Gå til innhold

Stekte egg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell hvordan dere steker egg, hvordan og til hva dere spiser det.   :spise:

Sjøl vil jeg ha solsiden opp.  Bruker de bl.a. med bacon, på karbonader og over pytt-i-panne, på brødskive eller bare helt alene.

Greia mi er at jeg må skjære så nærme plomma som mulig for å kunne putte den hel i munnen tilslutt.

• Liker 3
Skrevet

Sunny side up her også! 
Og selvfølgelig spiser man all den kjedelige hviten først, for så lage masse søl med plommen 😄 

Bruker stekte egg til karbonader, pytt i panne eller sandwicher med ost/skinke/bacon/salat/dressing ala club sandiwch/blt med egg 😄 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager omelett. Visper eggene sammen, tilsetter gjerne litt purre eller rødløk, havsalt og pepper. Heller på pannen, og varmes til det stivnet før jeg snur og steker andre siden. Eller jeg folder den da sammen og steker litt videre.

Spiser omeletten av og til med advocado og cherrytomater til. Kjempe godt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg steker dem på begge sider, og punkterer helst plommen også. Jeg kaller det speilegg, men sant å si er det vel ikke speilegg lenger når det er blitt snudd. Jeg er veldig lite glad i flytende eggeplomme, så egentlig kunne jeg like gjerne pisket egget lett og stekt det som eggerøre, noe jeg også ofte gjør. 

Jeg spiser «speilegg» sammen med bacon, og av og til sammen med pytt i panne. 

Ellers lager jeg mye omelett som restemiddag. Pisker sammen egg, og tilsetter tomater, sopp og andre grønnsaker jeg måtte ha. Har jeg en påleggsrest med kokt skinke, en wienerpølse eller en liten bit kylling går det oppi omeletten også. Krydder avhengig av hva som er i omeletten og hvilken smak jeg har lyst på den dagen. 

• Liker 2
Skrevet

Steker alltid egget på begge sider. Plommen skal ikke være helt fast. Liker stekt bacon eller spekeskinke til. På brødskive eller sammen med stekte poteter.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, exictence skrev:

Jeg lager omelett. Visper eggene sammen, tilsetter gjerne litt purre eller rødløk, havsalt og pepper. Heller på pannen, og varmes til det stivnet før jeg snur og steker andre siden. Eller jeg folder den da sammen og steker litt videre.

Spiser omeletten av og til med advocado og cherrytomater til. Kjempe godt.

Høres nydelig ut....og jeg mener ikke å være ufin, men det var stekte egg jeg lurte på.   ☺

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Sunny side up her også! 
Og selvfølgelig spiser man all den kjedelige hviten først, for så lage masse søl med plommen 😄 

Bruker stekte egg til karbonader, pytt i panne eller sandwicher med ost/skinke/bacon/salat/dressing ala club sandiwch/blt med egg 😄 

Må innrømme at jeg søler plommen utover pytten min noen ganger.   :nigo:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Høres nydelig ut....og jeg mener ikke å være ufin, men det var stekte egg jeg lurte på.   ☺

Takk. Det er jo stekte egg, bare jeg rører dem sammen før jeg heller det på panna. Sånn tenkte jeg i hvert fall. Altså om man steker dem med solsiden opp, steker dem på begge sider, med solsiden ned, eller visper sammen først.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee said:

Må innrømme at jeg søler plommen utover pytten min noen ganger.   :nigo:

Er som med taco, du har ikke spist det skikkelig før det er søl over alt 😄 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, exictence skrev:

Takk. Det er jo stekte egg, bare jeg rører dem sammen før jeg heller det på panna. Sånn tenkte jeg i hvert fall. Altså om man steker dem med solsiden opp, steker dem på begge sider, med solsiden ned, eller visper sammen først.

Elsker eggeomeletter og eggerøre jeg, altså.  😀  Men det jeg lurte på var hvordan dere lager og spiser stekte egg uten at det er omelett & røre   ☺

• Liker 1
Skrevet (endret)

Egg er godt!  Solsiden opp, ned...., eller man tager ei teflongryte, smør og visper et spiseklart egg
med ballongvisp på null komma svisj og egg smaker godt uansett hvordan det ser ut syns jeg.
Englefluffy omelett er helt ok det også, men jeg pleier å ha mest mulig steikeskorpe på stekt egg.

Nå syns jeg faktisk at egg er godt i seg selv og har man mye krydder og stæsj samtidig, så forsvinner eggesmaken,
men litt karri som får godgjøre seg i smøret før egget has oppi er veldig ok. Egg på brødskive, til stekt potet,
eller rett i kroppen ved kjøkkenbenken. Smørsmaken går godt til egg...det gjør ei stripe ketchup også... :lur: 

Minst mulig fiksfakseri og mest mulig egg til meg, takk. 

Sorry, så ikke at det var KUN om stekte egg. Håper du overlever. ;) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Er som med taco, du har ikke spist det skikkelig før det er søl over alt 😄 

Nettopp.   👍

Men som nevnt liker jeg best å stappe hel plomme i munnen tilslutt. Da lukker jeg øynene og føler det er matorgasme.....   

:fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speilegg stekt på kun 1 side + badsturøkt bacon :spise:

Speilegg stekt i panna sammen med noen osteskiver (som får steke seg gode og sprø) og litt stekt gullsalami el.l. når jeg mangler bacon :spise:

Anonymkode: 819af...fd3

• Liker 1
Skrevet

Steker egget på en side, mens jeg øser litt smør over underveis for å unngå ustekt hvite. Som regel spiser jeg egget på en skive toast, men noen ganger bruker jeg det som tilbehør til karbonade eller pytt-i-panne. Jeg liker smaken av egg og jeg elsker rennende eggeplomme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ha hel plomme, sunnyside opp. Men jeg fjerner forsiktig hinnen som blir over eggeplommen mens jeg steker. 

Hvordan jeg spiser den varierer litt, men ett stykke brør, litt smør, agurkskiver, egget, toppet med salt, pepper og dill, noen ganger. Eggeplommebiten spares til slutt, så må en ta hele stykket i en jafs. Med det sølet det får.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker speilegg til topping på restesalat til lunsj, med feks ovnsstekte og friske grønnsaker, noen gryn av et eller annet slag, og salatblader/urter/spirer. Gjerne tahinidressing til, eller bare sitronskvis og litt olivenolje.

Eller på myk polenta med parmesan og en haug spinat surret raskt i olivenolje.

Eller som topping på ostesmørbrød med skinke, fransk sennep, hvit saus og gruyère, det som kalles en croques-madame. Hvis man legger til båtpoteter og en grønn salat med vinaigrette blir det en usunn men ganske god middag.

Hel plomme er en selvfølge, og jeg liker også hviten så myk og lite stekt som mulig, sånn at den akkurat har blitt hvit, men uten sprø gyllen kant.

Ellers mange idéer på Instagram her, selvsagt: https://www.instagram.com/explore/tags/sunnysideup/

Anonymkode: ce218...a2e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speilegg stekt på kun 1 side + badsturøkt bacon :spise:

Speilegg stekt i panna sammen med noen osteskiver (som får steke seg gode og sprø) og litt stekt gullsalami el.l. når jeg mangler bacon :spise:

Anonymkode: 819af...fd3

Tips :  stekt spekeskinke er og godt til speilegg.  😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Speilegg stekt på akkurat høy nok varme til å få litt skorpe på undersiden og før plommen blir fast. Slår av varmen, snur egget og lar det stå i noen sekunder så det blir en slags hinne på plommen. Veldig viktig at plommen ikke blir fast! Spises på brødskive med pepper og ketchup. Ingen kniv og gaffel.

Anonymkode: 96e5f...f10

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan umulig svare dere alle.  Men jeg plusser dere selvom dere "avviker" fra min greie.

Det var tross alt deres ulike svar jeg ba om.   😀

• Liker 1
Skrevet

Skulle jeg være uheldig og ødelegge plomma i panna snur jeg egget. Aldri ellers. Og da må jeg steike et egg til med hel plomme.

Sær jeg, ja...   :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...