Eliza Doalot Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 Jeg skal operere ut tre visdomstenner, samt operere en rotspiss på en annen jeksel neste uke. Inngrepet gjøres på sykehuset og i full narkose. Det er to visdomstenner nede og en oppe som skal ut, og de to nede har ikke kommet frem. Er det noen som har gjort noe sånt, og kan fortelle meg hva jeg kan forvente av smerte og andre "greier"? Hvor fort kan man spise vanlig mat? Må jeg regne med sykemelding? Hvor vondt gjør det, og hvor lenge? Jeg har trukket en visdomstann før, og jeg kan ikke huske annet enn litt ubehag i dagene derpå, men har skjønt at dette er en større sak, i tillegg til at det er inngrep på begge sider av munnen. Erfaring tas i mot med takk🙂
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 Har bare operert ut en, og med lokal bedøvelse (i store mengder). Selve såret etter tannen gjorde ikke noe spesielt vondt, fikk smertestillende for de første 2 døgnene. Måtte inn å fjerne sting etter en ukes tid, med litt lokalbedøvelse, og det var helt problemfritt. Men hadde veldig vondt og stiv i kjeven, sikkert fordi jeg måtte gape så lenge (tok vel 1,5-2 timer får ut dustetanna), så første døgnet klarte jeg kun drikke med sugerør, neste døgnet klarte jeg flytende føde, deretter var alt helt fint igjen. Med andre ord var de to første dagene ganske kjipe, og litt over natta forsvant alle plager. Jeg syntes såret etter vanlig trekking var mye verre enn etter operasjon! Men vet ikke hvordan det er med narkose, kan hende det er mildere for kjeven? Med lokalbedøvelsen så måtte jeg jo anstrenge kjeven hele tiden for å gape. Ville nok vært forberedt på en dag eller tre hjemme, alt etter hvordan jobb du har, og smerteterskel også! Og selv om det kanskje er vondt og kjipt en dag eller to etter, så er det garantert mye bedre enn å vente til tennene lager masse trøbbel med betennelse og slikt faenskap! Jeg ventet for lenge med en som skulle trekkes, fikk betennelse, måtte inn akutt til tannlege, og måtte bruke betennelsesdempende i en uke før dem kunne trekke, og den prosessen var hundre ganger verre enn det å operere ut visdomstann! Anonymkode: 75347...3f0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Jeg har bare operert ut en visdomstann før, og det var med lokalbedøvelse. Tanna satt så dypt at de måtte ta bort litt kjevebein for å få den ut. Jeg fikk sykmelding en uke, og det trengte jeg. De første dagene var kjeven litt låst, så jeg klarte bare å spise myk mat. Samme dagen bare med teskje, senere med spiseskje eller gaffel. Det var forsåvidt samme kost som i ukene før inngrepet, for jeg hadde hatt veldig vondt på forhånd. Etterhvert klarte jeg å spise som normalt, men unntak av knekkebrød og brød med hele frø. Spesielt frø satte seg i gropa og gjorde vondt et halvt år etter operasjonen. Det gjorde vondt, men paragrin forte hjalp. Det viste seg dessverre at jeg ikke tåler paragrin forte så bra, så jeg slet med blodtrykksfall og svimmelhet de dagene det ene brettet varte. Det varte heller ikke lenge nok, så jeg ble fort sittende å telle ned til jeg kunne ta neste dose. Heldigvis var smertene håndterbare med paracet etter noen dager, og da ble ting bedre. Da veken ble fjernet en uke senere forsvant det siste av smerter og ubehag, ihvertfall så lenge jeg ikke spiste noe som irriterte såret. Ditt inngrep er selvfølgelig større enn mitt, siden du skal opereres på begge sider og med narkose. Siden du skal i narkose kan du ihvertfall regne med å være litt sløv resten av den dagen. Det er lurt å ha noen frosne grønnsaker i fryseren som du kan suge på om det er vondt etterpå. Ingredienser til myk mat er sikkert også lurt å ha i huset, i fall du ikke føler for å gå i butikken. Jeg kan anbefale babygrøt, det kan lages akkurat så tynn du trenger, og smaker godt. Anonymkode: 9ddc5...616
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 Har operert ut to visdomstenner i lokalbedøvelse. Normalt sett skal det holde med paracet og ibux. Spiste suppe samme dag og etterpå spiste jeg helt vanlig mat og skyllet nedi hullene med en skyllesprøyte. En gang satt det seg fast et stoort frø nedi der og måtte da ha hjelp til å få den ut. Jeg fikk dog en komplikasjon som heter dry socket som var helt forferdelig og som varte i 2 uker. Anonymkode: 529f3...cd3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 Jeg har operert ut en. De måtte også ta bort litt kjevebein og dele tannen opp i mindre deler for å få den ut. Fikk ingen sykmelding, hadde ingen smerter i etterkant (spiste heller ikke smertestillende annet enn 1-2 timer etter inngrepet. Fikk beskjed om å gjøre det, vet ikke om det var nødvendig). Jeg var litt stiv i kjeven noen dager etter, og prøvde å tygge på andre siden til stingene var tatt en uke etter. Anonymkode: 9ceab...d88
Eliza Doalot Skrevet 28. april 2019 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2019 Tusen takk for svar. Ser erfaringene spriker voldsomt, så det er jammen ikke lett å vite hva man skal forvente. Skal i allefall sørge for å ha godt med supper i hus, og frosne grønnsaker. Takk for tips!🙂
Eliza Doalot Skrevet 28. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2019 Å lese seg opp på "dry socket" var kanskje ikke det lureste jeg gjorde... AU😖
Rucula Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 (endret) Jeg opererte ut 4 (på samme dag) i lokalbedøvelse.. de måtte deles og plukkes ut i biter Gikk så fint atte.. (eller så har jeg glemt det, er 13 år siden). Jeg husker ihvertfall at jeg kun tok en paracet etterpå. Ikke mer smertestillende. Hovnet ikke opp og hadde lite smerter etterpå Endret 28. april 2019 av Rucula
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 På 27.4.2019 den 14.23, Eliza Doalot skrev: Jeg skal operere ut tre visdomstenner, samt operere en rotspiss på en annen jeksel neste uke. Inngrepet gjøres på sykehuset og i full narkose. Det er to visdomstenner nede og en oppe som skal ut, og de to nede har ikke kommet frem. Er det noen som har gjort noe sånt, og kan fortelle meg hva jeg kan forvente av smerte og andre "greier"? Hvor fort kan man spise vanlig mat? Må jeg regne med sykemelding? Hvor vondt gjør det, og hvor lenge? Jeg har trukket en visdomstann før, og jeg kan ikke huske annet enn litt ubehag i dagene derpå, men har skjønt at dette er en større sak, i tillegg til at det er inngrep på begge sider av munnen. Erfaring tas i mot med takk🙂 Hvordan gikk det å fjerne visdomstennene @Eliza Doalot? Anonymkode: 954e9...7f6
DrueSmoothie Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Tok alle 4 på en gang og hadde gruet meg til dette i maaange år og av samme grunn unlatt å gå til tannlegen... helt til alt gjorde vondt og jeg tok til vettet. Til tross for min tannlegeskrekk. Ble rekvirert til tannlegehøyskolen i Oslo for å ta alle på en gang, og få dager senere var alle 4 ute og det gikk MYYYE bedre enn forventet!! Til tross for at 2 av dem (de nede) måtte opereres ut og deles i 4. Mens de 2 oppe ble trukket rett ut som de var. Ett tips jeg fikk der var ta 1 paracett og 1 ibux om du tåler de begge, rett før. Da hovner man mye mindre opp etterpå. Jeg trengte kun vanlig paracett og ibux i dagene etterpå og hadde aldri behov for noe sterkere reseptbelagt. Var på jobb dagen etter som normalt. Lykke til Endret 14. juli 2019 av DrueSmoothie
Eliza Doalot Skrevet 14. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 14. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det å fjerne visdomstennene @Eliza Doalot? Anonymkode: 954e9...7f6 Det gikk veldig fint. Selve inngrepet opplevde jeg som trygt og godt. Dvs det lille jeg fikk med meg før og etter jeg sov. Fikk Paralgin Forte, som jeg tok noen av et par dager. På dag fire var smertene redusert til ømhet og litt ubehag. Spiste supper og annen bløt mat de første dagene, og det tok et par uker før jeg kunne spise helt normalt. Fikk sykemelding i fire dager, og det tror jeg var greit, om ikke annet enn for at jeg ble svimete av å ta smertestillende. Jeg så forresten ikke ut i måneskinn. Jeg så ut som en hamster i ansiktet, i tillegg til et rikt utvalg av farger (blå, gul og grønn..) En annen artig bivirkning var at Corsodylen jeg måtte skylle munnen med i en uke gjorde at jeg mistet smakssansene totalt, og fikk veldig misfargede tenner. Begge delene har heldigvis gått over. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 33 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Det gikk veldig fint. Selve inngrepet opplevde jeg som trygt og godt. Dvs det lille jeg fikk med meg før og etter jeg sov. Fikk Paralgin Forte, som jeg tok noen av et par dager. På dag fire var smertene redusert til ømhet og litt ubehag. Spiste supper og annen bløt mat de første dagene, og det tok et par uker før jeg kunne spise helt normalt. Fikk sykemelding i fire dager, og det tror jeg var greit, om ikke annet enn for at jeg ble svimete av å ta smertestillende. Jeg så forresten ikke ut i måneskinn. Jeg så ut som en hamster i ansiktet, i tillegg til et rikt utvalg av farger (blå, gul og grønn..) En annen artig bivirkning var at Corsodylen jeg måtte skylle munnen med i en uke gjorde at jeg mistet smakssansene totalt, og fikk veldig misfargede tenner. Begge delene har heldigvis gått over. Fikk du dra hjem alene fra sykehuset eller måtte du bli hentet/ha noen hjemme det første døgnet? Anonymkode: 954e9...7f6
Eliza Doalot Skrevet 14. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du dra hjem alene fra sykehuset eller måtte du bli hentet/ha noen hjemme det første døgnet? Anonymkode: 954e9...7f6 Jeg måtte hentes. Usikker på om jeg skulle ha noen der første døgnet, var ikke så relevant for meg å sjekke, siden jeg har samboer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå