AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #21 Del Skrevet 27. april 2019 Tenk på at leiemarkedet er ekstremt ustabilt, og at du kan risikere å få en oppsigelse eller husleieøkning, og da har 3 mnd på deg til å finne noe nytt innen sammen skolekrets, eller endre økonomi/forbruk. Om du eier, så har du iallefall trygghet. Er det langt imellom områdene/skolene? Kan du søke om å la barnet gå på skole med vennene sine og heller kjøre det til/fra? Anonymkode: 10fee...e94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #22 Del Skrevet 27. april 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Barnefamilier, hva ville dere gjort? Vi bor nå i et fint strøk der vi trives godt. jeg har en sønn som går i en barnehage vi er veldig glad i og som skal begynne på skolen neste år. Den skolen vi nå sogner til er liten og bra og med ikke alt for mange innvandrere. Vi KUNNE kanskje hatt råd til å kjøpe noe i denne byen, men det ville da vert i det billigste språket i byen med en skole krets med 70-90% innvandrere. Hva skal vi gjøre? Vi trives så godt her, men det er så kjipt at vi ikke kommer oss inn på boligmarkedet. Anonymkode: 4c293...93e Jeg og min mann hadde ikke hatt noe problem med og flytte med barna til ett strøk med flere invandrere og hvorfår mener du at det er ett prob? Bor selv i ett strøk med en del rike og fattige invandrere på lik linje som etniske norske. både barna og mannen og jeg stor trives Bodde tidligere i ett strøk med mer etniske norske. Og fy mer fordommer på ett slikt strøk skal en lete lenge etter Her hvor vi bor nå er invandrerene/ikke etnisk norske så hyggelige og sossiale og gode familier Anonymkode: 4fea5...b11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torfa Skrevet 27. april 2019 #23 Del Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: leilighet blir det uansett, men det er jo å fucke økonomien sin å velge å leie når man kan eie. Hadde det bare vært meg hadde jeg lett kjøpt. jeg kan bo hvor som helst, men er usikker på hva som blir riktig med barn. TS Anonymkode: 4c293...93e Kjøp leiligheten du har råd til, lei den ut og fortsett å bo k leiligheten du har nå. En vinn vinn situasjon. Du kommer deg på boligmarkedet, men kan fortsette å leie i strøket du er så glad i. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #24 Del Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: eh, nei. Det er helt fint at det er innvandrere på skolen, jeg hadde ikke vært så fornøyd med en 100% norsk skole heller, for det er ikke det samfunnet vi lever i, men ikke 70-90% er ikke bra. Da blir man rett og slett en minoritet på skolen. I tillegg så er det alle de sosiale problemene som er i slike strøk (jeg vet det selv er oppvokst i et slikt strøk) dette er uavhengig av etniske bakgrunn. Mye fattigdom er aldri bra for et nærmiljø. TS Anonymkode: 4c293...93e Det blir jo slik når nordmenn skyr områder med invandrere 🙈 #lookatyourselffirst Anonymkode: c88d4...cbc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #25 Del Skrevet 27. april 2019 Det er tryggere å eie enn å leie. Man investerer pengene i egen bolig framfor andres, og du har et trygt hjem for så lenge du måtte ønske. Men! Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde flyttet selv i din situasjon. Hvordan er leiemarkedet rundt i skolekretsen dere bor nå? Samtidig ser jeg i barnehagen vår. Det er to avdelinger for barn fra 3-6 der. På vår avdeling er det ca 30% med innvandrerbakgrunn, den andre har 70% barn med innvandrerbakgrunn. Og den andre avdelingen har langt mer problemer mellom barna, barna i forhold til de voksne osv enn det er på vår avdeling. De har en annen måte å tenke på, de oppdras annerledes og det norske språket er ofte dårlig. Og det gjør noe med kjemien på avdelingen. Anonymkode: c4b52...ffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #26 Del Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med dette. Bor selv i et område med mange innvandrere og skolen er kjempebra. Ville ha sjekket ut skolen da, det trenger ikke være sånn overalt. En annen ting du må tenke på er at det er utrygt å leie. Huseieren kan finne ut at de skal selge leiligheten, at de plutselig vil sette opp prisen eller at de skal ha leiligheten selv. Kan bli en stor belastning om du må finne deg ny leilighet på 3 med varsel innen samme skolekrets til en pris du har råd til. Anonymkode: aee35...6fa Det er faktisk et kjempepoeng! Skolekretsen her er liten og det er ingen garanti at vi finner noe nytt som er egnet på 3 mnd. Ts Anonymkode: 4c293...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 27. april 2019 #27 Del Skrevet 27. april 2019 Jeg har jobbet på skole både på vestkanten i Oslo og på sydøst siden. På skolen i sydøst var det mange flere tospråklige barn enn på vestkanten, men vil ikke si at vestkant skolen var bedre. Skolen med høy andel flerspråklige, fikk tilført mye mer ressurser, vi hadde høy voksentetthet i klassen, og lærerne var veldig dyktige. Jeg jobber også i dag på en skole med en høy andel flerspråklige, men nå utenfor Oslo. Skolen vår skårer over landsgjennomsnittet på nasjonale prøver. Så det at det er mange flerkulturelle på en skole, trekker ikke nødvendigvis ned nivået. I tillegg har vi svært godt miljø, og vi opplever at også elever utenfor skolekretsen søker seg til vår skole pga av godt miljø og gode resultater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #28 Del Skrevet 27. april 2019 Akkurat nå, tirben skrev: Jeg har jobbet på skole både på vestkanten i Oslo og på sydøst siden. På skolen i sydøst var det mange flere tospråklige barn enn på vestkanten, men vil ikke si at vestkant skolen var bedre. Skolen med høy andel flerspråklige, fikk tilført mye mer ressurser, vi hadde høy voksentetthet i klassen, og lærerne var veldig dyktige. Jeg jobber også i dag på en skole med en høy andel flerspråklige, men nå utenfor Oslo. Skolen vår skårer over landsgjennomsnittet på nasjonale prøver. Så det at det er mange flerkulturelle på en skole, trekker ikke nødvendigvis ned nivået. I tillegg har vi svært godt miljø, og vi opplever at også elever utenfor skolekretsen søker seg til vår skole pga av godt miljø og gode resultater. Hvilken skole er det? Send gjerne pm om du ikke vil svare off Anonymkode: 3936d...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #29 Del Skrevet 27. april 2019 4 timer siden, Factum Factaria skrev: Hvis det er slik at dere aldri vil kunne kjøpe der dere bor nå, hadde jeg flyttet til et sted hvor vi kom oss inn på boligmarkedet. Kan dere vurdere å flytte til en annen by? Jeg har moren min rett i nærheten her og som alenemamma er det gull verd i hverdagen. Hadde det ikke vært for det hadde vi flyttet. Anonymkode: 4c293...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #30 Del Skrevet 27. april 2019 TS her. Jeg kan jo godt si hvor det gjelder. Vi bor i dag i bydel Nordstrand, og tenker på å evt. Kjøpe i Søndre Nordstrand. Og vi har heller ikke råd til de finere delene av Søndre Nordstrand, så ikke foreslå Stenbråten skolekrets etc. Grunnen til at det er alternativene være er at min mor bor i Søndre Nordstrand og vi vil nødig flytte langt unna henne, da vi er ganske avhengig av henne i hverdagen. I tillegg har jeg Husbanklån, så det er ikke bare å kjøpe utenfor kommunen heller. Det jeg lurer litt på er å la barnet begynne på skolen her og så kjøpe noe i Søndre Nordstrand. Eller mister barnet skoleplassen sin da? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 4c293...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 27. april 2019 #31 Del Skrevet 27. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken skole er det? Send gjerne pm om du ikke vil svare off Anonymkode: 3936d...9c5 Som jeg skrev, så jobber jeg nå på en skole utenfor Oslo, nærmere bestemt i en av byene i Vestfold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. april 2019 #32 Del Skrevet 27. april 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan jo godt si hvor det gjelder. Vi bor i dag i bydel Nordstrand, og tenker på å evt. Kjøpe i Søndre Nordstrand. Og vi har heller ikke råd til de finere delene av Søndre Nordstrand, så ikke foreslå Stenbråten skolekrets etc. Grunnen til at det er alternativene være er at min mor bor i Søndre Nordstrand og vi vil nødig flytte langt unna henne, da vi er ganske avhengig av henne i hverdagen. I tillegg har jeg Husbanklån, så det er ikke bare å kjøpe utenfor kommunen heller. Det jeg lurer litt på er å la barnet begynne på skolen her og så kjøpe noe i Søndre Nordstrand. Eller mister barnet skoleplassen sin da? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 4c293...93e Du kan søke om at barnet får fortsette på samme skole ut skoleløpet. Dette vet jeg om andre som har gjort i Bergen og fått lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. april 2019 #33 Del Skrevet 27. april 2019 Er det ikke fritt skolevalg i Oslo? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 27. april 2019 #34 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 27. april 2019 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #35 Del Skrevet 27. april 2019 15 minutter siden, Gliffy skrev: Er det ikke fritt skolevalg i Oslo? De som bor innen skolekretsen prioriteres i grunnskolen, så vidt jeg vet. Og de første skolekretser er jo «fulle». Men jeg er usikker på hvordan de prioriterer når barnet allerede går der... ts Anonymkode: 4c293...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #36 Del Skrevet 27. april 2019 Dere bør også tenkte litt på hvordan det kan være å vokse opp i et rikt område når man selv har dårlig råd. Kusinene mine bord på Nordstrand, og den familien har god, men ikke supergod, økonomi. Og kusinene mine sliter veldig på skoen nå etter at de har kommet i ungdomsskolealder. De holdes utenfor fordi de ikke har råd til å ha alle ting og merker som mange av de andre på skolen der har. Det er snakk om utfrysning og de er veldig ensomme. Nå vet jeg ikke hvordan deres økonomi er, men dere bør tenke på at miljøet på "rike" skoler endres veldig på ungdomsskolen. Det er ofte en fordel å bo i områder som passer egen økonomi. Anonymkode: 06e16...dc9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 27. april 2019 #37 Del Skrevet 27. april 2019 Kjøp en bolig og lei den ut hvis dere trives der dere bor nå. Det er ikke kjempeskummelt på østkanten, men det varierer, noen områder er beryktet fordi det har vært oppslag i media, men de såkalte gjengene opererer over halve byen uten at det virker som det er noen plan. Mange har ingenting å gå til, ingen fremtid de ser lyst på. De bor i en knøttliten leilighet sammen med foreldrene sine og småsøsken. De har ingen steder å være. At alle fritidsklubbene ble lagt ned tok ingen hensyn til. De møtes ut på hjørnet, noen blir rekruttert til å selge dop. Men selv om noen selger dop nede på Grønland er det ikke farlig å gå der. Jeg har trillet barnevogn forbi dem, aldri fått stygge blikk. Og ja, foreldrene visste at jeg trillet nedover Akerselva. De bor på vestkanten. Jeg bor på østkanten. Men de trillet barnevogn der de også. Hvis man skal møte redsel med hat har man et problem. Da har man et samfunnsproblem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 27. april 2019 #38 Del Skrevet 27. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan jo godt si hvor det gjelder. Vi bor i dag i bydel Nordstrand, og tenker på å evt. Kjøpe i Søndre Nordstrand. Og vi har heller ikke råd til de finere delene av Søndre Nordstrand, så ikke foreslå Stenbråten skolekrets etc. Grunnen til at det er alternativene være er at min mor bor i Søndre Nordstrand og vi vil nødig flytte langt unna henne, da vi er ganske avhengig av henne i hverdagen. I tillegg har jeg Husbanklån, så det er ikke bare å kjøpe utenfor kommunen heller. Det jeg lurer litt på er å la barnet begynne på skolen her og så kjøpe noe i Søndre Nordstrand. Eller mister barnet skoleplassen sin da? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 4c293...93e Har faktisk jobbet på barneskole i Søndre Nordstrand, på Lusetjern. Syntes det var en bra skole. Har fortsatt familie som bor i bydelen, både på Holmlia, Mortensrud og Klemetsrud. Familien min er etnisk norske og trives godt i Søndre Nordstrand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #39 Del Skrevet 27. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere bør også tenkte litt på hvordan det kan være å vokse opp i et rikt område når man selv har dårlig råd. Kusinene mine bord på Nordstrand, og den familien har god, men ikke supergod, økonomi. Og kusinene mine sliter veldig på skoen nå etter at de har kommet i ungdomsskolealder. De holdes utenfor fordi de ikke har råd til å ha alle ting og merker som mange av de andre på skolen der har. Det er snakk om utfrysning og de er veldig ensomme. Nå vet jeg ikke hvordan deres økonomi er, men dere bør tenke på at miljøet på "rike" skoler endres veldig på ungdomsskolen. Det er ofte en fordel å bo i områder som passer egen økonomi. Anonymkode: 06e16...dc9 Du har et poeng, men innstillingen til foreldrene har mye å si. Det er blitt mer og mer vanlig av foreldre med god økonomi på vestkanten som vi snakker om, å bli enige om hva barna skal få. De låner av hverandre, ski og leker. Men barna er godt kledde ja, på vinteren. På østkanten kan man se barn som går i tynne jakker og slitte sko. Slitte vinterjakker. Da blir jeg dårlig når jeg ser en niåring som er tynt kledd. Det er forskjell på områder og borettslag over hele byen. Noe har blitt slum. Hvem har skylda? Kommunen som kjøpte for mange boliger i tette områder. Det finnes bra områder på østkanten på samme måte som det finnes ulike områder på vestkanten, fordelen med østkant er at det er mer variasjon. Anonymkode: 65748...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #40 Del Skrevet 27. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan jo godt si hvor det gjelder. Vi bor i dag i bydel Nordstrand, og tenker på å evt. Kjøpe i Søndre Nordstrand. Og vi har heller ikke råd til de finere delene av Søndre Nordstrand, så ikke foreslå Stenbråten skolekrets etc. Grunnen til at det er alternativene være er at min mor bor i Søndre Nordstrand og vi vil nødig flytte langt unna henne, da vi er ganske avhengig av henne i hverdagen. I tillegg har jeg Husbanklån, så det er ikke bare å kjøpe utenfor kommunen heller. Det jeg lurer litt på er å la barnet begynne på skolen her og så kjøpe noe i Søndre Nordstrand. Eller mister barnet skoleplassen sin da? Noen som har erfaring med det? Ts Anonymkode: 4c293...93e Hva er finere deler av Søndre Nordstrand? Jeg har bodd der for mange år siden, det er derfor jeg blir nysgjerrig. Vet at Bjørndal har hatt et dårlig rykte, men det er lenge siden. Har inntrykk av at det er rolig på Holmlia, men Lambertseter er kanskje også et alternativ? Eller Tveita. Hvis din mor bor i nærheten av en jernbanestasjon kan dere jo flytte til for eksempel Ski. Der vil prisene stige om noen år, men det er ingen nyhet mer. Likevel verdt å vurdere. Å la et barn bytte skole er ikke ideelt. Anonymkode: 65748...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå