteknikkere jeg snakker om, men om farmasøyter i ulike utgaver. Jeg går nå tvert når jeg havner hos en av disse på et apotek, eller ber om å få snakke med noen andre. 

Anonymkode: 3c501...e0e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det skal jeg si deg, fordi du er på jobb i et serviceyrke og dermed skal,yte service overfor kundene. 

Du skal vise kunden din fulle oppmerksomhet og legge bort permene dine, mobilen din, blikket ditt etter alt annet og konsentrere deg om kunden. 

Kunden kan ha behov for å rekke en buss, for å rekke barnehagen eller andre ting. Kunden kan også ha en usynlig funksjonshemming som gjør at å stå rett opp og ned og vente på å bli ekspidert kan være svært plagsom, eller kunden kan måtte på toalettet. 

Hva vet du om kundens tanker eller behov? Ingenting, ingen verdens ting. Du skal bare gjøre jobben og tilfredstille kundens behov i forhold til å bli ekspidert. 

Apotek er nå blitt en prøvelse for folk flest. Der har det nå kommet en mengde av nye ansatte. Språket er dårlig, de er dødsredde for å gjøre feil, skal informere om alt mulig kundene vet ,er enn godt nok etter lang tids bruk av medisinene. Nei, det er ikke apotekteknikkere jeg snakker om, men om farmasøyter i ulike utgaver. Jeg går nå tvert når jeg havner hos en av disse på et apotek, eller ber om å få snakke med noen andre. 

Tror nok du kan anses som en av disse kundene, ja. Haha. Hva med å rette blikket litt innover?

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva den ansatte driver på med og hvilken butikk det er snakk om. Jeg blir skikkelig irritert når jeg må vente på grunn av slarv med andre kunder eller medarbeidere, eller bare må gjøre ferdig noe mer enn bare å legge på plass en vare. Full forståelse for at det kan være hektisk til tider, men jeg hater å vente dersom det ikke er nødvendig. Oppfører meg skikkelig da.

Er enig her.

Opplevde nylig på jysk, kassen helt ubemannet, en ansatt som sto 2 meter ifra å tydelig så meg. Han sto å la på plass varer. Det var ikke snakk om å legge fra seg det han hadde i hendene, men fortsette å legge på plass de 7-8 store artikklene som lå på pallen før han gadd å gi meg oppmerksomhet. 

Jeg har jobbet i butikk selv. Har full forståelse for «å legge fra seg» noe. Men så har du som denne personen her, som får meg til å tenke «skal jeg bare prøve å gå ut herfra med varen, da reagerer han vel»  :fnise:

Men nå er jeg heldigsvis en av dem som kun dirigerer sinnet innover i meg selv, og utover KG 😂😜

Anonymkode: 002ad...79d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at vi skal følge deg fra dør til kasse fra det sekundet du kommer inn? Å stå rett opp og ned?  Jeg sier Hei til alle,  men de sekundene det tar meg å legge fra meg arbeidet til jeg kan hjelpe deg og jeg og andre ansatte skal jeg faktisk ha. Ellers får jo ingen gjort jobben sin.  Du er faktisk avhengig av varene våre så når mener du vi skal gjøre det hvis vi skal følge deg med blikket? 

Jeg står aldri med tlf og snur meg hvert tredje sekund for å altid se en kunde komme inn. Men sånn som du beskriver det er jeg glad jeg ikke er sånn som kunde. 

TS 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg skulle en gang kjøpe noe fra Big Bite. Det er ingen som står i kassen. Først lurte jeg på om det var åpent, men ventet en stund fordi jeg avtalte å møte noen der. Hvor var den ansatte? På bakrommet og satt med mobilen sin. Den ansatte kom først når hun hørte at vi pratet om at det nok var stengt. Da hadde jeg vært der i 10 minutter. Jeg oppfører meg pent, så det er ikke noe harking, kremting eller hoiing fra min side, men her hadde det nok vært nødvendig. 

Jeg synes også det er irriterende når kassemedarbeidere ignorerer meg tvert når jeg skal hente ut en pakke i disken 1 meter unna. Koster det så mye å nikke vennlig eller si at jeg får hjelp snart? Etter å ha blitt ignorert hender det også at et par slappfisker daffer til disken som om de vil gi en skilpadde litt forsprang i et løp. Når det er sagt er det jo også noen som er hjelpsomme og effektive, og jeg håper jeg alltid får de. Jeg er ikke en idiot som ikke skjønner at ting kan ta tid om det er travelt, men ekstra tid som ikke er nødvendig synes jeg ikke så mye om. 

Anonymkode: f6b3b...947

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er på jobb, og for deg står tida på en måte stille. Du skal være der fra 09-16, og får betalt uansett. For en kunde er tiden relativ. Kanskje er det ett av mange ærend den dagen, man har mye man skal rekke og føler at hvert sekund teller. Kanskje Tid sitter det sultne unger og hyler i bilen. Tid er penger. Tid er dyrebart. Det vet kunden veldig godt, og tar det som en direkte provokasjon når den butikkansatte sukker og jobber i sneglefart, tar en ekstra sup av kaffekoppen og stirrer tomt foran seg i stedet for å vedkjenne seg den voksende køen.

Anonymkode: 7cf71...29f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok du kan anses som en av disse kundene, ja. Haha. Hva med å rette blikket litt innover?

Det mennesker som deg i ditt yrke bør tenke på, er at dere med dårlig service støter fra dere kunder, og selv blir arbeidsledige. Kunder i dag behøver nemlig ikke finne seg i hva som helst. Fysiske butikker og andre serviceinstitusjoner kan nemlig omgåes når de ansatte opptrer ukonsentrert og uoppmerksom. Da kan kunden nemlig lett finne en annen butikk eller finne frem til internett og gjøre sine ærend der. 

Nettopp dette opplever nemlig mange butikker ol og ansatte blir arbeidsledige. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at vi skal følge deg fra dør til kasse fra det sekundet du kommer inn? Å stå rett opp og ned?  Jeg sier Hei til alle,  men de sekundene det tar meg å legge fra meg arbeidet til jeg kan hjelpe deg og jeg og andre ansatte skal jeg faktisk ha. Ellers får jo ingen gjort jobben sin.  Du er faktisk avhengig av varene våre så når mener du vi skal gjøre det hvis vi skal følge deg med blikket? 

Jeg står aldri med tlf og snur meg hvert tredje sekund for å altid se en kunde komme inn. Men sånn som du beskriver det er jeg glad jeg ikke er sånn som kunde. 

TS 

Nei, du skal høflig og imøtekommende henvende deg til kunden og spørre om du kan hjelpe med noe. Svarer kunden at hun vil ha hjelp med x så hjelper du med x, uten å fortelle at vi har tilbud på y om kunden øsnker også y.

Svarer kunden derimot at hun bare ser, så lar du kunden se og venter til kunden på nytt henvender seg til deg. Da er su oppmerksom, du står ikke på din private mobil og taster eller speiler deg, eller filer neglene dine eller leser i en perm til kunden mister tålmodigheten og går. 

Dette trodde jeg var vanlig folkeskikk og noe man fikk en viss opplæring i opptreden i et serviceyrke. Men nå til dags henter man visst inn folk fra gaten og ansetter dem, eller får tilsendt en person fra Nav på tiltak. Nå har jeg reflektert meg frem til å forstå ts sitt hovedinnlegg. Ufaglærte i serviceyrker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en butikkansatt, men jeg lar meg alltid irritere av kunder som bruker mye av ansattes tid. Når jeg f.eks. står bak en disk, så opptar en annen kunde den ansattes tid med å prate/skravle eller spør masse dumme spørsmål om produktet de vurderer å kjøpe.

Jeg skulle ønske at disse kundene lærte seg å google disse produktene for brukeranmeldelser er mye mer troverdige enn selgerens salgsargumenter. 

Anonymkode: 53130...6d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den utålmodige kunden som faktisk går min vei hvis de bak kassa lar meg vente unødvendig lenge. Spesielt hvis de ser meg. Og da ikke sier noe. For hvordan kan jeg vite om jeg må stå der og vente i femten eller i ett minutt? Det har jeg faktisk ikke tid til. 

Da går jeg som regel for å gjøre noe annet. Også kommer jeg senere tilbake for å se om det da er tid for meg som står der og ser dum ut og som skal betale. 

Og jeg lover deg at jeg smiler ikke når jeg går ut av døra, altså. Jeg tar slike ting nesten personlig. Føles så respektløst syns jeg. 

Anonymkode: d340a...8bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mennesker som deg i ditt yrke bør tenke på, er at dere med dårlig service støter fra dere kunder, og selv blir arbeidsledige. Kunder i dag behøver nemlig ikke finne seg i hva som helst. Fysiske butikker og andre serviceinstitusjoner kan nemlig omgåes når de ansatte opptrer ukonsentrert og uoppmerksom. Da kan kunden nemlig lett finne en annen butikk eller finne frem til internett og gjøre sine ærend der. 

Nettopp dette opplever nemlig mange butikker ol og ansatte blir arbeidsledige. 

Nei, du skal høflig og imøtekommende henvende deg til kunden og spørre om du kan hjelpe med noe. Svarer kunden at hun vil ha hjelp med x så hjelper du med x, uten å fortelle at vi har tilbud på y om kunden øsnker også y.

Svarer kunden derimot at hun bare ser, så lar du kunden se og venter til kunden på nytt henvender seg til deg. Da er su oppmerksom, du står ikke på din private mobil og taster eller speiler deg, eller filer neglene dine eller leser i en perm til kunden mister tålmodigheten og går. 

Dette trodde jeg var vanlig folkeskikk og noe man fikk en viss opplæring i opptreden i et serviceyrke. Men nå til dags henter man visst inn folk fra gaten og ansetter dem, eller får tilsendt en person fra Nav på tiltak. Nå har jeg reflektert meg frem til å forstå ts sitt hovedinnlegg. Ufaglærte i serviceyrker. 

Ingenting av dette passer til hovedinnlegget. Det handler om uhøflige kunder som ikke tåler å vente til den ansatte får lagt fra seg det arbeidet de står med i hendene. Serviceansatte har også andre arbeidsoppgaver enn bare å prate med kunder, og dette holder de jo på med så lenge ingen kunder trenger hjelp akkurat da. Når en kunde så trenger hjelp må jo de ansatte nødvendigvis få et par sekunder til å legge fra seg det de har i henda først. Slike fæle mennesker som deg er uhøflige mot alle. Hvordan man behandler serviceansatte sier mye om hvem du er som person. Det er skikkelig lavmål å være uhøflig mot noen som ikke kan si deg imot. 

Anonymkode: b2821...24c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om du ser en ansatt som er opptatt med å fylle på varer så må du faktisk SPØRRE OM HJELP.  Selvfølgelig skal den ansatte si hei og være oppmerksom, men det er faktisk umulig å vite om kunden trenger hjelp eller om de bare ønsker å titte. Kunder som har fryktelig dårlig tid burde disponere tiden sin bedre. Det er faktisk ikke den ansattes feil om du har parkert feil eller at du må forte deg til en bursdag. Opplever at kundene som har dårligst tid er også de som krever mest av meg. De skal ha ditt og datt, og i tillegg skal varen pakkes inn. 

Anonymkode: a27a3...0be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du ser en ansatt som er opptatt med å fylle på varer så må du faktisk SPØRRE OM HJELP.  Selvfølgelig skal den ansatte si hei og være oppmerksom, men det er faktisk umulig å vite om kunden trenger hjelp eller om de bare ønsker å titte. Kunder som har fryktelig dårlig tid burde disponere tiden sin bedre. Det er faktisk ikke den ansattes feil om du har parkert feil eller at du må forte deg til en bursdag. Opplever at kundene som har dårligst tid er også de som krever mest av meg. De skal ha ditt og datt, og i tillegg skal varen pakkes inn. 

Anonymkode: a27a3...0be

Det er derfor ansatte skal spørre om de trenger noe hjelp. Det er det som kalles service. Ikke å stå med ryggen til mens man fyller på vare etter vare. 

Anonymkode: f6b3b...947

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg hjertens enig. Møtte på et fjols som brukte all verdens tid på bortimot ingenting, jeg så på og hun gjorde ikke noe viktig, men var bare treg. Jeg påpekte at jeg hadde det travelt men hun brukte et kvarter på å fortelle meg selvfølgeligheter om medisinen. Jeg påpekte at jeg visste det meste etter å ha brukt preparatet i 7 år, men nei da... hun måtte jo få snakke ferdig..  utrolig hvor mye et menneske kan snakke uten faktisk å si noe av verdi. 

Apotek er svært forskjellige. Apotek1 har hittil gitt verdens tregeste service som jeg har opplevd. Og derfra er eksempelet ovenfor. På boots som for meg har best beliggenhet så er desverre de ansatte svært lite løsnings orientert og de roter vekk både vedtak og resepter. De bare heiser på skuldrene og sier "vet ikke jeg". 

Det som overasket meg er Vitus apotek. Jeg styrte nemlig unna den fordi det kun jobbet utlendinger der og de fleste hadde hijab. Trakk derfor konklusjonen om at her kunne det bli språkutfordringer og tullball, men det ble de ikke. De satte seg ordentlig inn i alt, roter aldri vekk papirer og oppstår det problem med vedtak eller resept så RINGER de bare å spør rette instans. Det  evner de ikke på de andre apotekkjedene. 

Anonymkode: 96705...34e

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ekspedert".

• Liker 2
Skrevet

Den tilstedeværende kunden er alltid den viktigste oppgaven. Selvfølgelig kan man si "Et øyeblikk, bare" og brette ferdig genseren/rydde vekk det man har i hendene/skrive ferdig setningen,  men som kunde forventer jeg å bli prioritert foran annet forefallende arbeid. Kommer jeg til kassa for å betale eller spørre om hjelp er det viktigere enn telefonen som ringer, varene som skal ryddes på plass eller samtalen de ansatte har seg imellom.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...