AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 Og de som har grunn til det har ingen. Hvorfor? Er det fordi folk føler seg truet? Anonymkode: bab16...e10 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 Føler seg truet av hva? Anonymkode: 36e12...49e
absinthia Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Det sier da seg selv. Eksempel: Knut 15 år spiller gitar og mener at han er en supergitarist og oppfører seg deretter = Knut er innbilsk. Tim 45 år, har fått 15 utmerkelser for å være verdens beste gitarist og ingen reagerer på at han kommer med samme type ( om enn mer innsiktsfulle) uttalelser som Knut, 15 år= Tim 45 er faktisk en verdensberømt gitarist og er ikke innbilsk. Å være innbilsk, er å innbille seg at man er bedre enn andre, har flere fordeler enn andre, uten at man faktisk har det. Dersom man har det, er man ikke innbilsk dersom man tror dette. Mannen i huset jobber med noe han har fått mye kredit for. Selv om han kommer på jobb og dikterer andre, fordi han er særdeles nøye og vil ha et bra resultat, så ser folk på ham som ydmyk og beskjeden. Dersom en mindre talentfull utøver hadde gjort det samme, ville folk blitt irritert og tenkt at han var innbilsk som gikk rundt og trodde at han « var noe» . 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 så hvis jeg jeg mener at menn synes jeg er utrolig pen, at de ser på meg fordi jeg er pen så er jeg egentlig ikke det. Men hvis jeg føler at folk ser på meg fordi jeg er stygg så er jeg faktisk pen ? Anonymkode: a2d07...d4c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 Å være innbilsk ligger jo i ordet, man innbiller seg noe. For å innbille seg noe må man tro man er noe man ikke er. Umulig å være innbilsk om man faktisk er "noe". Man kan være talentfull og høy på seg selv, arrogant, narsisistisk men ikke innbilsk. For å ikke være så kritisk til ord da: mennesker som er selvsikker, har godt selvbilde osv vil aldri drive å skryte av seg selv, fremstå som selvdigger ol. De som er narsisistisk, arogante øl har et lavt selvbilde og driver konstant og fremhever seg selv i forsøk på å få annerkjennelse slik at se kan føle seg bedre med seg srlv. Så neste gang du treffer noen som er innbilsk, narsisistisk, selvdigger eller lignende kan du tenke "aha, du har så dårlig selvbilde at du må fremheve deg selv så mye for å prøve å overbevise deg selv og andre om at du er noe". Anonymkode: 2c08a...4a2
herzeleid Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 Som andre nevner, innbilsk forutsetter vell at en innbiller seg noe som ikke er reelt, og dermed treffer ikke dette de som er så flinke som de tror. Ellers er jeg nysgjerrig på hva det kommer av at en del tillegger adferd de ikke liker at andre føler seg "truet". Veldig ofte virker det å være en bekvem måte å beskrive andre på, fordi en kan tillegge det svakheter ved dem, enn en presis beskrivelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå