AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 For utenom privatistfag på vgs nivå. Jeg har studiekompetanse, men vil ta et kort studie/kurs på 6 måneder. Det må være lånekassegodkjent. Det korteste jeg har funne er 1 år. Det er på noroff, grafisk design. Noen som har tatt eller vet om halvtårsstudier? Anonymkode: c4aa7...e7c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 Du kan jo melde deg opp som enkeltemnestudent og ta studiepoeng tilsvarende et semester. Anonymkode: 4baa3...8ee 2
solmåneogstjerner Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Ja du kan jo ta exphil og exfac. Kombinasjonen av dem pluss et kurs til i skriveteknikk (tror jeg det er), gir 30 studiepoeng og et halvt år på fulltid. Dette er også obligatorisk del av mange studier, så hvis du skal gå et slikt studie senere er du allerede ferdig med noe av det.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo melde deg opp som enkeltemnestudent og ta studiepoeng tilsvarende et semester. Anonymkode: 4baa3...8ee hvilke enkeltemner da? Hvor finner man det? Kan man ta enkeltemner fra sykepleie f.eks? Anonymkode: c4aa7...e7c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvilke enkeltemner da? Hvor finner man det? Kan man ta enkeltemner fra sykepleie f.eks? Anonymkode: c4aa7...e7c Nei, de fleste er adgangsbegrenset (man må ha innpass på studieprogrammet). Ex.phil kan man imidlertid ta og eventuelle andre fellesemner. Anonymkode: 4baa3...8ee
Gjest Fjeud Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 6 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Ja du kan jo ta exphil og exfac. Kombinasjonen av dem pluss et kurs til i skriveteknikk (tror jeg det er), gir 30 studiepoeng og et halvt år på fulltid. Dette er også obligatorisk del av mange studier, så hvis du skal gå et slikt studie senere er du allerede ferdig med noe av det. Dette om exfac går igjen og igjen. Exfac står for examen facultum og er en metodeksamen som er særegent for mange ulike fakulteter. Det finnes ikke noe altomdekkende exfac som er gyldig for alle.
solmåneogstjerner Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 52 minutter siden, Fjeud skrev: Dette om exfac går igjen og igjen. Exfac står for examen facultum og er en metodeksamen som er særegent for mange ulike fakulteter. Det finnes ikke noe altomdekkende exfac som er gyldig for alle. Men du kan ta det innenfor det du tenker at du kanskje vil studere. Men velger f eks samfunns- eller naturvitenskapelig variant
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Hva ønsker du å oppnå? Å få penger eller noe vetugt du kan bruke til senere? Hva er målet til slutt? Er det et spesielt sted i Norge du ønsker å være, eller er du flyttbar? Anonymkode: 15da9...005 1
Gjest Juks Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For utenom privatistfag på vgs nivå. Jeg har studiekompetanse, men vil ta et kort studie/kurs på 6 måneder. Det må være lånekassegodkjent. Det korteste jeg har funne er 1 år. Det er på noroff, grafisk design. Noen som har tatt eller vet om halvtårsstudier? Anonymkode: c4aa7...e7c Mange nettbaserte studier der ute med 30 stp som du kan bruke 1 år på. Kristiania og NKI har flere av disse f.eks.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ønsker du å oppnå? Å få penger eller noe vetugt du kan bruke til senere? Hva er målet til slutt? Er det et spesielt sted i Norge du ønsker å være, eller er du flyttbar? Anonymkode: 15da9...005 Tilleggspoeng eller en rask utdanning som kan hjelpe å få jobb. Man kan få opp til 2 tilleggspoeng for høyere og annen utdanning med 60 studiepoeng. Så 30 studiepoeng (halvtsårsstudium) gir 1 tilleggspoeng. Er interessert i mye forskjellig, vet ikke hva jeg vil så må bare velge noe og se om jeg liker det. Anonymkode: c4aa7...e7c
Gjest Fjeud Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilleggspoeng eller en rask utdanning som kan hjelpe å få jobb. Man kan få opp til 2 tilleggspoeng for høyere og annen utdanning med 60 studiepoeng. Så 30 studiepoeng (halvtsårsstudium) gir 1 tilleggspoeng. Er interessert i mye forskjellig, vet ikke hva jeg vil så må bare velge noe og se om jeg liker det. Anonymkode: c4aa7...e7c Om det bare er tilleggspoeng er det jo veldig dumt å betale såpass mye skolen.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Fuglekjennskap ved Nord universitet er nettbasert, ellers finnes det nettstudier ved universitetet i Tromsø og Universitetet i sør-øst Norge. Sjekker du nettsidene så finner du Anonymkode: 87389...52d
Thie Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 På 27.4.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev: Du kan jo melde deg opp som enkeltemnestudent og ta studiepoeng tilsvarende et semester. Anonymkode: 4baa3...8ee På 27.4.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev: Nei, de fleste er adgangsbegrenset (man må ha innpass på studieprogrammet). Ex.phil kan man imidlertid ta og eventuelle andre fellesemner. Anonymkode: 4baa3...8ee Jo det er mange enkeltemner du kan ta, men det er stort sett på universitetet. Høgskoleutdanninger er ofte profesjonsrettet og du må ta et fullt studie. Men når det er sagt så har jo alt blitt slått sammen og kalt universitetet nå, så ikke lett å se forskjell. Jeg kan godt foreslå noe. Men hvor i Norge? Oslo?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #14 Skrevet 29. april 2019 På 28.4.2019 den 18.51, Thie skrev: Jo det er mange enkeltemner du kan ta, men det er stort sett på universitetet. Høgskoleutdanninger er ofte profesjonsrettet og du må ta et fullt studie. Men når det er sagt så har jo alt blitt slått sammen og kalt universitetet nå, så ikke lett å se forskjell. Jeg kan godt foreslå noe. Men hvor i Norge? Oslo? glemte skrive det, men ser helst for meg nettstudier. Bor i Bergen, så kan gå på skole her men det meste er jo i Oslo. Anonymkode: c4aa7...e7c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #15 Skrevet 29. april 2019 uib har enkeltemner som blir lagt ut etter at opptakene er ferdig. betaler bare semesteravgift og bøker. der kan du jo finne noe? evt streamer både høyskolen i molde og uit mye av undervisningen. søk på begge for å finne hvilke emner eller utdannelser. uit har feks årsstudie i bedøk(kan jo melde deg på de emnene du vil) Anonymkode: d3665...0c0
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #16 Skrevet 29. april 2019 Sjekk treider.no Anonymkode: a70ab...9f0
Thie Skrevet 29. april 2019 #17 Skrevet 29. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: glemte skrive det, men ser helst for meg nettstudier. Bor i Bergen, så kan gå på skole her men det meste er jo i Oslo. Anonymkode: c4aa7...e7c Ok. Sjekk ut her om hvordan man melder seg som enkeltemnestudent ved UiB: https://www.uib.no/utdanning/112131/opptak-til-enkeltemner. Da er det første man til mølla når det åpner på de fagene som har ledige plasser. Kan f.eks være fag innenfor psykologi, statsvitenskap, språk, historie osv. Veldig mye forskjellig. Gå inn på et studie og sjekk hvilke fag de har for å bli inspirert. Det som er litt dumt for deg er at søknadsfristen til vanlig studier er ute, ellers kunne du startet på en studie og sluttet etter et halvt år. De fleste studiene det fortsatt går an å melde deg opp til nå er studier som koster penger antar jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå