Gå til innhold

Melding fra posten om at sending er på vei - men har ikke bestilt noe!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Moren min fikk i går kveld SMS fra posten om at en sending er på vei men hun har ikke bestilt noe. Hvordan kan dette skje og hva gjør hun nå? Jeg sporet pakken og mottakers postnummer er på andre siden av landet, så da er det vel ikke noe svindelopplegg heller? Tenkte først at noen bestiller på hennes adresse for så å hente pakken "gratis" i hennes postkasse. Men går det an å ha riktig navn og adresse på bestillingen/ pakka, men skrive ett siffer i tlf. nummeret feil, og da får plutselig noen helt andre meldinger om pakka fra posten?

Anonymkode: d9bb9...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende noen har sendt en pakke/gave til henne. Er bare å vente å se og hente den eventuelle pakken når hentemelding kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du navnet og adressen til den personen som sendte pakken? 

I så fall kan du vel kontakte denne personenog spørre hva som har skjedd... 

Anonymkode: 462e6...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten har gått ut og sagt at det er falske SMS ute denne uken om pakker som er på vei. 

Hvordan er linken ut som dere kunne gå inn og sjekke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er svindel, kan det være ett av to ting:

1. Lenka er virus, pengeinnkreving eller phishing.

2. Firma sender ut en pakke og later som du har bestilt den, for så å påstå at du må betale for pakken. (eller at man faktisk har sagt ja til en prøvepakke, og blir lurt til å starte et abonnement.)

Om det er ekte pakke:

1. Sjekk sporingsappen til Posten/PostNord, slå opp avsenderadresse om du kan.

2. Spør venner og familie om noen har sendt pakke. 

3. Ikke ta med deg pakken fra kontoret før du gjør alt du kan for å se utenpå pakken etter spor. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/posten-advarer-mot-julesvindel---det-er-kyniske-kjeltringer/70597182

https://www.posten.no/driftsmeldinger-store/svindelforsok-utgir-seg-for-a-vaere-posten

https://e24.no/privat/posten-advarer-mot-falske-pakkevarsler-de-er-kjeltringer/23570708

https://www.aftenposten.no/bolig/Ulovlige-pakker-dukker-opp-i-norske-postkasser-10336b.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Svindel. Har fått den samme meldingen selv.

Se kommafeil i meldingen og orddelingsfeil.

Anonymkode: 39701...b40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for flere innspill!

Både meldinga som kom fra Posten og linken er ekte. Det var ingen krav om betaling i meldinga, kun vanlig melding om at sendingen er på vei. Som sagt står det ikke mottakers navn så jeg kan ikke kontakte vedkommende, det står kun mottakers postnummer og poststed - som er på andre kanten av landet.. Og det er det jeg ikke forstår, hvorfor mamma plutselig får melding da, når adressen er helt feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig dersom moren din fikk SMS om pakke på vei, men at navn og adressen på pakken ikke er moren din sitt navn eller adresse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, l86 skrev:

Forstår jeg deg riktig dersom moren din fikk SMS om pakke på vei, men at navn og adressen på pakken ikke er moren din sitt navn eller adresse? 

Det er riktig, hun har fått melding (uten at hun venter pakke) og postnummeret er helt feil. Står ikke navn i sporingen, kun postnummer og -sted, så ja.. Kan noen ha tastet feil nummer ved en bestilling slik at det er hun som får meldingene fra Posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har noen bare skrivd feil telefonnummer. 

Anonymkode: 0580b...c5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om de har lagt inn feil telefonnummer ja. Sikkert bare et siffer feil eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, hun har fått melding (uten at hun venter pakke) og postnummeret er helt feil. Står ikke navn i sporingen, kun postnummer og -sted, så ja.. Kan noen ha tastet feil nummer ved en bestilling slik at det er hun som får meldingene fra Posten?

Det høres slik ut for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...