MajaW Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 (endret) Jeg trenger råd og perspektiv på dette. Vi er tre søsken. Søsteren min, har barn i førskole/skolealder. Jeg og søsken nr. 2 har ingen barn. Mine foreldre er i ekstase over besteforeldrerollen.. Og det bikker litt over til tider, noe som skaper irritasjon. Min søster og hennes mann har et lite balansert forhold. Mannen bidrar lite og er svært egoistisk. Dette påvirker hele familierelasjonen på den måten at besteforeldrene må ofte stille opp. I tillegg merkes det i dynamikken de mellom. Mine foreldre, som gjør sitt beste, får en slags ekstra rolle, der de i tillegg til å være besteforeldre må hjelpe min søster grunnet manglende innsats fra mannen hennes. Samtlige setter lite grenser når det kommer til barna. Søsteren min har heller ikke krefter til det, virker det som. Resultatet er overdreven tilrettelegging, kaos, og barna har stort sett frie tøyler. Eksempelvis støy, herjing, sitter ofte på bestefars fang under middagen, blir bært, spiser lite ordentlig mat (de spiste godis til middag i påska), og får ofte egen middag; vi voksne spiser én middag, og de får nuggets. Barna er vant til å bli underholdt til enhver tid, og evner ikke å leke selvstendig. Det er dermed fullt fokus på barna. Ofte går det ikke an å føre en samtale under middagen. Barna er også vant til tilrettelegging, noe som kan skape syting hvis de ikke får det som de vil. Jeg og søsken 2 har pratet med våre foreldre om dette flere ganger, og forsøkt å si at de gjør søsteren min en bjørnetjeneste. I tillegg prøver vi å forklare at det er lite rom for oss; de drar ofte på ferie sammen eller gjør andre ting sammen, uten å invitere de andre søsknene. Dette er dog det minste problemet. Jeg mener det viktigste er at vi har tydeligere roller i familien, at alle bidrar, at barna har grenser slik at det blir mindre kaos, og mer rom for andre i relasjonen. Vi mener også at mannen hennes skulle blitt satt mer krav til, siden han ofte lar bestemor eller bestefar ta over hans ansvar som pappa. Barna er skadelidende i denne situasjonen, med lite rammer og grenser. Mine foreldre mener også mannen er egoistisk, men at de må avlaste min søster, og går i tillegg i forsvar med at de ønsker å bruke tid med barnebarna. Det virker ikke som de ser hvordan dette påvirker familien negativt. Søsken 2 har i stor grad trukket seg unna fordi det er så slitsomt, og min søster og foreldrene våre er såret grunnet det. Det virker ikke som de forstår noe, og de synes vi oppfører oss barnslig. Samtidig er vi alle konfliktsky, og det er sjeldent de forskjellige partene prater sammen. Jeg bor i en annen by, og føler meg litt hjelpesløs. Er det noen som har vært i samme situasjon? Overdriver vi? Hva kan vi gjøre? Endret 27. april 2019 av MajaW 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 Dette er problemet til søsteren din, ikke ditt, og så slitsomt som det høres ut ville jeg rett og slett holdt meg unna både søster og barn og besøkt foreldrene mine når de ikke passer tanteungene. Det høres ut som hverken mor eller far tar det ansvaret som bør forventes av dem som foreldre, dessverre. Anonymkode: 7badf...6a2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Du blander sammen to problemstillinger Din søsters og mannens forhold, og barneoppdragelse. Det er nærmest umulig å bryte inn og forbedre en slik situasjon. Man kan selvfølgelig komme med råd, være en samtalepartner. Men det er ene og alene opp til disse to å forbedre situasjonen. At barnebarn kommer, og endrer dynamikken i familien. Dette er naturlig. Det er plutselig barna som er i fokus. Middager blir gjerne dominert av dem, TVen blir dominert av dem, det er deres jul, deres 17.mai. Selv med veldig oppegående foreldre og veloppdratte barn ble dette for mye for meg og samboeren, på begge sider av familien. Vi som var barnløse ble alltid satt i siste rekke. Og en siste observasjon er at dette er dine foreldres liv, og deres valg. De er ikke gamle og senile. De gjør kanskje ikke det riktige i deres øyne. Men det trenger de heller ikke å gjøre. Du må slutte å blande deg i alt jeg har nevnt over. Det du kan gjøre er å uttrykke hva du ønsker. "jeg vil ha tid med dere" "jeg vil være med på tur". Men alt annet er faktisk ikke din sak. Anonymkode: e9029...87d 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 Det er du som er egoistisk. Pappaen til disse barna stiller tydeligvis ikke opp, og det gjør ikke dere heller. It takes a village to raise a child, så gjør en f***ings innsats da! Det eneste du kan gjøre er å være med på å hjelpe din søster og dine foreldre. Dvs: "Kan ikke du sitte ved side av tante istedenfor oppå bestefar? Se, vi setter stolen tett tett inntil min stol så kan jeg kose litt på deg når vi spiser". "Kan jeg smake litt på din mat så kan du få smake på min? Nei? Neivel, da får jeg maten heeelt for meg selv😊" Hvis du involverer deg positivy i barna istedenfor å surmule over at det er de som har fokus under måltider og andre famikieaktiviteter så skal du se at det ikke blir surmuling den dagen du får barn og fokus blir på det/de istedenfor "voksenprat" Takler du ikke at barna ønsker å være i nærheten av de voksne og trenger å ha fokus på seg store deler av familiesammenkomsten så må du bare drite i å komme, så enkelt er det. Og at du nekter dine foreldre å ta en omsorgsrolle ift tantebarna dine? Fy! Skal de bare gå for lut og kaldt vann da, fordi din søster ikke orker og pappaen driter i dem? Anonymkode: 3670a...b96 1
MajaW Skrevet 27. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som er egoistisk. Pappaen til disse barna stiller tydeligvis ikke opp, og det gjør ikke dere heller. It takes a village to raise a child, så gjør en f***ings innsats da! Det eneste du kan gjøre er å være med på å hjelpe din søster og dine foreldre. Dvs: "Kan ikke du sitte ved side av tante istedenfor oppå bestefar? Se, vi setter stolen tett tett inntil min stol så kan jeg kose litt på deg når vi spiser". "Kan jeg smake litt på din mat så kan du få smake på min? Nei? Neivel, da får jeg maten heeelt for meg selv😊" Hvis du involverer deg positivy i barna istedenfor å surmule over at det er de som har fokus under måltider og andre famikieaktiviteter så skal du se at det ikke blir surmuling den dagen du får barn og fokus blir på det/de istedenfor "voksenprat" Takler du ikke at barna ønsker å være i nærheten av de voksne og trenger å ha fokus på seg store deler av familiesammenkomsten så må du bare drite i å komme, så enkelt er det. Og at du nekter dine foreldre å ta en omsorgsrolle ift tantebarna dine? Fy! Skal de bare gå for lut og kaldt vann da, fordi din søster ikke orker og pappaen driter i dem? Anonymkode: 3670a...b96 Hvordan vet du at jeg surmuler, og ikke involverer meg positivt i barna? Det har jeg jo ikke sagt noe om, og heller ikke at jeg nekte foreldrene mine noe, så det er bare antakelser fra din side. Ellers takk for at du tok deg tid til å svare. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som er egoistisk. Pappaen til disse barna stiller tydeligvis ikke opp, og det gjør ikke dere heller. It takes a village to raise a child, så gjør en f***ings innsats da! Det eneste du kan gjøre er å være med på å hjelpe din søster og dine foreldre. Dvs: "Kan ikke du sitte ved side av tante istedenfor oppå bestefar? Se, vi setter stolen tett tett inntil min stol så kan jeg kose litt på deg når vi spiser". "Kan jeg smake litt på din mat så kan du få smake på min? Nei? Neivel, da får jeg maten heeelt for meg selv😊" Hvis du involverer deg positivy i barna istedenfor å surmule over at det er de som har fokus under måltider og andre famikieaktiviteter så skal du se at det ikke blir surmuling den dagen du får barn og fokus blir på det/de istedenfor "voksenprat" Takler du ikke at barna ønsker å være i nærheten av de voksne og trenger å ha fokus på seg store deler av familiesammenkomsten så må du bare drite i å komme, så enkelt er det. Og at du nekter dine foreldre å ta en omsorgsrolle ift tantebarna dine? Fy! Skal de bare gå for lut og kaldt vann da, fordi din søster ikke orker og pappaen driter i dem? Anonymkode: 3670a...b96 Å etablere måltidet som en lek garanterer deg i hvert fall at du får måltidet helt for deg selv. Måten du ville løst bestefarproblemet på ville også bare vært en invitasjon til å ignorere deg enda mer. Anonymkode: 7badf...6a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå