Gå til innhold

Edderkoppskrekk barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flyttet fra leilighet til hus med hage, og datter på 7 har utviklet ekstrem edderkoppskrekk- og generell insektskrekk. Hun slapper ikke av i Hagen pga maur, en og annen humle, mulighetene for edderkopp etc.

det toppet seg i dag når hun så noe krype i en kasse hun mente var edderkopp (jeg så det, det var nok en stankelbein med vinger). Påfølgende kom et hysterisk anfall som varte i en time, da jeg ikke klarte å fange dyret før det forsvant et eller annet sted.

hva gjør jeg? Dette kan jo ikke fortsette. Det er også seriøst store edderkopper i underetasjen hun enda ikke har sett, tør ikke tenke på hennes reaksjon hvis hun oppdager disse.

Anonymkode: e9e71...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ved alle andre former for angst/forbier er den beste løsningen eksponering i kontrollerte omgivelser. Ta henne med til en reptilpark, lær henne at insektene egentlig er ganske harmløse osv. 

Når det er sagt hadde jeg ekstrem edderkoppforbi da jeg var barn, og det skyldtes nok at min mors reaksjoner på edderkopper tilsa at edderkopper var kjempefarlige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bobleplast_ skrev:

Som ved alle andre former for angst/forbier er den beste løsningen eksponering i kontrollerte omgivelser. Ta henne med til en reptilpark, lær henne at insektene egentlig er ganske harmløse osv. 

Når det er sagt hadde jeg ekstrem edderkoppforbi da jeg var barn, og det skyldtes nok at min mors reaksjoner på edderkopper tilsa at edderkopper var kjempefarlige. 

Vi har vært i reptilpark, med lignende reaksjoner. Jeg er ikke redd for edderkopper, men det kan jo være at hun har sett frykt hos andre barn i skole/bhg.

jeg har også latt edderkopper gå på hånden min for å vise at det går bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke utsett henne for store taranteller. Jeg har ekstrem fobi, så mye at jeg ikke tør å snakke om det på forum tilfelle noen skal legge ut bilde av edderkopper for å gjøre narr. Det svartner for meg og jeg blir uvel. Jeg tror du kan begynne med å vise henne bilder, så kjøpe sånn insektsfange kit på lekebutikk med forstørrelsesglass, kanskje lærebok om det.. Så kan dere fra til reptilpark. Jeg har enda ikke tord å søke opp bilder. Siste gang jeg besøker denne tråden. 

Anonymkode: b656f...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke utsett henne for store taranteller. Jeg har ekstrem fobi, så mye at jeg ikke tør å snakke om det på forum tilfelle noen skal legge ut bilde av edderkopper for å gjøre narr. Det svartner for meg og jeg blir uvel. Jeg tror du kan begynne med å vise henne bilder, så kjøpe sånn insektsfange kit på lekebutikk med forstørrelsesglass, kanskje lærebok om det.. Så kan dere fra til reptilpark. Jeg har enda ikke tord å søke opp bilder. Siste gang jeg besøker denne tråden. 

Anonymkode: b656f...4ae

Takk. Hun reagerer ikke på bilder. Det vi må gjøre er nok hyppigere eksponering av små edderkopper

AnonymBruker
Skrevet

Lag en insektsfelle og sjekk den sammen. En boks eller tomt syltetøyglass. Vask den og ha noe søtt i bunnen. Grav den ned i plenen så kanten er jevn med jorda og vent en dag og titt innom. Hent inn dersom det er litt forskjellig. Også sjekker dere og ser på dem sammen. Og samtidig hva de gjør. 

Fluer, de hjelper til å bryte ned ting, akkurat som meitenarken, og kan også pollinere. Biller graver i jorda og gjør at alt gress og blomster får vann osv. 

En sånn liten innendørs maurfarm kan kanskje være spennende? Se på maur trygt innenfor glass og hvordan de går rundt? 

Er mildere alternativ å starte med er om du har en vase som er helt glatt og høy vase. Helst rette kanter. Fyll i lag med jord og sand. Kan ha et lag med farget pyntesand også, som man ofte har i lysestaker. Også grav frem meitenarker sammen og legg dem på toppen. Og se hva som skjer sammen. Kanskje ta et bilde hver formiddag og hver kveld også sammenligne. 

Mye frykt hos barn for insekt og reptiler er instinkt. Og mye er mangel på kunnskap. Det siste er lettest å fikse, det første må øves på og krever egentlig også at barnet vil overkomme frykten. Men med å undersøke så får dere også en mild og kontrollert form for eksponering. 

Anonymkode: df6d6...267

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...